جدیدترین اخبارجهان

بازگشت نتانیاهو به قدرت: لاپید شکست در انتخابات را پذیرفت

نتانیاهو در پی پیروزی در انتخابات گفت ما نمی‌خواهیم دولتی شامل احزاب عربی داشته باشیم که وجود اسرائیل را انکار می‌کنند

بنیامین نتانیاهو به قدرت بازگشت: یائیر لاپید شکست در انتخابات را پذیرفت

دفتر نخست وزیری اسرائیل روز پنجشنبه تقریبا ۴۸ ساعت پس از بسته شدن صندوق های رأی اعلام کرد که یائیر لاپید نخست وزیر اسرائیل برای تبریک گفتن به بنیامین نتانیاهو به خاطر پیروزی در انتخابات اسرائیل با او تماس گرفته است.

بنیامین نتانیاهو به قدرت بازگشت: یاییر لاپید شکست در انتخابات را پذیرفت
بنیامین نتانیاهو به قدرت بازگشت: یاییر لاپید شکست در انتخابات را پذیرفت

کمیته مرکزی انتخابات اسرائیل روز پنجشنبه جانمایی نهایی کرسی‌های کنست ۲۵ام را اعلام کرد و گفت نتانیاهو و ائتلاف سیاسی احتمالی او ۶۴ کرسی در مجلس قانونگذاری کسب کرده‌اند که برای تشکیل دولت اکثریت کافی است.

آیزاک هرتزوگ (Isaac Herzog) رئیس جمهور اسرائیل پس از تایید رسمی نتایج در ۹ نوامبر رایزنی با سیاستمداران برای تشکیل دولت جدید را آغاز خواهد کرد.

بازگشت نتانیاهو به ریاست دولت اسرائیل احتمالا به تغییرات اساسی در جامعه اسرائیل منجر می شود. دولتی که نتانیاهو تشکیل خواهد داد قطع به یقین شامل ائتلافی از احزاب ناسیونالیست تازه به قدرت رسیده صهیونیسم مذهبی/ قدرت یهود (Religious Zionism/Jewish Power) خواهد بود که یکی از رهبران آن ایتامار بن گویر (Itamar Ben Gvir) است که قبلا به اتهام تحریک نژادپرستی و حمایت از تروریسم محکوم شده بود.

نتانیاهو در پاسخ به خبرگزاری سی‌ان‌ان که روز سه‌شنبه از او درباره نگرانی‌ها از اینکه در صورت بازگشت به قدرت یک دولت راست افراطی را رهبری خواهد کرد، آشکارا به حزب رعم (Ra’am) اشاره کرد که سال گذشته به عنوان اولین حزب عربی به ائتلاف دولت اسرائیل پیوست و تاریخ ساز شد.

نتانیاهو گفت «ما نمی خواهیم دولتی با حضور اخوان المسلمین داشته باشیم که از تروریسم حمایت می‌کنند، وجود اسرائیل را انکار می‌کنند و با ایالات متحده خصومت دارند. ما چنین دولتی (بدون ائتلاف عربی) بر سرکار خواهیم آورد.»

متحدان نتانیاهو درباره ایجاد تغییراتی در سیستم قضایی صحبت می کنند که می تواند به محاکمه فساد مالی خود نتانیاهو پایان دهد؛ نتانیاهو در ارتباط با پرونده فساد مالی خود را بی گناه دانسته است.

میزان مشارکت در این انتخابات دارای بالاترین سطح از سال ۲۰۱۵ بود. کمیته مرکزی انتخابات گفت که ۷۱.۳ درصد از واجدین شرایط رأی خود را به صندوق انداختند که این رقم از هر یک از چهار انتخابات قبلی که منجر به بن بست یا تشکیل دولت های کوتاه مدت شد، بیشتر بود.

بنیامین نتانیاهو به قدرت بازگشت: یاییر لاپید شکست در انتخابات را پذیرفت
بنیامین نتانیاهو به قدرت بازگشت: یاییر لاپید شکست در انتخابات را پذیرفت
مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا