جدیدترین اخبارجهان

اوکراینی ها با امضای طومار خواستار اعطای شهروندی و مقام نخست وزیری اوکراین به بوریس جانسون شدند

بوریس جانسون ساعاتی پس از ثبت طومار مردم اوکراین برای اعطای شهروندی اوکراین به او، جایزه رهبری وینستون چرچیل را به زلنسکی اهدا کرد

اوکراینی ها با امضای طومار خواستار اعطای شهروندی و مقام نخست وزیری اوکراین به بوریس جانسون شدند

طومار مردم اوکراین برای اعطای شهروندی اوکراین به بوریس جانسون و انتخاب نخست وزیر مستعفی بریتانیا به عنوان نخست وزیر اوکراین ساعاتی پس از قرار گرفتن در سایت رسمی طومارهای این کشور در روز سه شنبه بیش از ۲،۵۰۰ امضا دریافت کرد.

اوکراینی ها با امضای طوماری خواستار اعطای شهروندی و مقام نخست وزیری اوکراین به بوریس جانسون شدند
اوکراینی ها با امضای طوماری خواستار اعطای شهروندی و مقام نخست وزیری اوکراین به بوریس جانسون شدند

جانسون علیرغم از دست دادن محبوبیت داخلی و پس از اینکه در نهایت با استعفای ده ها تن از وزیران در اوایل جولای مجبور به اعلام استعفای خود شد، همچنان به دلیل حمایت صریح خود از اوکراین در نبرد این کشور علیه تهاجم روسیه به عنوان یک شخصیت برجسته در کی‌یف شناخته می شود.

نقاشی‌ها، گرافیتی های دیواری در خیابان ها و حتی کیک‌ها در پایتخت اوکراین شبیه مردی است که برخی اوکراینی‌ها با محبت آن را «جانسونیوک (Johnsoniuk)» می‌خوانند.

در این طومار که خطاب به رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی ارسال شده، نقاط قوت جانسون را «[وجود] حمایت جهانی از بوریس جانسون، موضعی روشن علیه تهاجم نظامی به اوکراین و خردمندی در حوزه‌های سیاسی، مالی و حقوقی» معرفی کرده است.

با این حال، طومار مردم اوکراین یکی از جنبه های منفی چنین انتصابی را تأیید می کند و آن عدم انطباق این انتصاب با قانون اساسی اوکراین است.

چند ساعت پس از ارسال این طومار در روز سه‌شنبه، بوریس جانسون در رویدادی که تصادفی به نظر می رسید، جایزه رهبری سِر وینستون چرچیل را به خاطر «شجاعت، جسارت و وقار فوق العاده» در مواجهه با تهاجم روسیه به زلنسکی اهدا کرد.

زلنسکی در هنگام پذیرش این جایزه به طومار جدید اشاره ای نکرد، اما در صورتی که این طومار ۲۵،۰۰۰ امضا دریافت کند، موظف است به طور رسمی به آن پاسخ دهد.

زلنسکی هنگام دریافت این جایزه از طریق لینک ویدیویی از کی‌یف، با نقل قول از چرچیل نخست‌وزیر دوران جنگ بریتانیا گفت که بوریس جانسون هنگامی که شرایط سخت شد «به هیچ وجه در فکر کناره گیری از  مبارزه نبود.»

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا