ایرانجدیدترین اخبار

محسن شکاری از بازداشت‌شدگان خیزش انقلابی مردم ایران اعدام شد

قوه قضائیه از اجرای حکم اعدام محسن شکاری خبر داد

محسن شکاری از معترضین و بازداشت‌شدگان خیزش انقلابی مردم ایران اعدام شد

محسن شکاری جوان ۲۳ ساله از معترضین و بازداشت‌شدگان خیزش انقلابی مردمی ایران صبح روز پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ و سه هفته پس از صدور حکم اعدامش در ۲۹ آبان ۱۴۰۱ اعدام شد.

اجرای این حکم با واکنش گسترده و شدید فعالان مدنی و اجتماعی از جمله علی کریمی، فوتبالیست سابق تیم ملی و گوهر عشقی مادر ستار بهشتی وبلاگ نویس کشته شده توسط جمهوری اسلامی در شبکه های اجتماعی مواجه شد.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، در واکنش به خبر اعدام محسن شکاری در توییتر نوشت: جنبه غیرانسانی رژیم ایران حد و مرزی ندارد. محسن شکاری به علت مخالفت با رژیم در یک دادگاه خائنانه اجمالی محاکمه و اعدام شد، با این حال تهدید به اعدام مانع از آزادی‌خواهی مردم نخواهد شد

محمود امیری مقدم، مدیر سابق سازمان حقوق بشر ایران در واکنش به اعدام محسن شکاری پس از محاکمه بیدادگاه حکومت گفت: کسانی که در خارج از کشور هستند از دولت ها بخواهند به این اعدام واکنش فوری نشان دهند.

صدور، تائید و اجرای احکام اعدام معترضان در ایران درحالی اجرا می شود که پیش از این کارشناسان و گزارشگران سازمان ملل نسبت به آن هشدار داده بودند.

نخستین دادگاه محسن شکاری ۱۰ آبان و حکم اعدام وی نیز بدلیل بستن خیابان ستار خان تهران ۲۹ آبان صادر شد.

عفو بین‌الملل نیز روند محاکمه و اعدام محسن شکاری و اجرای حکم اعدام او را در کمتر از سه هفته پس از محکومیت او در یک دادگاه ساختگی به شدت ناعادلانه و «وحشتناک» توصیف کرد.

عفو بین‌الملل گفت اعدام محسن شکاری،‌ غیرانسانی بودن سیستم به اصطلاح قضایی ایران را آشکار می‌کند زیرا ده‌ها نفر دیگر هم با همین سرنوشت روبه‌رو هستند.

سازمان عفو بین‌الملل از جامعه جهانی خواست تا فورا از مقامات ایران بخواهند که اجرای تمام اعدام‌هایی که در برنامه‌اش دارد،‌ فورا متوقف کند.

این سازمان مدافع حقوق بشر گفت که حکومت ایران باید از اینکه در تلاش مذبوحانه خود برای پایان دادن به قیام مردمی از مجازات اعدام به عنوان ابزار سرکوب معترضان استفاده کند،‌ دست بردارد.

طی روزهای گذشته دادگاه تعدادی از بازداشت شدگان اعتراضات مردمی برگزار و برخی از جمله حمید قره حسنلو و سامان یاسین به اتهام محاربه محکوم به اعدام شدند.

بر اساس اتهامات واهی حمید قره حسنلو حکم اعدام و فرزانه قره حسنلو ۲۵ سال حبس گرفت

حمید قره حسنلو، پزشک متخصص رادیولوژی که در جریان اعتراضات در ایران دستگیر و زندانی شده است نیز به دلیل اتهام واهی مشارکت در مرگ روح الله عجمیان بسیجی سرکوبگری که در مراسم چهلم حدیث نجفی علیه مردم معترض اسلحه و باتوم به دست گرفته بود، محکوم به اعدام شد.

همسر او فرزانه قره حسنلو نیز به دلیل واهی و بی اساس مشارکت با همسرش به ۲۵ سال زندان محکوم شده است. خانواده این زن و شوهر نیز از مردم برای نجات آنها درخواست کمک کرده‌اند.

در همین رابطه سازمان عفو بین الملل با انتشار توئیتی از علی خامنه‌ای خواستار لغو حکم اعدام این پزشک شد.

بنابر اعلام سازمان حقوق بشر ایران، تاکنون ۱۱ نفر از معترضین اخیر در ایران اعدام شده اند.

بر اساس اتهامات واهی حمید قره حسنلو حکم اعدام و فرزانه قره حسنلو ۲۵ سال حبس گرفت
 حمید قره حسنلو و همسرش فرزانه قره حسنلو

استمداد مادر سامان صیدی از مردم

مادر سامان صیدی (یاسین)، خواننده رپ بازداشتی و اهل کرمانشاه با انتشار ویدئویی از مردم خواستار ممانعت از اعدام فرزندش شد.

او در این ویدئو گفت: پسر من هنرمند است، آشوبگر نیست. کجای دنیا دیده اید که کسی را به خاطر یک سطل آشغال اعدام کنند؟

درحالی که سامان صیدی در دادگاه هیچ یک از اتهامات وارده را نپذیرفته، متهم به محاربه شده است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا