جدیدترین اخبارجهان

نتانیاهو به حزب‌الله: هر خطای پیش‌بینی نشده هزینه دارد

حسن نصرالله: آمریکا به ما اعلام کرده که اگر عملیات در جنوب لبنان ادامه پیدا کند، جمهوری اسلامی نیز تحت حملات نظامی قرار خواهد گرفت

نتانیاهو به حزب‌الله: هر خطای پیش‌بینی نشده هزینه دارد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پس از سخنرانی حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان به این گروه شبه‌نظامی و متحد حماس اخطار داد. نخست‌وزیر اسرائیل به رهبر حزب‌الله لبنان گفت هر خطا هزینه‌های جدی خواهد داشت که حتی نمی‌توانید تصورش را کنید.

نتانیاهو به حزب‌الله: هر خطای پیش‌بینی نشده هزینه دارد
نتانیاهو به حزب‌الله: هر خطای پیش‌بینی نشده هزینه دارد

کاخ سفید همچنین روز جمعه به حزب‌الله لبنان هشدار جدی داد. دولت آمریکا بعد از سخنان حسن نصرالله از این گروه خواست که از سوءاستفاده از جنگ و درگیری بین حماس و اسرائیل خودداری کند. 

خبرگزاری رویترز از سخنگوی کاخ سفید نقل قول کرد: آمریکا تمایلی به گسترش درگیری در لبنان ندارد.

از زمان شروع جنگ بین ارتش اسرائیل و نیروهای حماس در نوار غزه، مقامات ارشد آمریکایی، از جمله جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، به طور مکرر هشدار داده‌اند که طرفین و دیگر ذینفعان منطقه نباید از شرایط کنونی بهره‌برداری کنند. کاخ سفید نیز پیش‌تر از دبیرکل حزب‌الله لبنان خواسته بود که از هرگونه نبرد و درگیری در مرزهای شمالی اسرائیل پرهیز کنند.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در سخنرانی خود در روز جمعه، به جنگ حماس و اسرائیل واکنش نشان داد و آن را «مقدس‌ترین مبارزه در راه خدا» نامید. او اعلام کرد: تصمیم‌گیری درباره عملیات «طوفان الاقصی» کاملاً فلسطینی بوده و سران حماس آن را از همه پنهان کرده بودند. ما نیز از مخفی بودن این اقدام ناراحت نشدیم و آن را تبریک گفتیم. نصرالله همچنین تأکید کرد که ادامه حملات اسرائیل به نوار غزه، منطقه را به سوی گسترش جنگ سوق می‌دهد، این موضوعی است که نگرانی فراوان مقامات غربی را به وجود آورده است.

نتانیاهو به حزب‌الله: هر خطای پیش‌بینی نشده هزینه دارد
نتانیاهو به حزب‌الله: هر خطای پیش‌بینی نشده هزینه دارد

حسن نصرالله درباره ارتباط جمهوری اسلامی با این جنگ نیز گفت: نبرد طوفان الاقصی نشان داد که این تصمیم و عمل فلسطینی بوده و کسی از آن اطلاع نداشته است. این موضوع کاملاً فلسطینی است و هیچ ارتباطی با پرونده‌های بین‌المللی و منطقه‌ای ندارد. جمهوری اسلامی از ابتدا تا کنون به صراحت از همه جنبش‌های مقاومت در فلسطین و منطقه حمایت کرده، اما هیچ‌گاه از فرماندهان نخواسته و هیچ توصیه‌ای نیز نکرده است. تصمیم‌گیرندگان این نبرد خود فلسطینی‌ها بوده‌اند.

حسن نصرالله در سخنرانی خود اعلام کرد که ایالات متحده حزب‌الله را در صورت هر حمله‌ای به اسرائیل تهدید کرده است. به‌گفته دبیرکل حزب‌الله لبنان، این گروه شیعی از آمریکا پیام‌هایی دریافت کرده که اگر به عملیات در جنوب لبنان ادامه دهند، ارتش آمریکا نه تنها لبنان بلکه ایران را نیز هدف حملات نظامی قرار خواهد داد.

دبیرکل حزب‌الله برای مرگ اسرائیلی‌ها مقامات اسرائیلی را مسئول دانست و تأکید کرد که نابودی حماس هدفی غیرعقلانی است.

در بخش دیگری از سخنان خود که توجه برخی از شهروندان در عراق، یمن، و فلسطین را نیز به خود جلب کرد، حسن نصرالله تاکید کرد که دولت نتانیاهو هیچ محدودیتی را رعایت نمی‌کند و می‌تواند در مقابل نگاه جهانیان به بیمارستان‌ها و مدارس حمله کند و این درحالیست که موشک تروریستهای حماس به یک بیمارستان در غزه اصابت کرد و شمار بسیاری از کودکان را کشته بود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان دولت آمریکا را به‌طور مستقیم مسئول جنگ در غزه نامید و گفت که این دولت مهم‌ترین عامل مانع آتش‌بس در نوار غزه است. حسن نصرالله اعلام کرد که اوضاع فعلی در نوار غزه به عنوان یک جنگ عادی تلقی نمی‌شود و پس از پایان آن، دنیا تغییراتی اساسی خواهد داشت. او حداقل دو بار در سخنرانی‌اش تأکید کرد که پیروزی در غزه مزایایی عمومی دارد که همه بهره‌مند می‌شوند.

نتانیاهو به حزب‌الله: هر خطای پیش‌بینی نشده هزینه دارد
نتانیاهو به حزب‌الله: هر خطای پیش‌بینی نشده هزینه دارد

او به حامیان حزب‌الله یادآوری کرد که در حال حاضر اولویت اصلی توقف جنگ در نوار غزه است.

حسن نصرالله در حین انتقاد از رهبران کشورهای همسایه لبنان تأکید کرد که صادرات نفت به اسرائیل باید به سرعت متوقف شود. دبیرکل حزب‌الله لبنان با نقد کسانی که ادعا می‌کنند حزب‌الله در مقابل اسرائیل بی‌تفاوت عمل می‌کند، اعلام کرد که این گروه شبه‌نظامی از همان روز حمله حماس به سرزمین‌های اسرائیل عملیات‌های خود را شروع کرده و حداقل ۴۳ شهرک یهودی‌نشین پس از حملات حزب‌الله لبنان خالی از سکنه شده‌اند.

حسن نصرالله گفت خالی کردن این شهرک‌ها ممکن است پیامدهای عمده‌ اقتصادی و روانی برای مردم اسرائیل داشته باشد.

او اعلام کرد که به دلیل اقدامات حزب‌الله، نیمی از ظرفیت نظامی اسرائیل در حال حاضر به سمت لبنان منتقل شده و یک‌سوم از نیروهای لجستیکی ارتش اسرائیل نیز به سمت مرز لبنان حرکت کرده‌اند.

حسن نصرالله در این سخنرانی اعلام کرد که اگر جنگ در نوار غزه متوقف نشود، تمام گزینه‌ها در مرز با اسرائیل در معرض بررسی قرار خواهند گرفت.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا