جدیدترین اخبارجهان

حاکم جدید امارات و طراح کمپین فشار حداکثری بر ایران می گوید ایران تهدیدی برای خلیج فارس است

حاکم جدید امارات می گوید ایران و اسلامگرایان تهدیدی برای پناهگاه امن خلیج فارس هستند

حاکم جدید امارات و طراح کمپین فشار حداکثری بر ایران می گوید ایران تهدیدی برای خلیج فارس است

شیخ محمد بن زاید آل نهیان رهبر امارات متحده عربی که روز شنبه به طور رسمی به عنوان رئیس دولت امارات متحده عربی انتخاب شد، هدایتگر یک بازآرایی جدید در خاورمیانه بود که به تشکیل یک محور جدید ضد ایران در همراهی با اسرائیل منجر شد و با موج فزاینده اسلام سیاسی در منطقه مبارزه کرد.

حاکم جدید امارات و طراح کمپین فشار حداکثری بر ایران می گوید ایران تهدیدی برای خلیج فارس است
حاکم جدید امارات و طراح کمپین فشار حداکثری ایران: ایران تهدیدی برای خلیج فارس است

شیخ محمد بن زاید ۶۱ ساله که سال ها در پشت صحنه به عنوان رهبر واقعی کار می کرد، ارتش امارات متحده عربی را به نیرویی با فناوری پیشرفته متحول کرد که همراه با ثروت نفتی و موقعیت امارات به عنوان  یک قطب تجاری به گسترش نفوذ این کشور در سطح بین المللی منجر شد.

محمد بن زاید قبضه قدرت را در دوره‌ای آغاز کرد که برادر ناتنی‌اش [شیخ خلیفه بن زاید که روز جمعه درگذشت] متناوباً از دوره‌های بیماری رنج می برد و در سال ۲۰۱۴ نیز دچار سکته مغزی شد.

باربارا لیف سفیر ایالات متحده در امارات متحده عربی گفت شیخ محمد بن زاید آنطور که شناخته می شود پیرو یک «خط فکری تقدیرگرایانه بخصوص» است که می گوید که حاکمان عرب خلیج فارس [بخصوص پس از رها شدن حسنی مبارک در جریان بهار عرب ۲۰۱۱] دیگر نمی توانند به حامی اصلی خود یعنی ایالات متحده تکیه کنند.

طبق کتاب خاطرات باراک اوباما که شیخ محمد بن زاید را به عنوان «باهوش ترین» رهبر خلیج فارس توصیف می کند، شیخ محمد از پایگاه قدرت خود در ابوظبی یک هشدار «آرام و خونسرد» به باراک اوباما رئیس جمهور وقت ایالات متحده صادر کرد تا از شورش هایی که می تواند گسترش یابد و حاکمیت خاندان خلیج فارس را به خطر بیندازد، حمایت نکند.

شیخ محمد بن زاید از برکناری نظامی محمد مرسی رئیس جمهور منتخب اخوان المسلمین مصر در سال ۲۰۱۳ حمایت کرد و از به قدرت رسیدم شاهزاده محمد بن سلمان در عربستان سعودی پس از کودتای کاخ در سال ۲۰۱۷ حمایت کرد و او را به عنوان مردی معرفی کرد که واشنگتن می تواند با او رابطه برقرار کند و اینکه او تنها کسی است که می تواند کاری کند که پادشاهی عربستان با جهان ارتباط برقرار کند.

روابط گرم با دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت ایالات متحده دو شاهین خلیج فارس را تشویق کرد که برای کمپین فشار حداکثری واشنگتن بر ایران لابی کنند، قطر کشور همسایه امارات را به دلیل حمایت از اخوان المسلمین تحریم کردند، و جنگی پرهزینه را برای شکستن سلطه حوثی های یمنی تحت حمایت ایران به راه انداختند.

امارات متحده عربی و بحرین با برقراری روابط با اسرائیل در سال ۲۰۲۰ در مجموعه توافق هایی به نام پیمان ابراهیم به میانجیگیری ایالات متحده که خشم فلسطینیان را برانگیخت به دهه ها اجماع اعراب در مورد عدم ارتباط با اسرائیل پایان دادند در حالی که امارات پیش از آن از سومالی تا لیبی و سودان وارد درگیری های شده بود.

یکی از دیپلمات ها گفت که این پیمان ها ناشی از نگرانی های مشترک در مورد ایران و همچنین مزایای قابل تصور برای اقتصاد امارات متحده عربی و از طرفی خستگی از طرز رهبری فلسطینی بود «که گوش نمی کند.»

 شیخ محمد بن زاید آل نهیان حاکم جدید امارات متحده عربی با همراهی اسرائیل در مبارزه با اسلام سیاسی در منطقه، تشکیل یک محور ضد ایران داد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا