جدیدترین اخبارجهان

سوئد شورش ها را با باندهای جنایتکاری که پلیس را هدف قرار می دهند مرتبط می داند

پلیس سوئد گفت برخی از معترضان، افراد سابقه دار مرتبط با باندهای خلافکاری هستند که عمداً پلیس را هدف قرار می دهند

پلیس سوئد شورش ها را با باندهای جنایتکاری که پلیس را هدف قرار می دهند مرتبط می داند

در شورش هایی که در پی تظاهرات یکی از احزاب راست افراطی مسلمان ستیز در آخر هفته عید پاک در جنوب سوئد رخ داد، چهل نفر زخمی شدند.

روز جمعه ۱۵ اپریل ۲۰۲۲ معترضان خودروهای پلیس را در پارک Sveaparken در اوربرو سوئد به آتش کشیدند
روز جمعه ۱۵ اپریل ۲۰۲۲ معترضان خودروهای پلیس را در پارک Sveaparken در اوربرو سوئد به آتش کشیدند

پس از سوزاندن قرآن توسط راسموس پالودان (Rasmus Paludan) رهبر دانمارکی حزب راست افراطی «Stram Kurs (تندرو)» شورش ها در چندین شهر جنوبی سوئد آغاز شد.

پلیس سوئد شورش ها را با باندهای جنایتکاری که پلیس را هدف قرار می دهند مرتبط می داند
پلیس سوئد شورش ها را با باندهای جنایتکار مرتبط میداند

راسموس پالودان تظاهرات ضد مسلمانان را طراحی و اجرا نمود و تصویری از خود را در حال سوزاندن قرآن در شبکه های اجتماعی منتشر و اعلام کرد قصد سوزاندن تعداد بیشتری را دارد.

پلیس سوئد روز دوشنبه گفت که پلیس شورش های خشونت آمیزی را که چندین شهر و شهرک در این کشور اسکاندیناوی را به آشوب کشانده، جنایات بسیار جدی علیه جامعه تلقی می کند و مظنون است که برخی از معترضان با باندهای خلافکار مرتبط هستند که عمداً پلیس را هدف قرار می دهند.

سوختن اتوبوس شهری در خیابانی در مالمو در پی ناآرامی در اواخر روز شنبه در جنوب سوئد. ۱۶ اپریل۲۰۲۲
سوختن اتوبوس شهری در خیابانی در مالمو در پی ناآرامی در اواخر روز شنبه در جنوب سوئد. ۱۶ اپریل ۲۰۲۲

سوئد، کشوری با ۱۰ میلیون نفر جمعیت از روز پنجشنبه شاهد ناآرامی، زدوخورد، آتش‌سوزی و خشونت بوده که به مجروح شدن تعدادی از افسران پلیس و معترضان منجر شده است.

اندرس تورنبرگ، کمیسر پلیس ملی روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت «ما گمان می‌کنیم که افراد درگیر (در شورش‌ها) با باندهای خلافکار ارتباط داشته باشند. «من برای پیگرد قانونی این افراد با دادستان کل در تماس بوده ام.»

پلیس سوئد شورش ها را با باندهای جنایتکاری که پلیس را هدف قرار می دهند مرتبط می داند
پلیس ضد شورش سوئد

یوناس هیسینگ (Jonas Hysing) فرمانده پلیس ملی سوئد روز دوشنبه گفت که ۲۶ پلیس و ۱۴ نفر [معترضان یا افراد دیگر] در این ناآرامی ها مجروح شده اند و ۲۰ خودروی پلیس تخریب شده یا آسیب دیده است. او اضافه کرد که پلیس ۲۶ نفر شامل چهار نفر زیر سن قانونی را دستگیر کرده است.

سخنگوی پلیس اضافه کرد که با تجزیه و تحلیل فیلم های پلیس، دستگیری های «بیشتری» در راه است.

آخرین شورش ها یکشنبه شب در مالمو، سومین شهر بزرگ سوئد، در حالی رخ داد که جمعیت خشمگینی از جوانان عمدتاً لاستیک خودروها، زباله‌ها و سطل های زباله را در منطقه روزنگارد (Rosengard) به آتش کشیدند. معترضان سنگ پرتاب کردند و پلیس با شلیک گاز اشک آور به جمعیت پاسخ داد. یک مدرسه و چندین خودرو به آتش کشیده شد اما اوضاع بامداد دوشنبه آرام شد.

پس از شروع اعتراضات در روزنگارد خودروها در آتش سوختند. ۱۷ اپریل ۲۰۲۲
پس از شروع اعتراضات در روزنگارد خودروها در آتش سوختند. ۱۷ اپریل ۲۰۲۲

در مالمو شهری که ساکنان زیادی از کشورهای دیگر دارد، در مجموع ۱۱ نفر بازداشت و سه نفر دستگیر شدند. هیچ موردی از آسیب های جدی در این شهر گزارش نشده است.

از روز پنجشنبه علاوه بر مالمو شورش، ناآرامی و درگیری های خشونت آمیز در شهر مرکزی اوربرو در استکهلم، در شهرهای شرقی لینکوپینگ (Linkoping) و نورکوپینگ (Norrkoping) و شهر جنوبی لاندسکرونا (Landskrona) گزارش شده است.

پس از شروع اعتراضات در روزنگارد خودروها در آتش سوختند. ۱۷ اپریل ۲۰۲۲
پس از شروع اعتراضات در روزنگارد خودروها در آتش سوختند. ۱۷ اپریل ۲۰۲۲

هایسینگ گفت که پلیس مجبور شده تا برای دفاع از خود از سلاح استفاده کند. روز یکشنبه پس از اینکه پلیس به سمت جمعیت معترضان در نورکوپینگ گلوله های هشداردهنده شلیک کرد، سه نفر در پی کمانه کردن گلوله ها آسیب دیدند.

هیسینگ گفت «شواهد و نکات بسیاری وجود دارد که نشان می دهد پلیس هدف قرار گرفته است». او اضافه کرد که برخی از معترضان مظنونان پرونده های اقدام برای قتل، ضرب و جرح شدید و خشونت علیه یک مقام رسمی هستند.

تورنبرگ و هایسینگ، هر دو تاکید کردند که هدف اصلی آشوبگران پلیس و جامعه سوئد بوده است، نه پالودان [که توسط بسیاری از سوئدی ها صرفاً به عنوان یک عامل تحریک کننده درنظر گرفته می شود] و حزب او «Stram Kurs» که بر مبنای یک دستورکار ضد مهاجر و مسلمان ستیز اداره می‌شود.

مورگان یوهانسون وزیر دادگستری سوئد روز دوشنبه گفت که با وجود ناآرامی‌های آخر هفته، همچنان به پلیس سوئد اعتماد دارد و متعهد شد که منابع بیشتری را در اختیار مجریان قانون قرار دهد.

یوهانسون به خبرگزاری های سوئدی گفت «وقتی در این موقعیت های بحرانی و تهاجمی قرار می گیرید، افسران پلیس هیچ کار دیگری نمی توانند انجام دهند جز اینکه یک مبارزه سخت را آغاز کنند.»

کشورهای عربی که اکثریت جمعیت آنها را مسلمان تشکیل می دهند، سوزاندن قرآن را محکوم کرده اند، به طوری که عربستان سعودی اقدامات پالودان را «هتاکی عمدی به قرآن کریم» خوانده است.

پادشاهی سعودی در بیانیه‌ای که روز یکشنبه در خبرگزاری دولتی خود (SPA) منتشر کرد، این سوزاندن ها را «تحریک و فتنه انگیزی علیه مسلمانان توسط برخی افراط‌گرایان در سوئد» خواند و بر «اهمیت تلاش‌های هماهنگ برای گسترش ارزش‌هایی [همچون] گفتگو، مدارا و همزیستی، محکوم کردن نفرت، افراط گرایی و طرد مهاجران و جلوگیری از سوء استفاده از تمامی ادیان و مقدسات تاکید کرد.»

وزارت امور خارجه عراق روز یکشنبه گزارش داد که کاردار سوئد را در مورد سوزاندن برنامه ریزی شده قرآن توسط پالودان احضار کرده و گفته است که چنین فعالیتی می تواند روابط سوئد با جهان اسلام را به طور جدی به خطر بیندازد.

راسموس پالودان   سوزاندن قرآن در سوئد    راسموس پالودان  سوزاندن قرآن در سوئد   راسموس پالودان  سوزاندن قرآن در سوئد    سوزاندن قرآن در سوئد

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا