جدیدترین اخبارجهان

پایان نشست اوکراین و روسیه در آنتالیا : هیچ پیشرفتی در مورد آتش‌بس حاصل نشد

نشست لاوروف و کولبا: هیچ توافقی در مورد هیچ مسئله‌ای حاصل نشد

نشست وزرای خارجه روسیه و اوکراین در آنتالیا ترکیه بدون نتیجه، توافق و پیشرفتی صورت گرفت

گفتگوهای وزرای خارجه روسیه و اوکراین در روز پنجشنبه هیچ پیشرفتی در راستای آتش‌بس در درگیری‌های دو هفته‌ای یا در مورد کریدور بشردوستانه از بندر ماریوپل در جنوب اوکراین نداشت.

نشست وزرای خارجه روسیه و اوکراین بدون هیچ نتیجه، توافق و پیشرفتی صورت گرفت
نشست وزرای خارجه روسیه و اوکراین بدون هیچ نتیجه، توافق و پیشرفتی صورت گرفت

دیمیترو کولبا از اوکراین پس از این گفتگوها گفت که او به دنبال آتش بس ۲۴ ساعته در کل منطقه جنگی و همچنین گشایش کریدور ماریوپل بوده است، اما سرگئی لاوروف همتای روس او به هیچکدام متعهد نیست.

لاوروف گفت که به کولبا یادآوری کرده که مسکو پیشنهاداتی را به کی‌یف ارائه داده است و روسیه می‌خواهد اوکراین را غیرنظامی ببیند.

این دیدار در تفرجگاه آنتالیا در جنوب ترکیه کمتر از یک ساعت و نیم به طول انجامید و بالاترین سطح تماس بین مقامات ارشد دو کشور از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه بود.

دیمیترو کولبا و مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه که میزبان مذاکرات بود، گفتند که این دیدار خوبی نبود.

وزیر خارجه اوکراین، دیمیترو کولبا در یک کنفرانس خبری گفت «من یک پیشنهاد ساده به لاوروف دادم: می‌توانم اکنون با وزیران، مقامات و رئیس‌جمهور اوکراین تماس بگیرم و تضمین‌ ۱۰۰ درصدی در مورد امنیت کریدورهای بشردوستانه بدهم.»

از او پرسیدم آیا شما هم می توانید همین کار را انجام دهید؟ و او پاسخی نداد.»

وزیر خارجه روسیه، لاوروف در یک کنفرانس خبری جداگانه با اشاره به نشست‌های سطح پایین‌تر در بلاروس، متحد مسکو، گفت که هیچ بحثی درباره آتش‌بس وجود نداشته است و گفتگوها در ترکیه نمی‌تواند جایگزینی برای «مسیر واقعی و اصلی دیپلماتیک» باشد.

لاوروف گفت «من تعجب نمی کنم که آقای کولبا گفت که امکان توافق در مورد آتش‌بس وجود ندارد. در اینجا، هیچ کس قصد نداشت بر سر آتش‌بس توافق کند.» نشست وزرای خارجه روسیه و اوکراین بدون هیچ نتیجه، توافق و پیشرفتی صورت گرفت

نشست وزرای خارجه روسیه و اوکراین بدون هیچ نتیجه، توافق و پیشرفتی صورت گرفت
نشست وزرای خارجه روسیه و اوکراین بدون هیچ نتیجه، توافق و پیشرفتی صورت گرفت

بمباران بیمارستان

نشت وزرای خارجه روسیه و اوکراین بدون هیچ نتیجه، توافق و پیشرفتی صورت گرفت

لاوروف در پاسخ به محکومیت بمباران روز چهارشنبه در یک بیمارستان و زایشگاه در ماریوپل توسط کی‌یف، گفت «این ساختمان دیگر به عنوان بیمارستان استفاده نمی شود و توسط نیروهای اوکراینی اشغال شده است.»

هرچند کرملین به طور جداگانه اعلام کرده بود که در این باره از نیروهای روس اعزامی به اوکراین درخواست اطلاعات خواهد شد.

لاوروف گفت «سه روز پیش در جلسه شورای امنیت سازمان ملل، هیئت ما حقایقی را ارائه کرد که این زایشگاه مدت‌هاست توسط گردان آزوف و دیگر رادیکال‌ها تصرف شده بود.

تهاجم روسیه به اوکراین تاکنون بیش از ۲ میلیون نفر را آواره کرده و سازمان ملل متحد آن را سریعترین بحران انسانی در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم خوانده است.

مسکو گفته است که تمام خواسته‌هایش -از جمله اینکه کی‌یف موضعی بی‌طرف بگیرد و آرزوهای پیوستن به ناتو را کنار بگذارد- باید برای پایان دادن به حملاتش برآورده شود.

مسکو تهاجم خود را «عملیات نظامی ویژه» برای خلع سلاح اوکراین و برکناری رهبرانی که «نئونازی‌ها» می‌خواند، توجیه می‌کند؛ در حالی‌که کی‌یف و متحدان غربی‌اش آن را بهانه‌ای بی‌اساس برای جنگی غیرضروری علیه کشوری دموکراتیک با ۴۴ میلیون نفر جمعیت رد می‌کنند.

لاوروف گفت که معتقد نیست این درگیری به یک جنگ هسته ای تبدیل شود، اما به ایالات متحده و اروپا هشدار داد که مسکو دیگر هرگز نمی خواهد به غرب متکی باشد. او گفت «ما هر کاری انجام خواهیم داد تا اطمینان حاصل کنیم که دیگر در آن حوزه‌هایی از زندگی‌مان که برای مردم ما معنای مهمی دارد، به غرب وابسته نمی‌شویم.»

ترکیه که میزبان نشست روز پنجشنبه بود، با روسیه و اوکراین در دریای سیاه مرز مشترک دریایی و همچنین روابط خوبی با هر دو کشور دارد. این کشور تهاجم روسیه را غیرقابل قبول خوانده و درخواست آتش‌بس کرده اما با تحریم مسکو مخالفت نموده است. 

روز پنجشنبه همچنین بریتانیا هفت تن از ثروتمندان نزدیک به پوتین از جمله رومن آبراموویچ را به فهرست تحریم‌های خود افزود. 

آبراموویچ، میلیاردر روس- اسرائیلی و مالک باشگاه چلسی، پیشتر اعلام کرده بود که مدیریت این باشگاه را به متولیان بنیاد خیریه چلسی واگذار می‌کند.نشت وزرای خارجه روسیه و اوکراین بدون هیچ نتیجه، توافق و پیشرفتی صورت گرفت

نشست مولود چاووش اوغلو و سرگئی لاوروف
نشست مولود چاووش اوغلو و سرگئی لاوروف
نشست مولود چاووش اوغلو و سرگئی لاوروف
نشست مولود چاووش اوغلو و سرگئی لاوروف
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در 10 مارس 2022 با مولود چاووش اوغلو همتای ترک خود در آنتالیا، ترکیه دیدار کرد.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در ۱۰ مارس ۲۰۲۲ با مولود چاووش اوغلو همتای ترک خود در آنتالیا، ترکیه دیدار کرد.

نشست وزرای خارجه روسیه و اوکراین بدون هیچ نتیجه، توافق و پیشرفتی صورت گرفت    نشست سرگئی لاوروف و دیمیترو کولبا  نشست سرگئی لاوروف و دیمیترو کولبا نشست سرگئی لاوروف و دیمیترو کولبا   #نشست_وزرای_خارجه_روسیه_و_اوکراین

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا