آلبرتاانتاریوبریتیش کلمبیاجدیدترین اخبارجهانکانادا

زیست پذیرترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۲ : سه شهر کانادا در میان بهترین ها و تهران جزو بدترین ها

سه شهر کانادایی در میان ده شهر برتر و تهران در قعر رتبه بندی زیست پذیرترین شهرهای جهان قرار گرفتند

زیست پذیرترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۲ : سه شهر کانادا در میان بهترین ها و تهران جزو بدترین ها

قصد یک حرکت بزرگ در سال جاری را دارید؟ ممکن است بخواهید به زندگی در جای دیگری در کانادا یا اروپای غربی فکر کنید.

رتبه‌بندی سالانه زیست‌پذیر‌ترین شهرهای جهان به‌تازگی توسط واحد اطلاعات اکونومیست (EIU) منتشر شده است، و شاخص زیست‌پذیری جهانی در سال ۲۰۲۲ تفاوت‌های قابل توجهی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.

واحد اطلاعات اکونومیست (EIU) که یک سازمان همکار اکونومیست (The Economist) است، ۱۷۳ شهر در سراسر جهان را بر اساس عوامل مختلفی از جمله خدمات بهداشت و درمان، میزان جرم و جنایت، ثبات سیاسی، زیرساخت ها و دسترسی به فضای سبز رتبه بندی کرده است.

در مجموع، اروپا با کسب شش جایگاه در میان ۱۱ شهر برتر در صدر این فهرست قرار گرفت (دو شهر به طور مشترک در رتبه ۱۰ قرار گرفتند). کپنهاگ، که وبسایت سی‌ان‌ان تراول (CNN Travel) در دسامبر ۲۰۲۱ به عنوان پایتخت جذاب اروپا معرفی کرد، رتبه دوم را در شاخص جهانی زیست پذیری کسب کرد.

سوئیس تنها کشور اروپایی بود که دو شهر در بین ۱۰ کشور برتر داشت، ژنو در جایگاه ششم و زوریخ در رتبه سوم قرار گرفتند.

با این حال، برنده کلی کشور کانادا بود. گریت وایت نورث (The Great White North) سه شهر شامل کلگری، ونکوور و تورنتو در میان ۱۰ شهر برتر جهان داشت.

نویسندگان این شاخص نوشتند «شهرهایی که قبل از پاندمی در صدر رتبه‌بندی ما قرار داشتند، دوباره به دلیل ثبات، زیرساخت‌ها و خدمات خوب و همچنین فعالیت‌های اوقات فراغت لذت‌بخش خود به جایگاه برتر بازگشته‌اند.

بیشترین کاهش رتبه ها

شهر اوکلند در نیوزلند که برنده سال گذشته رتبه بندی بود در سال ۲۰۲۲ از ردیف ۱۰ تیم برتر خارج شد و در جایگاه غیرمنتظره سی و چهارم قرار گرفت.

استرالیا کشور همسایه نیوزلند بیشترین افت را در رتبه بندی امسال داشت. ملبورن علیرغم اینکه در گذشته در صدر فهرست قرار داشت، در سال ۲۰۲۲ به رتبه دهم سقوط کرد.

در سال ۲۰۲۱، استرالیا در صدر شاخص رتبه بندی واحد اطلاعات اکونومیست قرار داشت و بریزبن، آدلاید و پرث همگی همراه با ملبورن در میان ده رتبه اول قرار داشتند. اما امسال این شهرها به ترتیب در رتبه ۲۷، رتبه ۳۰، و رتبه ۳۲ قرار گرفتند.

ولینگتون پایتخت نیوزلندکه در سال ۲۰۲۱ در جایگاه چهارم قرار داشت امسال در میان ۱۰ شهر برتر قرار نگرفت.

اگرچه اروپا در سال ۲۰۲۲ عملکرد خوبی به نمایش گذاشت، اما دو شهر قابل توجه (لندن و پاریس) در میان ۱۰ شهر برتر قرار نگرفتند. افزایش هزینه های زندگی در هر دو کلان شهر و تصمیم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا در خروج این شهرها از عنوان برترین شهرها نقش موثر داشت.

جنگ و درگیری جهانی مداوم عامل شماره یک در تعیین رتبه کشورها در انتهای لیست بود. دمشق، لاگوس و طرابلس به عنوان سه شهر کمتر زیست پذیر در جهان رتبه بندی شدند.

در همین حال، کی‌یف در سال جاری به دلیل ادامه جنگ در اوکراین تحت بررسی و تجزیه و تحلیل قرار نگرفت.

زیست پذیری در مقابل هزینه زندگی

در اوایل ماه جاری، شرکت جهانی حمل و نقل ای‌سی‎‌ای اینترنشنال (ECA International) فهرست خود را از گران ترین شهرهای جهان برای زندگی با تمرکز بر مهاجران منتشر کرد.

هنگ کنگ این افتخار بحث برانگیز و نامطلوب را داشت که در رتبه اول گران ترین شهرهای جهان قرار گیرد و شهرهای نیویورک، ژنو، لندن و توکیو نیز به ترتیب فهرست پنج شهر گران جهان را تکمیل کردند.

تنها شهری که در هر دو شاخص گرانترین شهرهای جهان از لحاظ هزینه زندگی در فهرست ECA  و زیست پذیرترین شهرهای جهان در فهرست EIU ظاهر شد ژنو بود.

رتبه‌بندی گران‌ترین شهرها صرفاً بر اساس عوامل اقتصادی شامل میانگین اجاره، قیمت بنزین و موارد مشابه و در مقابل فهرست زیست پذیرترین شهرها طبق شاخص EIU تعیین شد که به جاذبه‌های فرهنگی شهر مانند موزه‌ها و کنسرت‌ها و همچنین زیرساخت‌ها مانند حمل‌ونقل انبوه می‌پردازد.

ده شهر برتر از لحاظ زیست پذیری:

  1. وین (اتریش)
  2. کپنهاگ (دانمارک)
  3. زوریخ (سویس)
  4. کلگری (کانادا)
  5. ونکوور (کانادا)
  6. ژنو (سوئیس)
  7. فرانکفورت (آلمان)
  8. تورنتو (کانادا)
  9. آمستردام (هلند)
  10. اوزاکا (ژاپن) و ملبورن (استرالیا) به طور مشترک

فهرست ۱۰ شهر در قعر جدول نیز به ترتیب ذیل است:

  1. ۱۶۳. تهران (ایران)
  2. دوالا (کامرون)
  3. هراره (زیمباوه)
  4. داکا، بنگلادش
  5. پروت مورسبی (پاپوا گینه نو)
  6. کراچی (پاکستان)
  7. الجزیره (الجزایر)
  8. طرابلس (لیبی)
  9. لاگوس (نیجریه)
  10. دمشق (سوریه)

بهترین و بدترین شهرهای جهان برای زندگی در سال ۲۰۲۲    بهترین و بدترین شهرهای جهان برای زندگی در سال ۲۰۲۲  بهترین و بدترین شهرهای جهان برای زندگی در سال ۲۰۲۲

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا