جدیدترین اخبارجهان

غرب دیگر نمی‌تواند اتحاد جنایتکارانه پوتین با خامنه‌ای را نادیده بگیرد

روابط آنها قبلاً باعث ویرانی در اروپا شده و احتمالاً منجر به افزایش تهدیدها در خاورمیانه نیز خواهد شد

غرب دیگر نمی تواند اتحاد جنایتکارانه پوتین با خامنه ای را نادیده بگیرد

با توجه به اینکه توجه جهان به طور قابل درک به آزادی گروگان اسرائیلی بالقوه معطوف است، جمهوری اسلامی محرک منطقه‌ای تروریسم آماده است تا تجارت خود را در تامین سلاح‌های پیشرفته‌تر به رژیم‌های سرکش افزایش دهد.

غرب دیگر نمی تواند اتحاد جنایتکارانه پوتین با خامنه ای را نادیده بگیرد
غرب دیگر نمی تواند اتحاد جنایتکارانه پوتین با خامنه ای را نادیده بگیرد

ملاهای افراطی حاکم بر تهران مدتهاست که آشکارا از حمله مجدد وحشیانه روسیه به اوکراین حمایت می‌کنند و در ابتدا صدها و سپس هزاران پهپاد شاهد را تأمین می‌کنند که خسارات زیادی به شهرها و زیرساخت‌های ملی اوکراین وارد کرده است. علاوه بر این، جمهوری اسلامی گلوله‌های تانک و گلوله‌های توپخانه را تامین کرده که به مهم‌ترین مشارکت دفاعی روسیه از زمان آغاز جنگ تبدیل شده است.

در حالی که این مشارکت دفاعی تمام عیار برای امنیت اوکراین و اروپا کاملاً ویرانگر بوده است، در خاورمیانه نیز به طور مشابه تکرار خواهد شد.

در حالی که پوتین از یک سو ایالات متحده را به دلیل افزایش تنش ها در منطقه سرزنش می کند و پیشنهاد کمک به حل بحران کنونی را می‌دهد، طبق گزارش ها، او همکاری دفاعی بی سابقه ای را به تهران پیشنهاد می‌کند. از جمله در مورد موشک، الکترونیک و پدافند هوایی می شود.

روسیه در ازای چنین سخاوتمندی به جمهوری اسلامی «شرکای خود در جنایت» چه چیزی دریافت خواهد کرد؟ به طور بالقوه، توقف شدید پیشروی‌های اوکراین در جنوب و شرق اوکراین؛ زیرا هزاران موشک بالستیک ملاها برای کمک به بازگشت موج جنگ به نفع روسیه مورد بحث قرار گرفته‌اند.

این نگرانی‌های فزاینده جدید در مورد افزایش مشارکت دفاعی روسیه و جمهوری اسلامی اخیراً در این هفته توسط کاخ سفید تأیید شد.

غرب دیگر نمی تواند اتحاد جنایتکارانه پوتین با خامنه ای را نادیده بگیرد
غرب دیگر نمی تواند اتحاد جنایتکارانه پوتین با خامنه ای را نادیده بگیرد

جامعه اطلاعاتی ایالات متحده علاوه بر این نگران است که روسیه هلیکوپترهای تهاجمی، رادارها، هواپیماهای آموزشی رزمی و حتی جت های سریع را به ایران عرضه کند. در حالی که «دوستی بدون محدودیت» روسیه با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین که مدت‌ها مورد تحسین قرار می‌گرفت، منجر به همکاری‌های دفاعی محدودی در طول جنگ مسکو در اوکراین شده، این در مقایسه با آنچه که بین تهران و مسکو می‌بینیم کمرنگ است.

پیامدهای امنیت منطقه ای در سراسر خاورمیانه و اروپا عمیق است. ایالات متحده و بریتانیا منافع و شراکت های امنیتی گسترده ای در سراسر خلیج فارس دارند، به طوری که حدود ۴۵۰۰۰ پرسنل و پیمانکار آمریکایی و حدود ۵۰۰۰ انگلیسی به طور معمول تحت حملات پهپادی و موشکی از سوی نیروهای نیابتی تحت هدایت تهران قرار می گیرند.

در واقع، حملات علیه پایگاه‌های ایالات متحده و بریتانیا در عراق و سوریه در سال جاری به اوج خود رسیده است، زیرا تسلیحات جمهوری اسلامی به تکثیر سازمان‌های تروریستی منطقه ادامه می‌دهد و منجر به تلاش مشکوک برای حمله موشکی بالستیک علیه اسرائیل شد که تنها توسط سیستم‌های دفاع هوایی برتر ایالات متحده از آن جلوگیری شد.

در حالی که این روند حملات علیه اهداف آمریکایی، بریتانیایی و اسرائیلی می‌تواند به طور قابل توجهی در صورت ادامه توسعه بی‌وقفه روابط دفاعی روسیه و جمهوری اسلامی ادامه یابد، اما تهدیدات نگران‌کننده‌تری برای امنیت اوکراین و در نتیجه اروپا گسترده‌تر است.

روسیه، در حالی که متحمل تلفات بسیار زیاد و تلفات تقریباً غیرقابل جایگزینی در میدان نبرد است، هنوز می‌تواند سربازان وظیفه و تجهیزات میراث شوروی را با نرخی که اوکراین به سادگی نمی‌تواند با آن برابری کند، تولید کند. در این جنگ فرسایشی صنعتی، توده کیفیتی کاملاً خاص خود را دارد.

غرب دیگر نمی تواند اتحاد جنایتکارانه پوتین با خامنه ای را نادیده بگیرد
غرب دیگر نمی تواند اتحاد جنایتکارانه پوتین با خامنه ای را نادیده بگیرد

اکنون وعده احتمالی هزاران موشک بالستیک جمهوری اسلامی که به سمت مسکو حرکت می کنند، می تواند باعث شود که پدافند هوایی محدود و بیش از حد کار شده اوکراین تحت تأثیر قرار گیرد و باعث تخریب بیش از حد زیرساخت ها و شهرهای اوکراین شود؛ درست در زمانی که اوکراینی ها از قبل برای این کار آماده شده اند، در دومین زمستان سخت و طولانی جنگ غرب باید وارد عمل شود.

این وضعیت بی‌نظمی است که نظام بین‌الملل در حال حاضر در آن قرار دارد و از آنجایی که توجه ایالات متحده تا حدی به متحد خود یعنی اسرائیل معطوف شده، اروپا در نهایت باید آماده شود تا رهبری را در دست بگیرد و به گونه‌ای به کمک کی‌یف بیاید که از نظر سیاسی اغلب ناتوان بوده است.

سیستم‌های دفاع هوایی، حسگرها، اطلاعات و باتری‌های ضد موشکی، در صورتی که میدان‌های نبرد دونباس، و در واقع شهرها و شهرک‌های سراسر اوکراین، در معرض این سیل احتمالی موشک‌های جمهوری اسلامی قرار گیرند، بسیار عالی خواهند بود.

گسترش ائتلاف دفاعی جمهوری اسلامی و روسیه پیش از این باعث ویرانی در اروپا شده و به احتمال زیاد منجر به افزایش تهدیدات در خاورمیانه نیز خواهد شد. این تهدیدی برای امنیت جهانی است که ما نمی توانیم آن را نادیده بگیریم. 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا