ایرانجدیدترین اخبار

شکنجه مخالفان سیاسی؛ رویا ذاکری به بیمارستان روانی منتقل شد

رویا ذاکری، «دختر تبریز» بخاطر اعتراض به حجاب اجباری به بیمارستان روانی منتقل شد

شکنجه مخالفان سیاسی؛ رویا ذاکری به بیمارستان روانی منتقل شد

رسانه‌های حقوق‌بشری در گزارش‌های جدید اعلام کرده‌اند که رویا ذاکری، دختر جوان و مخالف جمهوری اسلامی در تبریز، پس از بازداشت مجدد به دست نیروهای سرکوبگر، در بیمارستان اعصاب و روان رازی در تبریز بستری شده و ممنوع‌الملاقات تحت شکنجه روانی قرار دارد.

شکنجه مخالفان سیاسی: رویا ذاکری به بیمارستان روانی منتقل شد
شکنجه مخالفان سیاسی: رویا ذاکری به بیمارستان روانی منتقل شد

رویا ذاکری ۳۱ ساله است. وی پس از انتشار ویدیویی که شعارهایی علیه علی خامنه‌ای داده بود، در تاریخ ۲۳ مهرماه سال جاری به نام «دختر تبریز» در شبکه‌های اجتماعی شناخته شد. رویا دارای مدرک کارشناسی ارشد در زمینه هوش مصنوعی است و در سال گذشته در جریان خیزش سراسری مردم ایران، مدتی در تبریز بازداشت شده بود.

با توجه به گزارش نهادهای حقوق بشر، روز یکشنبه ۲۳ مهرماه، مقامات اجرایی جمهوری اسلامی به دلیل عدم پوشش سر با روسری، در خیابان منجم تبریز به رویا ذاکری حمله و تلاش کردند تا او را با استفاده از خشونت، بازداشت نمایند. در پاسخ به این اقدام، رویا ذاکری به انتقاد از حکومت جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای پرداخت.

در ویدیوهایی که در حال حاضر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌اند، رویا ذاکری در میان مردم به زبان ترکی فریاد می‌زند: پنج روز در زندان اعتصاب غذا کردم، بعد الان اون فرد بی‌شرف می‌آید و ادعا می‌کند که ۱۴۰۰ سال پیش آب به روی حسین بسته شد. اون فرد بی‌شرف، بی‌لیاقت و سپس شعار «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» سر می دهد.

رویا ذاکری در نهایت بازداشت شد و پس از گذشت یک روز به آسایشگاه روانی که در بیمارستان اعصاب و روان رازی در تبریز واقع شده، منتقل شد. در حال حاضر، او تحت تدابیر امنیتی سختی قرار دارد و در کنار بیمارانی که وضعیت روانی شان حاد است، قرار گرفته و از دیدار با خانواده و دوستان خود محروم است.شکنجه مخالفان سیاسی

در سال‌های اخیر، مقامات و قضات در نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی، بارها به منظور آزار و شکنجه زندانیان سیاسی، این افراد را به بیمارستان‌ها و مراکز آسایش روانپزشکی منتقل کرده‌اند. این اقدامات به منظور افزایش هزینه فعالیت‌های سیاسی و مخالفت با نظام اسلامی، برای شهروندان ایرانی اجرا می‌شود.

در یک نمونه، بهنام محجوبی، یک درویش و فعال سیاسی در ایران که به دو سال زندان محکوم شده بود، پس از انتقال اجباری به بیمارستان روانپزشکی امین‌آباد در تهران، در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ در این مکان درگذشت. اعضای خانواده و هم‌رزم‌های بهنام محجوبی در زندان اوین، واقعه‌ی درگذشت این جوان معترض را به عنوان قتل عمد حکومتی معرفی کرده‌اند.

اما نیروی انتظامی جمهوری اسلامی اعلام کرد، که رویا ذاکری به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری توسط نیروهای سرکوبگر مورد ضرب و شتم قرار نگرفته است.

آنها اخبار و گزارش‌های نهادهای حقوق بشری را به عنوان سوء استفاده رسانه‌های مخالف از وضعیت روحی و روانی دختر تبریزی توصیف کرده و ادعا کرده‌اند که با توجه به تماس‌های مردمی با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ و مرکز اورژانس ۱۱۵ در خصوص حالت هذیان‌گویی یک خانم مریض در خیابان منجم تبریز، عوامل اورژانس و نیروهای پلیس به سرعت به محل حادثه رسیدند.

شکنجه مخالفان سیاسی: رویا ذاکری به بیمارستان روانی منتقل شد
شکنجه مخالفان سیاسی: رویا ذاکری به بیمارستان روانی منتقل شد

در این بیانیه، همچنین ذکر شده که رویا ذاکری در گذشته هم تجربه بیماری روانی داشته و با هماهنگی ماموران اورژانس و هدایت خانواده به مراکز درمانی منتقل شده و تحت درمان قرار گرفته است.

ادعاهایی که از طرف دوستان رویا ذاکری، با برخی از خبرنگاران خارج از ایران گفتگو کرده‌اند، تکذیب شده است.

آنها اظهار کرده‌اند که دوست خود رویا ذاکری در سلامت کامل روانی قرار دارد. رویا ذاکری اصالتاً اهل مرند در استان آذربایجان شرقی است، اما در تبریز زندگی می‌کرد و از خانواده خود دور بود.

فعالان حوزه‌های اجتماعی و سیاسی در ایران، انتقال زندانیان و محکومان سیاسی به آسایشگاه‌های روانی را مورد انتقاد قرار داده‌اند. آنها ادعا می‌کنند که اغلب این انتقال‌ها، با تجویز پزشکان متخصص انجام نمی‌شود و قضات به‌صورت غیرقانونی تحت فشار مقامات امنیتی این تصمیم‌ها را می‌گیرند.

همچنین بر اساس قوانین مربوطه، اثبات مشکلات روانی در زندانیان باید به آزادی کامل و عدم صدور حکم حبس منجر شود، اما این اتفاق معمولاً روی نمی‌دهد. حتی در مواردی که یک فرد به حدی از بیماری روانی رنج می برد که نتواند تصمیم بگیرد، برای انتقال او به بیمارستان روان‌پزشکی باید رضایت ولی یا قیم قانونی حاصل شود و بدون این مجوز، امکان بستری کردن او در بیمارستان روان‌پزشکی وجود ندارد.شکنجه مخالفان سیاسی

همزمان با این موضوع، فریبا فریدونی همسر مجید رضایی فعال مدنی و زندانی در اوین، در یک ویدیو انتشار یافته اعلام کرد که همسرش به بیمارستان روانپزشکی امین‌آباد منتقل شده است. در این ویدیو که در روز جمعه ۲۸ مهرماه منتشر شده، خانم فریدونی توضیح داده که به او اطلاع داده شده همسرش بعد از دو هفته اقامت در سلول انفرادی، سه روز پیش به این بیمارستان منتقل شده است.

همسر مجید رضایی اصرار داشت که همسر او هیچ سابقه‌ای از بیماری نداشته و سرنوشت او را به بهنام محجوبی تشبیه و اظهار کرد: جان عزیزان ما در وضعیت خطرناکی قرار دارند.

در تاریخ ۲۴ تیر ماه ۱۴۰۲، مجید رضایی در منزل خود در تهران بازداشت شد.

بر اساس اطلاعات یک منبع نزدیک به خانواده او، مجید رضایی پس از بازداشت به بند قرنطینه زندان اوین منتقل شد. وی پیش از این در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام تبلیغ علیه نظام محکوم به یک سال حبس تعزیری شده بود، که سپس به ۹ ماه حبس تعزیری کاهش یافت.

علاوه بر این، مجید رضایی به مدت سه ماه به‌عنوان پاکبان و با انجام خدمات عمومی چهار ساعت در روز تحت نظارت حراست شهرداری تهران و شرکت در دوره‌های مشاوره کنترل هیجان و روان در موسسه روانشناسی ماوای قم به مدت هشت ساعت محکوم شده بود. همچنین، فریبا فریدونی، همسر مجید رضایی در سال ۱۳۹۹ به اتهام انتقاد از نظام جمهوری اسلامی بازداشت و با قرار وثیقه آزاد شده بود.

شکنجه مخالفان سیاسی: رویا ذاکری به بیمارستان روانی منتقل شد
شکنجه مخالفان سیاسی: رویا ذاکری به بیمارستان روانی منتقل شد
مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا