جدیدترین اخبارجهان

حمله به مسافران یهودی در فرودگاهی در داغستان، روسیه

نتانیاهو از مسکو خواست تا از همه شهروندان اسرائیلی و یهودی محافظت کند!

حمله به مسافران یهودی در فرودگاهی در داغستان، روسیه

عصر یکشنبه صدها نفر به فرودگاه اصلی در منطقه داغستان روسیه و به باند فرود هواپیماها یورش بردند تا با مسافران یهودی در پروازی که مبداء آن اسرائیل بود، مقابله کنند. در بحبوحه جنگ بین اسرائیل و حماس در غزه، خشونت با یهودیان در منطقه عمدتا مسلمان نشین، اسرائیل را بر آن داشت تا از روسیه بخواهد که از شهروندانش محافظت کند.

معترضان به دلیل فراخوانی که برای انتقام از حملات اسرائیل در غزه منتشر شده بود، آمده‌ بودند، اما در نهایت بدون هیچگونه آسیبی، فرودگاه پاکسازی و بسته شد.

حمله به مسافران یهودی در فرودگاهی در داغستان، روسیه
حمله به مسافران یهودی در فرودگاهی در داغستان، روسیه

بر اساس ویدئوهای منتشر شده در رسانه های اجتماعی و رسانه های آر‌تی و ایزوستیای روسیه، معترضان که بسیاری از آنها شعار «الله اکبر» سر می دادند، درها و موانع را شکستند و برخی از آنها به باند فرودگاه رفتند. صدها نفر در فرودگاه [ماخاچکالا] حضور داشتند. حدود ۵۰ نفر به هواپیما نزدیک شدند و از مسافران پرسیدند که آیا یهودی هستند یا خیر. گفتم نه. من روسی هستم می خواستند پاسپورت من را ببینند. من پاسپورت روسی داشتم.

یکی از شاهدان عینی در فیلمی که توسط «کارمل نیوز»، یک کانال تلگرامی که تمرکز خود را بر روی اتفاقات مرتبط با روسیه و اوکراین دارد، منتشر شده بود، اظهار کرد: مهاجمان آنجا را اشغال نمودند و سپس به یک موقعیت خاص عقب نشینی کردند.

به گفته الکس بندرسکی، اسرائیلی روسی زبان که این رویداد را در «کارمل نیوز» پوشش می داد، هیچ یک از مسافران در این حادثه آسیب ندیدند.

به گزارش «کارمل نیوز»، سرنشین این هواپیما کودکان داغستانی بودند که در اسرائیل تحت معالجه پزشکی قرار گرفته بودند. بسیاری از مردان حاضر پرچم فلسطین را در دست داشتند. آنها به فرودگاه آمدند پس از آن یک کانال تلگرامی دیگر از مردم خواسته بود تا برای استقبال از مسافران پرواز WZ 4728 شرکت هواپیمایی روسی Red Wings، که از تل‌آویو بلند شده بود، به فرودگاه بروند.

در این پیام‌ها از آشوبگران خواسته شد تا با حمله به فرودگاه داغستان «انتقام غزه» را بگیرند، که اشاره‌ای به جنگ اسرائیل علیه حماس است.

وب‌سایت Flightradar اعلام کرد که یک پرواز از شرکت هواپیمایی Red Wings از فرودگاه تل آویو، ساعت ۷:۰۰ عصر، در فرودگاه ماخاچکالا فرود آمده است. رسانه مستقل روسی سوتا گفت که این یک پرواز ترانزیتی بود و قرار بود دو ساعت بعد دوباره به مقصد مسکو پرواز کند.

داغستان ایالتی با اکثریت مسلمان در روسیه است که در آن مقامات فدرال و محلی سال‌ها برای سرکوب شورش اسلامگرایان تلاش کرده‌اند. این کشور دارای یک جامعه یهودی در حال کاهش است که بیشتر در منطقه دربند، نزدیک مرز آذربایجان متمرکز شده است. یهودی ها اغلب در گذرگاه‌های مرزی داغستان به دلیل ترس از خصومت‌ها، از عموم مسافران جدا نگه داشته می‌شوند.

ویدئوهای مرتبط با حادثه روز یکشنبه نشان می‌دهند که پس از فرود هواپیما از اسرائیل، آشوبگران به سمت هواپیما نزدیک می‌شوند و اتوبوس‌هایی که مقامات فرودگاه برای مسافران تدارک دیده بودند تا آنها را به خارج از فرودگاه انتقال دهند، متوقف می‌کنند.

یکی از ویدئوها دو کودک را در اتوبوس نشان می‌دهد که مردان بیرون از خودرو سر مسافران فریاد می‌کشند. یک ماشین امنیتی فرودگاه در پس زمینه دیده می شد، یکی از معترضان در فیلمی دیده می‌شود که تابلویی در دست دارد که روی آن نوشته شده بود، قاتلان کودک جایی در داغستان ندارند.

حمله به مسافران یهودی در فرودگاهی در داغستان، روسیه
حمله به مسافران یهودی در فرودگاهی در داغستان، روسیه

ویدئوهای دیگر جمعیتی را در داخل یک ترمینال فرودگاه نشان می‌داد که سعی می‌کردند درها را بشکنند در حالی که کارکنان تلاش می‌کردند آنها را بازدارند.

به گفته بوروخ گورین، سخنگوی خاخام اول روسیه برل لازار، با وجود حضور حداقل سه نفر در محوطه بیرون از هواپیما که پلیس در تلاش برای دستگیری آنها بود، افسران ابتدا مداخله نکردند. آنها ماشین‌هایی که از فرودگاه خارج می‌ شدند را بررسی کرده، افراد را بازجویی نموده و در جستجوی یهودیان بودند.

پلیس‌ها ابتدا وارد ساختمان فرودگاه نشدند.

گورین در فیسبوک نوشت، دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل عصر یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: اسرائیل از مقامات روسیه انتظار دارد از همه شهروندان اسرائیلی و همه یهودیان محافظت کنند و در برابر آشوبگران و علیه تحریک به خشونت علیه یهودیان و اسرائیلی ها قاطعانه عمل کنند.

لازار در بیانیه‌ای از روحانیون داغستان خواست که نگذارند پل‌های بین افراد با ایمان سوخته شود.

مفتی ارشد داغستان، شیخ احمد افندی عبدالله اف، خواستار پایان دادن به شورش شد و گفت: این راه اعتراض نیست.

پینچاس گلداشمیت، رئیس کنفرانس خاخام‌های اروپا و خاخام اعظم سابق مسکو، از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه خواست تا دستورالعمل قاطعانه‌ای علیه هرگونه اعمال خشونت‌آمیز و قتل عام علیه یهودیان در کشورش صادر کند.

 اندکی پس از این حادثه حمله به فرودگاه داغستان، آژانس هواپیمایی روسیه روساویتسیا اعلام کرد که فرودگاه را به روی پروازهای ورودی و خروجی بسته است و نیروهای امنیتی در محل حاضر شده‌اند.

در بیانیه دولت جمهوری داغستان روسیه که در تلگرام منتشر شد، آمده است که: اوضاع تحت کنترل است، نیروهای مجری قانون در محل کار می کنند.

بعداً روساویتسیا اعلام کرد که فرودگاه از دست اوباش آزاد شده و تا ۶ نوامبر بسته خواهد ماند.

جنبش مبارزه با یهودستیزی، یک گروه برجسته که در سال ۲۰۱۹ تأسیس شد، این حادثه را به تحریک جهانی یهودستیزی مرتبط کرد که پس از حمله حماس در ۷ اکتبر به اوج خود رسید.

ساشا رویتمن دراتوا، مدیر عامل CAM، اعلام کرد: این تلاش ظالمانه آخرین حمله به داغستان است و از میان رویدادهای جهانی دیگری مانند رویداد سیل در بروکلین برای حمایت از غزه در روز شنبه، نشان می‌دهد که یهودیان هنوز هدف تعصبات هستند. ما از مقامات خواسته‌ایم تا از تمامی ابزارهایی که در اختیار دارند برای مقابله با تبعیض نژادی علیه یهودیان استفاده کنند.

دولت داغستان در یک پست تلگرامی از شهروندان خواسته است که به اقدامات غیرقانونی ادامه ندهند و در کار کارکنان فرودگاه دخالت نکنند. در متن نوشته شده بود: برای هر یک از ما آسان نیست که بایستیم و کشتار غیرانسانی یک جمعیت غیرنظامی مردم فلسطین را تماشا کنیم. در عین حال از ساکنان جمهوری می خواهیم که تسلیم تحریکات گروه های مخرب نشوند و در جامعه وحشت ایجاد نکنند.

رئیس جمهوری داغستان روسیه بعداً اوباش را محکوم کرد و وعده مجازات داد. همه داغستانی‌ها با رنج قربانیان برای اعمال افراد ناصالح و سیاستمداران همدل هستند و برای صلح در فلسطین دعا می‌کنند.

سرگئی ملیکوف، رئیس جمهوری داغستان، در تلگرام گفت: اما واقعیت این است که اتفاقاتی که در حمله به فرودگاه داغستان رخ داد، به شدت نادرست بود و نیازمند ارزیابی کاملی از سوی مقامات قضائی می‌باشد. این مسئله به دقت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اوایل روز یکشنبه، یک مرکز یهودی در حال ساخت در داغستان به آتش کشیده شد و عبارت مرگ بر یهودیان روی دیوارهای آن حک شده بود.

زیو الکین، عضو اوکراینی الاصل حزب وحدت ملی بنی گانتز که اغلب به عنوان مترجم نخست وزیران اسرائیل در گفتگو با پوتین رئیس جمهور روسیه خدمت می کرد، گفت که هجوم اوباش به فرودگاه تصادفی نبوده، بلکه پیامد موضع رهبری سیاسی روسیه در پی کشتار اسرائیلی ها توسط حماس بوده است.

در آن مناطق گروه‌های اسلامی افراطی وجود دارند، اما آنچه امروز اتفاق می‌افتد، اتفاقی نیست.

وی خاطرنشان کرد که معاون وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه از یک هیئت حماس در مسکو استقبال کرد و گفت که نمایندگان حماس ادعا می کنند که به آنها گفته شده در مدارس نظامی روسیه برای سال ها موفقیت حمله ۷ اکتبر به جنوب اسرائیل را بررسی خواهند کرد.

الکین گفت: وقتی ماهیت بحث این است، بدیهی است که گروه‌های اسلامی افراطی وجود دارند که نتیجه می‌گیرند، انجام حملاتی مانند حمله به فرودگاه داغستان مجاز است.

الکین خاطرنشان کرد که سازمان‌های یهودی روسیه به یهودیان روسیه گفته‌اند که به برگزاری تظاهرات در حمایت از اسرائیل فکر نکنند. در گذشته اینطور نبود. فضا در گذشته متفاوت بود.

حمله به مسافران یهودی در فرودگاهی در داغستان، روسیه
حمله به مسافران یهودی در فرودگاهی در داغستان، روسیه

حمله به مسافران یهودی در فرودگاهی در داغستان، روسیه

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا