جدیدترین اخبارجهان

نیروهای سعودی بعد از درگیری با حوثی‌های یمن در حالت آماده باش هستند

در بحبوحه جنگ اسرائیل و حماس، حوثی‌های یمن چهار سرباز سعودی را کشتند

نیروهای عربستان سعودی بعد از درگیری با حوثی‌های یمن در حالت آماده باش هستند

ریاض موشک شلیک شده توسط گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی به سمت اسرائیل را ساقط کرد. به گفته منابع آگاه، ارتش عربستان سعودی پس از درگیری‌های مرگبار با شورشیان حوثی یمن که از سوی رژیم ایران حمایت می‌شوند، در حالت آماده باش قرار گرفته است.

نیروهای عربستان سعودی بعد از درگیری با حوثی‌های یمن در حالت آماده باش هستند
نیروهای عربستان سعودی بعد از درگیری با حوثی‌های یمن در حالت آماده باش هستند

منابعی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که چهار سرباز سعودی در درگیری با نیروهای حوثی در کوهستانی در جنوب غربی استان جزان در مرز با یمن کشته شدند.

آخرین حادثه در حالی رخ داد که جنگ اسرائیل و حماس باعث افزایش درگیری در منطقه شده است. نیروهای دفاعی عربستان سعودی همچنین موشکی را که حوثی‌ها شلیک کرده بودند، رهگیری کردند.

سخنگوی دولت عربستان سعودی و نیروهای حوثی بلافاصله به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

کشته‌های عربستان سعودی در هفته گذشته، اولین تلفات شناخته شده برای نیروهای این کشور از زمان آتش‌بس آزمایشی با حوثی‌های یمن در آوریل سال گذشته بود.

بزرگترین صادرکننده نفت جهان در تلاش برای پایان دادن به جنگ با حوثی‌های یمن است که در سال ۲۰۱۵ آغاز شد.

پیش از آغاز درگیری ها، با وجود کشته شدن چهار سرباز بحرینی که در ائتلاف عربستان سعودی در یک حمله پهپادی حوثی در ماه گذشته کشته شدند، دو طرف در آستانه توافق بودند.

جمهوری اسلامی هشدار داده که اگر ایالات متحده به حمایت خود از اسرائیل ادامه دهد، جبهه های جدیدی در برابر آمریکا باز خواهد شد. منطقه خلیج فارس میزبان چندین پایگاه نظامی ایالات متحده است.

عربستان سعودی به شدت از حملات هوایی رژیم صهیونیستی به غزه، منطقه تحت سلطه فلسطینیان تحت حکومت حماس، انتقاد کرده و خواستار آتش‌بس شده است.

نیروهای عربستان سعودی بعد از درگیری با حوثی‌های یمن در حالت آماده باش هستند
نیروهای عربستان سعودی بعد از درگیری با حوثی‌های یمن در حالت آماده باش هستند

درگیری ها در مرز یمن و عربستان به دنبال شلیک رگبار موشک های کروز و پهپادها توسط حوثی ها به سمت اسرائیل در ۱۹ اکتبر رخ داد که به گفته پنتاگون توسط یک ناوشکن آمریکایی در دریای سرخ رهگیری شدند.

به گفته اهالی منطقه یکی از این موشک ها توسط پدافند هوایی عربستان رهگیری و در داخل خاک این کشور سقوط کرد.

ایالات متحده و عربستان سعودی قبلاً دخالت عربستان در توقف این حمله را فاش نکرده بودند. به گفته یکی از این افراد، پروتکل‌های مرتبط با افزایش آمادگی در تمامی شاخه‌های ارتش سعودی در پی شلیک موشک‌های حوثی‌های یمن فعال شده است.

در حالی که حوثی‌های یمن هرگز اهدافی به اندازه اسرائیل را هدف قرار نداده‌اند، اما مسئولیت آسیب رساندن به حملات پهپادی و موشکی بسیار فراتر از قلمرو تحت کنترل خود را بر عهده گرفته‌اند؛ از جمله در عربستان سعودی در سال ۲۰۱۹، زمانی که برای مدت کوتاهی نیمی از تولید نفت پادشاهی را از بین بردند.

این گروه همچنین مسئولیت حملات سال گذشته به امارات متحده عربی را بر عهده گرفت.

دولت بریتانیا در اوایل ماه جاری در یک توصیه به روز شده برای شهروندانی که به کشور های حوزه خلیج فارس سفر می کنند، گفت: خطر وقوع حملات تروریستی در امارات بسیار محتمل است. در حالی که توصیه ها به عربستان سعودی از ماه اگوست بدون تغییر باقی مانده، بریتانیا توصیه می‌کند که از هرگونه سفر تا ۱۰ کیلومتری مرز با یمن خودداری شود.

خالد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان سعودی روز دوشنبه به واشنگتن سفر کرد تا با مقامات ارشد دولت بایدن دیدار و درباره پیامدهای جنگ اسرائیل و حماس و وضعیت یمن گفتگو کند.

حوثی ها حمایت خود را از حماس که توسط آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود، ابراز کرده‌اند.

در ۱۱ اکتبر، عبدالمالک الحوثی، رهبر حوثی‌ها، کشورهایی مانند عربستان سعودی را به دلیل تلاش برای عادی سازی روابط با اسرائیل محکوم و تهدید کرد که با همه گزینه های نظامی موجود علیه آمریکا تلافی خواهد کرد.

به طور جداگانه، خطوط هوایی اصلی اسرائیل، پروازهای خود را بر فراز شبه جزیره عربستان کاهش داده است.

بر اساس داده‌های FlightRadar24، پرواز ۸۱ ال ال از تل‌آویو به بانکوک روز یکشنبه تا جنوب سومالی پرواز کرد و از بخش عمده‌ای از شبه‌جزیره دوری نمود و سپس به سمت مقصد به حرکت ادامه داد. داده‌ها نشان می‌دهد که پرواز دوم، El Al 83، در اوایل روز دوشنبه، پرواز به بمبئی، مسیر مشابهی را طی کرد.

داده‌های FlightRadar24 نشان می‌دهد که چندین پرواز به دبی، که معمولاً از حریم هوایی عربستان سعودی نیز عبور می‌کنند، لغو شده‌اند یا با وضعیت پروازی نامشخصی از زمان برخاستن برنامه‌ریزی‌شده لیست شده‌اند. مقامات هوانوردی عربستان و اسرائیل هیچ اظهارنظری نکردند.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص گزارش داد که عمان که در نوک شبه جزیره عربستان در کنار یمن قرار دارد، حریم هوایی خود را به روی پروازهای اسرائیل بسته است. این روزنامه نگفت که این اطلاعات را از کجا به دست آورده و مقام هوانوردی غیرنظامی عمان نیز اظهارنظری فوری در مورد این گزارش نداشته است.

عربستان سعودی و عمان تنها در ۱۸ ماه گذشته حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای اسرائیلی باز کرده اند. هیچ یک از این دو کشور به طور رسمی اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند.

بیشتر خطوط هوایی در اوایل ماه جاری پروازهای خود به اسرائیل را متوقف کردند و شرکت حامل پرچم اسرائیل به عنوان یکی از معدود خطوط هوایی به کشورهای خارجی باقی ماند.

نیروهای عربستان سعودی بعد از درگیری با حوثی‌های یمن در حالت آماده باش هستند
نیروهای عربستان سعودی بعد از درگیری با حوثی‌های یمن در حالت آماده باش هستند

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا