جدیدترین اخبارجهان

آمریکا بانک مرکزی روسیه را تحریم کرد

تحریم بانک مرکزی روسیه توسط ایالات متحده آمریکا

وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه معاملات با بانک مرکزی و صندوق سرمایه گذاری خارجی روسیه را ممنوع کرد و تحریم های مالی شدیدی را علیه اقتصاد روسیه که در حال سقوط آزاد است اعمال نمود. تحریم بانک‌مرکزی روسیه توسط ایالات متحده آمریکا تحریم بانک مرکزی روسیه توسط ایالات متحده آمریکا

تحریم بانک مرکزی روسیه توسط ایالات متحده آمریکا
تحریم بانک مرکزی روسیه توسط ایالات متحده آمریکا

دولت آمریکا در چارچوب تحریم‌های جدید خود علیه مسکو، شهروندانشان را از هرگونه معامله‌ای که بانک مرکزی روسیه، صندوق ثروت ملی و وزارت دارایی این کشور در آن دخیل باشد، منع کرد.

تحریم‌های جدید عملاً بانک مرکزی روسیه را فلج خواهد کرد به این‌صورت که تورم روسیه را افزایش داده، قدرت خرید را پایین آورده و سرمایه‌گذاری‌ها را کاهش می‌دهد و توانایی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را برای کاهش ضربه تحریم‌های قبلی به شدت محدود می‌کند.

افراد و مشاغل ایالات متحده آمریکا اکنون نمی توانند هیچ گونه انتقال مالی با/یا از طرف بانک مرکزی فدراسیون روسیه، صندوق ثروت ملی فدراسیون روسیه یا وزارت دارایی فدراسیون روسیه انجام دهند. تحریم ها همچنین هرگونه شرکت مالی خارجی را از ارسال دلار آمریکا به بانک مرکزی، وزارت دارایی و صندوق ثروت روسیه منع می کند.

روسیه چهار روز پس از حمله به اوکراین که بزرگ‌ترین حمله به یک کشور اروپایی از زمان جنگ جهانی دوم محسوب می‌شود، با انزوای اقتصادی عمیق‌ مواجه شده‌ است.

کارشناسان، تحریم بانک مرکزی روسیه را به منزله تشدید قابل توجه فشارهای اقتصادی غرب علیه مسکو توصیف می‌کنند.

وزارت خزانه داری آمریکا گفت که برای جلوگیری از افزایش شدید قیمت های جهانی نفت و گاز طبیعی، برای برخی از پرداخت های مرتبط با انرژی استثنا قائل می شود. اما مقامات آمریکایی روز دوشنبه گفتند که مجازات‌های جدید همچنان اقتصاد روسیه را به سمت فروپاشی عمیق‌تر سوق می‌دهد که حمله پوتین به اوکراین را عامل آن می‌دانند. 

یک مقام ارشد دولت بایدن در تماسی با خبرنگاران گفت «راهبرد ما، به بیان ساده، این است که مطمئن شویم تا زمانی که رئیس‌جمهور پوتین تصمیم به ادامه حمله به اوکراین بگیرد، اقتصاد روسیه به عقب می‌رود.» 

ایالات متحده و متحدان غربی روز شنبه اعلام کردند که بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی روسیه را هدف قرار خواهند داد. اعلام تحریم های معلق به تنهایی باعث شد ارزش روبل در برابر دلار بیش از ۳۰ درصد کاهش یابد و بانک مرکزی روسیه را بر آن داشت تا نرخ بهره پایه خود را افزایش دهد. 

مسدود کردن ذخایر خارجی روسیه مانع از تقویت ارزش روبل این کشور می شود. با کاهش شدید ارزش روبل، روس‌ها برای تامین غذا و سایر نیازهای اولیه با چالش‌های جدی مواجه خواهند شد. مجازات های جدید همچنین می تواند توانایی روسیه برای ایجاد ثبات در بانک های بزرگ را پس از قطع ارتباط آنها با سیستم مالی جهانی در دور قبلی تحریم ها محدود کند. 

آمریکا و اروپا دسترسی به سیستم ارتباطات بانکی سوییفت را هم برای برخی بانک‌های روسی ممنوع کرده‌اند. 

یک مقام ارشد دولت بایدن گفت این یک معامله بسیار خام و نسنجیده است که پوتین به مردم روسیه می دهد، او [پوتین] با تجاوز به اوکراین ارتباط روسیه و مردم این کشور را با سیستم مالی جهانی و تمام مزایای آن قطع کرد.

علاوه بر این اتحادیه اروپا حریم هوایی خود را هم به روی تمام خطوط هوایی روسیه بسته است. در نخستین روز اعمال این تحریم‌ها، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه مجبور به لغو سفر خود به ژنو در روز دوشنبه شد.

همچنین مقام‌های آمریکا هشدار دادند که مشارکت بلاروس با روسیه در جنگ علیه اوکراین را هم زیر نظر دارند.

علیرغم احتیاط اولیه در میان کشورهای اروپایی، ایالات متحده آمریکا و متحدانش تا حد زیادی روسیه را از سیستم مالی جهانی و تجارت بین‌المللی به استثنای بخش انرژی و کمک‌های بشردوستانه محروم کرده‌اند. حتی سوئیس که از لحاظ تاریخی در درگیری‌های ژئوپلیتیکی بی‌طرف مانده است، در آستانه مسدود کردن دارایی‌های روسیه در بانک‌هایش است.

در حالی که ایالات متحده آمرکیا تحریم های مشابهی را علیه کره شمالی، ونزوئلا و ایران اعمال کرده است، هیچ سابقه ای وجود ندارد که بسیاری از کشورها چنین مجازات های سختی را برای اقتصادی به اندازه اقتصاد روسیه اعمال کنند.

کارشناسان اقتصادی و مالی هشدار می‌دهند که روسیه می‌تواند با محدودیت‌های خود در صادرات نفت و گاز طبیعی واکنش نشان دهد، که می‌تواند باعث افزایش قیمت انرژی [پس از سال‌ها افزایش هزینه‌های انرژی] در سراسر جهان شود.

تحریم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه      تحریم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه    تحریم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا