جدیدترین اخبارجهان

حمله آمریکا به تأسیسات مرتبط با جمهوری اسلامی در عراق

یک مقام دفاعی گفت ارتش نمی‌تواند ارزیابی تلفات را ارائه دهد

حمله آمریکا به تأسیسات مرتبط با جمهوری اسلامی در عراق

پس از گفت‌وگوهای پیشین، حملات هوایی صورت گرفت که در آن یک جنگنده آمریکایی پس از اطلاع از شلیک موشک به پایگاه هوایی الاسد، شبه‌نظامیان را شناسایی و به سمت آنها شلیک کرد.

حمله آمریکا به تأسیسات مرتبط با جمهوری اسلامی در عراق
حمله آمریکا به تأسیسات مرتبط با جمهوری اسلامی در عراق

مقامات نظامی آمریکا گفتند که ایالات متحده دور جدیدی از حملات هوایی، دومین حمله تقریباً در یک روز را در اوایل چهارشنبه در عراق انجام داد و دو تأسیسات مورد استفاده نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی را که نیروهای آمریکایی و ائتلاف را هدف قرار می‌دادند، منهدم کرد.

آخرین دور حملات تلافی جویانه بین ایالات متحده و جنگجوهای مورد حمایت جمهوری اسلامی در عراق اتفاق افتاد که از رویه ایالات متحده در حمله به اکثر اهداف در سوریه تغییر یافته بود.

این بار ایالات متحده به یک مرکز عملیات و یک گروه فرماندهی و کنترل در جنوب بغداد که توسط کتائب حزب‌الله، یک گروه شبه‌نظامی در عراق که یکی از نمایندگان جمهوری اسلامی محسوب می‌شود، مورد استفاده قرار داد. شاخه سیاسی کتائب حزب الله بخشی از ائتلاف محمد شیعه السودانی نخست وزیر عراق است.

این حملات در حالی صورت گرفت که دولت بایدن اخیرا حملات خود را تشدید کرده است.

تقریباً بیش از ۲۴ ساعت قبل از آن، یک کشتی جنگی آمریکایی دوشنبه شب سه شبه نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی را که سه شنبه به گفته پنتاگون بخشی از حمله به نیروهای ایالات متحده و ائتلاف در عراق بوده اند، هدف قرار داد و آنها را کشت. برخلاف آن گفتگوها، که مقامات پنتاگون گفتند در لحظه ای که یک هواپیمای جنگی آمریکایی در منطقه شاهد حمله موشکی بالستیک به پایگاه هوایی الاسد در تلافی آن بود، انجام شد، حملات صبح چهارشنبه حداقل برای چند ساعت برنامه ریزی شده بود.

در حمله قبلی، سخنگوی پنتاگون گفت، ستیزه جویان پس از شلیک موشک به پایگاه هوایی الاسد، یکی از آخرین پایگاه های عراقی که نیروهای آمریکایی در آن مستقر هستند، به سمت خودروی خود حرکت کردند. او گفت که کشتی جنگی، یک موشک AC-130، آنها را از هوا شناسایی کرد.

حمله آمریکا به تأسیسات مرتبط با جمهوری اسلامی در عراق
حمله آمریکا به تأسیسات مرتبط با جمهوری اسلامی در عراق

سابرینا سینگ، سخنگوی این سازمان، روز سه‌شنبه گفت، شبه‌نظامیان هدف قرار گرفتند زیرا موشک AC-130 می‌توانست نقطه مبدا را مشخص کند. ما هواپیمایی داشتیم که می‌توانست تشخیص دهد موشک بالستیک دوربرد از کجا شلیک می‌شود و بنابراین می‌توانستیم اقدام کنیم.

حملات ایالات متحده به دنبال حملات دیگری در هفته گذشته در شرق سوریه علیه تأسیسات مورد استفاده جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی آن انجام شد. مقامات گفتند که حملات آمریکا در هفته گذشته حداقل شش نفر و احتمالاً هفت کشته برجای گذاشت. دولت بایدن قبلاً حملات هوایی انجام داده بود که به گفته مقامات برای بازدارندگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شبه‌نظامیان تحت حمایت آن در سوریه و عراق بود، اما مقامات آمریکایی گفته بودند که قبل از هفته گذشته، هیچ تلفات مشخصی در پی نداشته‌اند.

به گفته جمهوری اسلامی و نیروهای شبه‌نظامیان متحد با آن، معروف به محور مقاومت، اتهامات روزانه از حملات موشکی و پهپادی به سمت نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه مطرح می‌شود.

آخرین حمله تقریباً دو هفته پس از آن انجام شد که هواپیماهای جنگی آمریکایی به یک انبار مهمات در شرق سوریه و سپس چندین ساختمان در منطقه که به گفته پنتاگون برای آموزش، تدارکات و ذخیره مهمات و همچنین یک خانه امن به عنوان ستاد فرماندهی استفاده می‌شد، حمله کردند. مجموعه قبلی حملات تلافی جویانه ایالات متحده در ۲۷ اکتبر انجام شد.

پرزیدنت بایدن تا هفته گذشته گزینه‌های بمباران تهاجمی‌تر پیشنهادی پنتاگون را به دلیل ترس از ایجاد درگیری گسترده‌تر با جمهوری اسلامی را رد می‌کرد، اما حمله روز دوشنبه ایالات متحده دومین حمله‌ای بود که منجر به تلفات شد. مقامات آمریکایی می‌گویند از ۱۷ اکتبر ۶۶ حمله شبه نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی به نیروها و پایگاه های آمریکایی صورت گرفته است.

حمله آمریکا به تأسیسات مرتبط با جمهوری اسلامی در عراق
حمله آمریکا به تأسیسات مرتبط با جمهوری اسلامی در عراق
مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا