جدیدترین اخبارجهان

خطرات جنگ بزرگتر در خاورمیانه افزایش می یابد

به نظر می رسید خطر گسترش جنگ غزه به یک درگیری منطقه ای بسیار بزرگتر کاهش یافته بود بیشتر از این نه…

خطرات جنگ بزرگتر در خاورمیانه افزایش می یابد

پس از حمله هوایی اسرائیل که به کشته شدن فرماندهان سپاه پاسداران در پایتخت سوریه در اوایل ماه جاری منجر شد، خطر گسترش جنگ اسرائیل و حماس در غزه در سراسر خاورمیانه با آماده شدن ارتش اسرائیل برای تلافی تهران افزایش یافته است. ایالات متحده می داند که ضعف تنها هر دو طرف را جسور می کند.

خطرات جنگ بزرگتر در خاورمیانه افزایش می یابد
خطرات جنگ بزرگتر در خاورمیانه افزایش می یابد

اظهارات رهبران جمهوری اسلامی و آمریکا در ۲۴ ساعت گذشته ممکن است کاملاً قابل پیش بینی باشد اما چشم انداز گسترش درگیری را افزایش می دهد.

جمهوری اسلامی می داند که مستقیماً در حمله هوایی به سفارت خود در دمشق مورد حمله قرار گرفته است و اگر تلافی نکند تضعیف شده است و این اقدام در منطقه خطرناک است.

از این رو روز چهارشنبه در مراسم پایان ماه رمضان،  علی خامنه ای هشدار شدیدی صادر کرد که اسرائیل باید مجازات شود و انجام خواهد شد.

رئیس‌جمهور ایالات متحده می‌داند که حمله‌ای که اکثراً تصور می‌کنند کار متحدش اسرائیل بوده است، قوانین بین‌المللی را که سفارت‌خانه‌ها را مصونیت پذیر اعلام می‌کند، نقض کرده است و روابط بایدن با مردی که تقریباً به طور قطع دستور داد، یعنی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به پایین ترین سطح خود رسیده است.

اما رئیس جمهور ایالات متحده همچنین می داند که هر نشانه ای از ضعف او نیز خطرناک است. این فقط جسارت جمهوری اسلامی را به انجام بدترین کار خود تشویق می کند و به نوبه خود اسرائیل را به انجام همین کار تحریک می کند به طور بالقوه تمام منطقه را به آتش می کشد.

خطرات جنگ بزرگتر در خاورمیانه افزایش می یابد
خطرات جنگ بزرگتر در خاورمیانه افزایش می یابد

بنابراین جو بایدن حمایت قاطع خود از اسرائیل را اعلام کرده و احتمال دخالت مستقیم آمریکا در صورت وقوع جنگ بین متحدش و جمهوری اسلامی را مطرح کرده است.

این دقیقاً همان محاسباتی است که باعث شد رئیس جمهور ایالات متحده در پی حملات ۷ اکتبر حماس، دو گروه ناوهای ناو دریایی را به آبهای اسرائیل بفرستد تا به جمهوری اسلامی هشدار دهد درگیر نشوید.

آن حرکت موفقیت آمیز بود. این بار بایدن باید کارهای بیشتری انجام دهد. جمهوری اسلامی با وجود حملات مکرر اسرائیل به دارایی ها و متحدانش در سوریه و لبنان، خویشتنداری قابل توجهی در این جنگ نشان داده است. این کار را با ادعای این که این حملات حملات مستقیم به خود ایران نبوده، انجام داده است.

منطق روشن است. آیت‌الله‌ها پس از بزرگ‌ترین قیام علیه حکومتشان از زمان انقلاب و جنگ منطقه‌ای ویرانگر در داخل کشور ضعیف هستند. اما حمله مستقیم به سفارت را نمی توان نادیده گرفت. آن ها این را روشن کرده اند.

آنها معتقدند که باید تلافی کنند. اما با همان منطق، آنها ممکن است سعی کنند واکنش خود را برای جلوگیری از یک آتش سوزی منطقه ای تنظیم کنند. منطقه نظاره گر و منتظر است. تعادل ثبات در خاورمیانه به تصمیم تهران بستگی دارد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا