جدیدترین اخبارجهان

تحریم‌ها روسیه را در بزرگترین نکول تاریخی قرار داد

روسیه در پی ناتوانی از پرداخت سود معوقه اوراق قرضه وارد بزرگترین نکول تاریخی خود شد

تحریم‌ها روسیه را در بزرگترین نکول تاریخی قرار داد

کاخ سفید گفت روسیه برای اولین بار در بیش از یک قرن گذشته اوراق قرضه بین‌المللی خود را نکول کرد، چرا که تحریم‌های گسترده عملاً ارتباط این کشور را با سیستم مالی جهانی قطع کرده و دارایی‌هایش را غیرقابل دسترس ساخته است.

تحریم‌ها روسیه را در بزرگترین نکول تاریخی قرار داد
تحریم‌ها روسیه را در بزرگترین نکول تاریخی قرار داد

کرملین که به لطف درآمدهای نفت و گاز خود پول لازم برای پرداخت بدهی را دارد، به سرعت این ادعاها را رد کرد و غرب را متهم کرد که روسیه را به سمت یک نکول مصنوعی سوق داده است.

اوایل امروز برخی از دارندگان اوراق قرضه گفتند که روز دوشنبه با وجود پایان مهلت پرداخت اصلی در روز یکشنبه هنوز سود معوق دریافت نکرده‌اند.

روسیه از زمان تهاجم خود به اوکراین در ۲۴ فوریه، برای ادامه پرداخت ۴۰ میلیارد دلار اوراق قرضه معوقه خود تلاش کرده است.

پس از اینکه دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) عملاً پرداخت‌های مسکو را در اواخر ماه مه مسدود کرد، تلاش های روسیه برای پرداخت سود معوق اوراق قرضه بین المللی و اجتناب از اولین نکول بزرگ تاریخی خود از زمان انقلاب بلشویک در بیش از صد سال گذشته به بن بست خورد.

این نکول رسمی تا حد زیادی نمادین است چرا که روسیه در حال حاضر نمی تواند در سطح بین المللی وام بگیرد و به لطف درآمدهای فراوان صادرات نفت و گاز نیازی به وام گرفتن ندارد. اما این سابقه منفی احتمالاً هزینه های استقراض روسیه را در آینده افزایش خواهد داد.

پرداخت‌هایی که باعث این نکول شده اند شامل ۱۰۰ میلیون دلار سود برای دو اوراق قرضه، یکی به دلار آمریکا و دیگری به یورو است که روسیه قرار بود در ۲۷ می پرداخت کند. این پرداخت‌ها ۳۰ روز مهلت داشت که روز یکشنبه منقضی شد.

وزارت دارایی روسیه گفت که پرداخت‌ها را به یورو و دلار به سپرده‌گذاری ملی تسویه‌حساب (NSD) در داخل کشور انجام داده و اضافه کرد که به تعهدات خود عمل کرده است.

دیمیتری پسکوف (Dmitry Peskov) سخنگوی کرملین در تماسی با خبرنگاران گفت این واقعیت که شرکت خدمات مالی یوروکلیر (Euroclear) پرداخت‌ها را به دلیل تحریم‌های غرب علیه روسیه مسدود کرده است «مشکل ما نیست.»

وکلا می گویند بدون اینکه مهلت دقیق در دفترچه امیدنامه اوراق قرضه مشخص شده باشد، روسیه ممکن است تا پایان روز کاری بعدی فرصت داشته باشد تا بدهی خود را به این دارندگان اوراق قرضه پرداخت کند.

کرملین  نکول رسمی    نکول رسمی  کرملین

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا