جدیدترین اخبارجهان

ترکیه تنگه‌های داردانل و بسفر را برای عبور کشتی های جنگی بست    

ترکیه به کشورها هشدار داد که از تنگه های داردانل و بسفر برای عبور کشتی های جنگی استفاده نکنند

ترکیه تنگه های داردانل و بسفر را برای عبور کشتی های جنگی بست    

مولود چاووش اغلو وزیر خارجه ترکیه پس از نشست هیئت وزیران گفت دولت ترکیه به تمام کشورها (خواه دارای مرز با دریای سیاه یا بدون مرز مشترک) هشدار داده است که در طول جنگ روسیه-اوکراین کشتی های جنگی خود را به این تنگه ها نفرستند. چاووش اغلو تاکید کرد که تا به حال چنین تلاشی صورت نگرفته است.

ترکیه تنگه های داردانل و بسفر را برای عبور کشتی های جنگی بست    
ترکیه_ تنگه های داردانل و بسفر را برای عبور کشتی های جنگی بست

«هنگامی که ترکیه یکی از طرفین متخاصم نیست، از این اختیار برخوردار است که عبور رزمناوهای کشورهای درگیر جنگ را از این تنگه ها محدود کند. این گذرگاه برای عبور رزمناوهای در حال بازگشت به پایگاه اصلی خود در دریای سیاه بسته نخواهد بود. ما به قوانین مونترو پایبند می مانیم. به تمام دولت های واقع در ساحل دریای سیاه و دولتهایی که ساحل مشترک با این دریا ندارند، هشدار داده شده است که از این تنگه‌ها برای عبور رزمناوهای خود استفاده نکنند.»

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه ضمن اشاره به اهمیت مقررات مونترو برای اجتناب از ایجاد تنش در منطقه اظهارات چاووش اغلو را تایید کرد.

«ترکیه تحت کنوانسیون ۱۹۳۶ مونترو برای پیشگیری از تشدید بیشتر «بحران» روسیه با اوکراین از اختیار خود در مورد تنگه های ترکیه ای استفاده خواهد کرد.»

دست کم چهار کشتی روسیه در حال حاضر در انتظار تصمیم ترکیه برای عبور از تنگه از سمت مدیترانه هستند. ترکیه‌تنگه های داردانل و بسفر را برای عبور کشتی های جنگی بست    

ترکیه تنگه های داردانل و بسفر را برای عبور کشتی های جنگی بست    
ترکیه‌تنگه های داردانل و بسفر را برای عبور کشتی های جنگی بست

مولود چاووش اغلو وزیر خارجه ترکیه‌پس از نشست هیئت وزیران گفت دولت ترکیه به تمام کشورها (خواه دارای مرز با دریای سیاه یا بدون مرز مشترک) هشدار داده است که در طول جنگ روسیه-اوکراین کشتی های جنگی خود را به این تنگه ها نفرستند. چاووش اغلو تاکید کرد که تا به حال چنین تلاشی صورت نگرفته است. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه ضمن اشاره به اهمیت مقررات مونترو برای اجتناب از ایجاد تنش در منطقه اظهارات چاووش اغلو را تایید کرد. «این کشور تحت کنوانسیون ۱۹۳۶ مونترو برای پیشگیری از تشدید بیشتر «بحران» روسیه با اوکراین از اختیار خود در مورد تنگه های ترکیه‌ای استفاده خواهد کرد.»

#کنوانسیون_۱۹۳۶_مونترو  #تنگه_داردانل #تنگه_بسفر   #کشتی‌های_جنگی   #رجب_طیب_اردوغان #رئیس_جمهور_ترکیه #مولود_چاووش_اغلو #وزیر_خارجه_ترکیه #تنگه‌های_ترکیه

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا