جدیدترین اخبارجهان

حملات هوایی اسرائیل به مواضع ایران در شرق سوریه

جمهوری اسلامی می خواهد در شرق سوریه بی ثباتی و خلاء قدرت ایجاد کند

حملات هوایی اسرائیل به مواضع ایران در شرق سوریه

بر اساس گزارش‌های سوریه، حملات هوایی ادعایی توسط اسرائیل مناطق مختلفی را در امتداد کرانه غربی دره رود فرات از دیرالزور تا البوکمال که در نزدیکی مرز عراق قرار دارند، مورد هدف قرار داده است.

حملات هوایی اسرائیل به مواضع ایران در شرق سوریه
حملات هوایی اسرائیل به مواضع ایران در شرق سوریه

این مناطق به این دلیل حساس هستند چراکه جمهوری اسلامی از آنها برای انتقال سلاح و توسعه نیروهای نظامی نیابتی بهره‌برده است. جمهوری اسلامی به دنبال نفوذ گسترده‌تری در این منطقه است زیرا دره رود فرات یک مسیر استراتژیک از سوریه به عراق و بالعکس است.

رژیم ایران می‌خواهد بر این منطقه تسلط یابد و در گذشته گروه شبه نظامی کتائب حزب الله، یکی از گروههای تروریستی جمهوری اسلامی در عراق را تشویق می‌کرد تا ستادی در البوکمال ایجاد کند. بعدا جمهوری اسلامی پایگاهی به نام امام علی برای ذخیره سلاح و کنترل مرز با عراق ایجاد کرد. بر اساس گزارش رسانه‌های سوری و خارجی، این مناطق همچنین در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ هدف حملات هوایی متعددی از طرف اسرائیل قرار گرفتند.

پس از انتشار یک گزارش در نشریه الجریده کویت که اعلام کرد جمهوری اسلامی حزب الله را به تحویل دادن سلاح به گروه‌های قبیله‌ای عرب در دره رود فرات وادار کرده، گزارش‌ها درباره حملات هوایی اسرائیل در شامگاه اول اکتبر منتشر شدند. این گروه‌ها نقشی در ایجاد ناپایداری در سمت شرقی رودخانه، به عبارت دیگر، در آن منطقه داشته‌اند.

منطقه شرقی تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه قرار دارد که ایالات متحده آنها را حمایت می‌کند.

طی دو سال گذشته، جمهوری اسلامی نیروهای نیابتی را در این منطقه تشویق کرده تا به سمت نیروهای دموکراتیک سوریه و همچنین مناطقی که نیروهای آمریکایی در آنجا حضور دارند، مانند منطقه میدان عمر و مناطق کونوکو، حملات موشکی انجام دهند.

بنابراین، گزارش حملات هوایی اسرائیل در این زمان به عنوان یک موضوع پیچیده و حساس ظاهر می‌شود.

رژیم ایران تلاش دارد شرق سوریه را با استفاده از تسلیحاتی که حزب الله برای قبایل مختلف تأمین می‌کند، به آتش بکشد. هدف اصلی جمهوری اسلامی در اینجا ارائه یک طرح ساده و مستقیم برای حمله به نیروهای آمریکایی یا نیروهای دموکراتیک سوریه نیست، بلکه هدف رژیم ایران ایجاد ناپایداری و شکاف در قدرتهاست تا بتواند این شکاف را پر کند. جمهوری اسلامی همچنین تمایل دارد که رژیم سوریه از آن بهره‌مند شود.

زمانی که رژیم سوریه از این تعامل سود می‌برد، روسیه، که از رژیم اسد حمایت می‌کند، خشنود خواهد شد. در این صورت، روسیه به جمهوری اسلامی با دیدگاه مثبت‌تری نگاه خواهد کرد. رژیم ایران در حال حاضر پهپادهای خود را برای نیروهای نظامی روسیه در جنگ اوکراین تأمین می‌کند، اما جمهوری اسلامی به دنبال تعامل بیشتری با روسیه است و از آن کشور هواپیماهای جنگی و تجهیزات نظامی دیگری را می‌خواهد.

از آنجایی که رژیم ایران در طول سال‌ها از توافق‌ها با برخی از کشورها و تخفیف تحریم‌های مرتبط با تجهیزات نظامی بهره‌مند شده، تهران نیز تمایل دارد که فروش محصولات دفاعی خود را گسترش دهد. به همین دلیل، جمهوری اسلامی ترجیح می‌دهد که حزب الله در سوریه نقش بزرگ‌تری ایفا کند و ارتباطات بین حزب الله و مسکو تقویت شود.

زمین بازی رژیم ایران در ضلع غربی فرات یک کریدور استراتژیک کلیدی برای تهران است. گزارش های رسانه های سوریه مبنی بر حملات هوایی اسرائیل در رسانه های اصلی جمهوری اسلامی گزارش نشده است.

به نظر می رسد تهران این حوادث را کم اهمیت جلوه می دهد؛ اما این بدان معنا نیست که رژیم ایران روی این منطقه متمرکز نیست. گزارش‌های اخیر در الجریده در روز دوشنبه نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی امیدوار است در سوریه تاثیرگذار باشد و هرگونه وقفه در این برنامه‌ها، نقشه‌های تهران را به هم می‌زند.

حملات هوایی اسرائیل به مواضع ایران در شرق سوریه
حملات هوایی اسرائیل به مواضع ایران در شرق سوریه

کتائب حزب الله  کتائب حزب الله  کتائب حزب الله

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا