ایرانجدیدترین اخبارجهان

سیامک و باقر نمازی با میانجیگیری قطر و سوئیس آزاد شدند

باقر نمازی در جریان تبادل زندانیان با امریکا از ایران خارج شد؛ سیامک نمازی موقتاً به مرخصی رفت

سیامک و باقر نمازی با میانجیگیری قطر و سوئیس آزاد شدند

ایران سیامک نمازی، تاجر ایرانی-آمریکایی را پس از هفت سال بازداشت موقتاً آزاد کرد و ممنوعیت سفر پدرش، باقر نمازی را در اقدامی که می تواند مقدمه تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا باشد، لغو نمود.

سیامک و باقر نمازی با میانجیگیری قطر و سوئیس آزاد شدند
سیامک و باقر نمازی با میانجیگیری قطر و سوئیس آزاد شدند

سخنگوی سازمان ملل روز شنبه گفت که پس از درخواست آنتونیو گوترش (António Guterres) دبیرکل سازمان ملل از ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران باقر نمازی ۸۵ ساله پدر سیامک نمازی اجازه خروج برای برخورداری از معالجه پزشکی را دریافت کرده است. سخنگوی گوترش همچنین از اینکه سیامک نمازی نیز «از بازداشت آزاد شده» ابراز خشنودی کرد.

حجت کرمانی وکیل خانواده نمازی به فایننشال تایمز گفت که سیامک نمازی عصر روز شنبه پس از  «درخواست‌های مکرر برای حضور در کنار پدرش» که به دلیل مشکلات قلبی نیاز به عمل داشت «فعلاً به مدت یک هفته» آزاد شده است.

این اقدام ایران را می‌توان در راستای نشان دادن حسن نیت پیش از یک توافق گسترده‌تر تبادل زندانیان تعبیر کرد. یک دیپلمات آگاه از مذاکرات گفت که چنین توافقی می تواند منجر به آزاد شدن وجوه مسدود شده ایرانی در بانک مرکزی کره جنوبی شود. این دیپلمات گفت که قطر، سازمان ملل و سوئیس در این مذاکرات نقش داشته‌اند.

بیش از ۷ میلیارد دلار از درآمد نفتی ایران به دلیل تحریم های آمریکا از سال ۲۰۱۸ در دو بانک کره جنوبی مسدود شده است.

مقامات ایرانی هنوز در مورد این اقدام جدید اظهار نظری نکرده اند. اما نورنیوز خبرگزاری وابسته به شورای عالی امنیت ملی گفت «در هفته‌های اخیر مذاکرات فشرده‌ای با میانجیگری یکی از کشورهای منطقه درباره آزادی همزمان زندانیان در ایران و آمریکا صورت گرفته است.»

نورنیوز افزود که «میلیاردها» دلار از پول مسدود شده ایران می تواند آزاد شود.

مقامات ایالات متحده قبلا گفته بودند که واشینگتن به موازات مذاکرات هسته ای در حال مذاکره غیر مستقیم با ایران است تا آزادی چهار شهروند امریکایی ایرانی تبار را به عنوان بخشی از یک توافق مبادله زندانیان تامین کند.

در حالی که مذاکرات در مورد آزادی زندانیان به طور مستقل از مذاکرات هسته ای در جریان است، مقامات امریکایی گفته اند که تصور اینکه دولت بایدن بدون اقدامی در مورد تبادل زندانیان امریکایی ایرانی تبار با پیوستن مجدد به توافقنامه ۲۰۱۵ موافقت کند، بعید است.

سیامک نمازی تاجر ۵۱ ساله مقیم دبی در سال ۲۰۱۵ دستگیر و به اتهام همکاری با یک دولت خارجی (ایالات متحده) به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

طبق بیانیه تیم حقوقی وی در آمریکا، نمازی قدیمی ترین زندانی ایرانی-امریکایی حبس شده توسط ایران است.

باقر نمازی یکی از مقامات سابق یونیسف است که در سال ۲۰۱۶ بازداشت شد و به اتهامات مشابه پسرش به ده سال زندان محکوم گردید. مجازات او در سال ۲۰۲۰ کاهش یافت اما ممنوع الخروج شد.

دیگر زندانیان ایرانی-آمریکایی شامل مراد طاهباز تاجر و فعال محیط زیست ۶۷ ساله و عماد شرقی تاجر ۵۷ ساله هستند.

دیگر زندانیان ایرانی-آمریکایی شامل مراد طاهباز تاجر و فعال محیط زیست ۶۷ ساله و عماد شرقی تاجر ۵۷ ساله هستند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا