ایرانجدیدترین اخبارجهان

قطر میزبان مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ خواهد بود

مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا برای احیای برجام از روز سه شنبه در قطر از سر گرفته خواهد شد

قطر میزبان مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ خواهد بود

در پی تلاش اتحادیه اروپا برای رفع بن بست چند ماهه در مذاکرات احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ (برجام) رسانه‌های ایرانی روز دوشنبه گزارش دادند که قطر در روزهای آینده میزبان مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و ایالات متحده خواهد بود.

قطر میزبان مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا برای احیای توافق هسته ای 2015 خواهد بود
قطر میزبان مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ خواهد بود

محمد مرندی مشاور رسانه ای مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران به خبرگزاری ایسنا گفت «ایران قطر را به دلیل روابط دوستانه دوحه با تهران به عنوان میزبان این مذاکرات انتخاب کرده است.»

یک منبع مطلع گفت که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز دوشنبه وارد دوحه می شود و با وزیر امور خارجه قطر دیدار می کند. یک مقام ایرانی نیز به رویترز گفت که علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران سه‌شنبه و چهارشنبه برای مذاکرات در دوحه خواهد بود.

خبرگزاری تسنیم به نقل از یک منبع در وزارت امور خارجه ایران نوشت که «باقری روز سه شنبه به دوحه سفر می کند.»

به نظر می رسید که در ماه مارس هنگامی که اتحادیه اروپا از وزرای خارجه طرفین توافق دعوت کرد تا پس از ۱۱ ماه مذاکرات غیرمستقیم بین تهران و جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده برای نهایی کردن این پیمان به وین بروند، رسیدن به توافق نزدیک بوده است.

اما آن زمان مذاکرات عمدتاً به دلیل اصرار تهران برای حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان تروریستی خارجی ایالات متحده به حالت تعلیق درآمد.

هفته گذشته، یک مقام ایرانی و یک مقام اروپایی به رویترز گفتند که ایران از تقاضای خود برای لغو تحریم های مربوط به فهرست سازمان های تروریستی خارجی ایالات متحده علیه سپاه پاسداران صرف نظر کرده، اما هنوز دو موضوع دیگر از جمله یکی در مورد تحریم ها، حل نشده باقی مانده است.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه گفت «تا زمانی که همه چیز توافق نشود، هیچ چیز توافق نشده است.»

طبق توافق هسته ای ۲۰۱۵ در ازای لغو تحریم های بین المللی محدودیت هایی بر فعالیت های هسته ای ایران اعمال شد. دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت در سال ۲۰۱۸ ایالات متحده را از توافق خارج کرد و تحریم های اقتصادی سختی را علیه تهران اعمال کرد.

تشکل روحانیت ایران با نقض محدودیت‌های هسته‌ای این معاهده، از جمله محدودیت ۳.۶۷ درصدی برای تصفیه اورانیوم و محدودیت ۲۰۲.۸ کیلوگرمی برای ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود [به خروج امریکا از توافق] پاسخ داد.

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا