جدیدترین اخبارجهان

نروژ متعهد شد یک میلیارد یورو برای حمایت از اوکراین تامین کند

نخست وزیر نروژ در دیدار با زلنسکی گفت نروژ یک میلیارد یورو برای حمایت از «مردم شجاع اوکراین» تامین می کند

نروژ متعهد شد یک میلیارد یورو برای حمایت از اوکراین تامین کند

نروژ روز جمعه به تامین یک میلیارد یورو (۱.۰۴ میلیارد دلار) برای کمک به اوکراین در دفاع از خود، حمایت از مردم نیازمند و بازسازی در پی تهاجم روسیه متعهد شد.

یوناس گار استوره (Jonas Gahr Stoere) نخست وزیر نروژ در یک کنفرانس خبری در کی‌یف در کنار ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفت که نروژ می خواهد همبستگی خود را با اوکراین در مبارزه برای بقا ابراز کند.

نخست وزیر نروژ «من اینجا هستم تا بگویم که مبارزه اوکراین فقط برای اوکراین نیست. این مبارزه برای برخی از اصول اساسی در جهانی است که ما می خواهیم برای فرزندان خود به جا بگذاریم. این مبارزه برای امنیت در اروپا است، این مبارزه برای سرنوشت همسایه شما است.»

گار استوره در ادامه سخنان خود گفت «ما پرداخت یک میلیارد یورویی را برای حمایت از کشور و مردم شما در طول بخش باقیمانده سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ متعهد می شویم.» «این جنگ نقض قوانین بین المللی است، شما حق دارید از خود دفاع کنید و ما حق داریم به شما کمک کنیم تا از خود دفاع کنید.»

زلنسکی از یوناس گار استوره به خاطر بسته حمایتی تشکر کرد و گفت که اوکراین قدر داشتن «دوستان واقعی» در نزدیکی خود را می داند.

زلنسکی با اشاره به تصمیم این کشور برای حمایت از تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه علیرغم عدم عضویت در این اتحادیه گفت که نروژ «عضو وظیفه شناس و منطقی جامعه بین المللی» است.

استوره در پاسخ به این سوال که آیا نروژ مایل است عرضه گاز به اروپا را افزایش دهد، گفت که نروژ در حال حاضر با «حداکثر ظرفیت خود» گاز تولید می کند اما هر کاری که می تواند برای تامین گاز انجام می دهد.

رهبر اوکراین همچنین به حمله موشکی روسیه به شهر بندری اودسا که در ساعات اولیه روز جمعه انجام شد، واکنش نشان داد و آن را نمونه دیگری از «اقدام تروریستی علیه شهرهای ما» خواند.

زلنسکی در اشاره به حمله موشکی در ساعات اولیه روز جمعه به یک بلوک آپارتمانی در نزدیکی اودسا گفت که روسیه برای حمله به یک ساختمان معمولی ۹ طبقه از موشک های سوخو-۲۲ (Kh-22) متعلق به دوران شوروی استفاده کرده که مخصوص هدف قرار دادن ناوهای هواپیمابر یا سایر اشیاء بزرگ است. مقامات اوکراینی می گویند حداقل ۲۱ نفر کشته شدند.

زلنسکی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه چگونه نروژ «بلافاصله» از اوکراین حمایت کرد، گفت «این وحشیگری روسیه بار دیگر تأیید می کند که تصمیم شرکای ما برای حمایت از اوکراین با تسلیحات دفاعی چقدر درست بوده است. هیچ کشوری نباید در برابر این شیطان تنها بماند و من از نروژ سپاسگذارم.»

نروژ روز جمعه به تامین یک میلیارد یورو برای کمک به اوکراین در دفاع از خود، حمایت از مردم نیازمند و بازسازی در پی تهاجم روسیه متعهد شد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا