جدیدترین اخبارجهان

حمله پهپادی نیروهای ایران به پایگاه آمریکا در سوریه ۱ کشته و ۵ زخمی داشت

حمله آمریکا به تاسیسات مورد حمایت ایران

پس از کشته شدن یک آمریکایی با پهپاد ایرانی، آمریکا به تاسیسات مورد حمایت ایران در سوریه حمله کرد

حمله پهپادی ایران به پایگاه ایالات متحده در سوریه/ حمله آمریکا به تاسیسات مورد حمایت ایران

درپی کشته شدن یک پیمانکار و زخمی شدن پنج سرباز آمریکایی در حمله پهپادی در سوریه، آمریکا نیز به مواضع و تاسیسات نیروهای مورد حمایت ایران در سوریه حمله کرد.

حمله به نیروهای آمریکایی اواخر روز پنجشنبه توسط پنتاگون افشا شد.

حمله به نیروهای آمریکایی در یک پایگاه ائتلاف در نزدیکی حسکه در شمال شرق سوریه حدود ساعت ۱:۳۸ بعد از ظهر روز پنجشنبه به وقت محلی اتفاق افتاد.

به گفته جامعه اطلاعاتی ایالات متحده، هواپیمای بدون سرنشین تهاجمی و عامل مرگ پیمانکار آمریکایی ایرانی بوده است؛ این حمله می‌تواند روابط تیره‌شده بین واشنگتن و تهران را تشدید کند.

اگرچه نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه قبلاً هدف هواپیماهای بدون سرنشین قرار گرفته بودند، اما تلفات آن بسیار نادر بوده است.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده گفت که حملات تلافی جویانه به دستور جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا انجام شد و تأسیسات مورد استفاده گروه‌های وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را هدف قرار داده است.

لوید آستین با انتشار بیانیه‌ای اظهار داشت: این حملات هوایی در پاسخ به حمله روز گذشته و همچنین مجموعه‌ای از حملات اخیر علیه نیروهای ائتلاف در سوریه توسط گروه‌های وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شده است. حمله هیچ گروهی به نیروهای ما بی جواب نخواهد ماند.

دیده بان حقوق بشر سوریه، گروهی که جنگ در سوریه را زیر نظر دارد، نیز گفت که حملات ایالات متحده آمریکا منجر به کشته شدن هشت جنگجوی طرفدار ایران در سوریه شده است.

تلویزیون پرس تی وی جمهوری اسلامی، با بیان اینکه هیچ ایرانی در این حمله کشته نشده، به نقل از منابع محلی، هدف که یک پست نظامی همسو با ایران بوده است را تکذیب کرد، اما گفت یک مرکز توسعه روستایی و یک مرکز غلات در نزدیکی فرودگاه نظامی مورد اصابت قرار گرفته است.

به گفته یک منبع نظامی در سوریه گروه‌های مقاومت حق خود را برای پاسخ به حمله آمریکا محفوظ می‌دارند و اقدام متقابل انجام خواهند داد.

حملات مکرر

به گفته پنتاگون حمله پهپادها، هواپیمای بدون سرنشین به نیروهای آمریکایی باعث زخمی شدن سه نفر از نیروهای خدماتی و مرگ یک پیمانکار شده، که نیاز به خدمات پزشکی در بیرون از عراق دارند جایی که ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده که در حال نبرد با بقایای داعش می‌باشند و دارای امکانات پزشکی است.

دو سرباز آمریکایی دیگر نیز در این پایگاه در شمال شرق سوریه مداوا شدند.

به گفته ژنرال اریک کوریلا که به عنوان رئیس فرماندهی مرکزی بر نیروهای آمریکایی در خاورمیانه نظارت می کند، از ابتدای سال ۲۰۲۱، نیروهای آمریکایی حدود ۷۸ بار مورد حمله گروه های مورد حمایت ایران قرار گرفته‌اند.

مقر نیروهای آمریکایی در عراق، جایی که جمهوری اسلامی ایران نیز در آن نفوذ دارد، نیز در سال‌های اخیر مورد حملات پهپادی و موشکی قرار گرفته است.

کوریلا که اوایل روز پنجشنبه در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا شهادت داد، درباره ناوگان هواپیماهای بدون سرنشین ایران هشدار داد.

وی گفت: رژیم ایران اکنون بزرگترین و تواناترین نیروی هواپیمای بدون سرنشین در منطقه را در اختیار دارد.

سه پهپاد یک پایگاه آمریکایی را در ماه ژانویه در منطقه التنف سوریه هدف قرار دادند. ارتش آمریکا اعلام کرد که دو پهپاد سرنگون شدند در حالی که پهپاد باقی مانده به محوطه حمله کرد و دو تن از نیروهای ارتش آزاد سوریه زخمی شدند.

مقامات آمریکایی بر این باورند که حملات پهپادی و موشکی توسط شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران هدایت می‌شوند، که یادآور ژئوپلیتیک پیچیده سوریه است، جایی که رئیس‌جمهور بشار اسد بر حمایت ایران و روسیه حساب می‌کند و نیروهای آمریکایی را اشغالگر می‌داند.

این حمله تنها چند هفته پس از آن صورت گرفت که ژنرال ارشد آمریکایی، مارک میلی، از شمال شرق سوریه بازدید کرد تا مأموریت علیه داعش و خطری که برای پرسنل آمریکایی وجود دارد را ارزیابی کند.

مایلی در پاسخ به سوال خبرنگارانی که با او سفر می کردند که آیا معتقد است استقرار حدود ۹۰۰ نیروی آمریکایی در سوریه ارزش این خطر را دارد، ماموریت را به امنیت ایالات متحده و متحدانش گره زد و گفت: اگر فکر می کنید که این مهم است، پس پاسخ “بله” است.

میلی گفت: اتفاقاً فکر می کنم این مهم است.

استقرار ایالات متحده، که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، تقریباً در سال ۲۰۱۸ به پایان رساند، قبل از اینکه برنامه های عقب نشینی خود را ملایم تر کند، بقایای جنگ جهانی بزرگتر علیه تروریسم است که زمانی شامل جنگ در افغانستان و استقرار نظامی بسیار بزرگتر ایالات متحده در عراق می‌شد.

در حالی که داعش بخش‌هایی از سوریه و عراق که در سال ۲۰۱۴ بر آن‌ها حکومت می‌کرد را از دست داده است، نیروهای خاموش همچنان در مناطق متروکه‌ای که نه ائتلاف به رهبری ایالات متحده و نه ارتش سوریه کنترل کامل آن را اعمال نمی‌کنند، حملات ضربه‌ای را انجام می‌دهند.

هزاران جنگجوی دیگر داعش توسط نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها، متحد اصلی آمریکا در این کشور بازداشت شده‌اند. مقامات آمریکایی می‌گویند که داعش همچنان می تواند به یک تهدید بزرگ تبدیل شود. پایگاه ایران در سوریه  پایگاه ایران در سوریه

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا