جدیدترین اخبارجهان

فراخوان قانونگذاران آمریکا برای مجازات جمهوری اسلامی به دلیل حملات حماس

قانونگذاران آمریکا می‌گویند کاخ سفید باید جمهوری اسلامی را به خاطر حملات حماس مجازات کند

فراخوان قانونگذاران آمریکا برای مجازات جمهوری اسلامی به دلیل حملات حماس 

مقامات آمریکایی هنوز شواهدی مستقیم درباره نقش تهران در قتل عام اسرائیلیان ارائه نکرده‌اند، اما یک گروه دو حزبی اقدام به تحقیق در این زمینه کرده است.

با افزایش فشار و فراخوان قانونگذاران آمریکا از هر دو حزب، پرزیدنت بایدن در مورد مجازات جمهوری اسلامی پس از قتل عام توسط حماس در این ماه مواجه است. دولت در تلاش است تا از اسرائیل حمایت کند، بدون ایجاد گسترش درگیری وحشتناک در منطقه خاورمیانه.

فراخوان قانونگذاران آمریکا برای مجازات جمهوری اسلامی به دلیل حملات حماس
فراخوان قانونگذاران آمریکا برای مجازات جمهوری اسلامی به دلیل حملات حماس

در شب دوشنبه، نمایندگان جاش گات هایمر (D-N.J.) و دان بیکن (R-Neb.) نامه‌ای با امضای بیش از ۱۱۰ قانونگذار به کاخ سفید ارسال کردند. آنها خواستار تشدید تحریم‌های مالی علیه رژیم ایران شدند و به روابط بین جمهوری اسلامی و حمله خونین شبه‌نظامیان حماس به اسرائیل اشاره کردند.

در این فراخوان قانونگذاران آمریکا، که با حمایت بیش از ۶۰ نماینده دموکرات در مجلس نمایندگان تهیه شده، آمده است که دولت باید به منظور قطع یکی از منابع اصلی تامین مالی رژیم، فروش نفت جمهوری اسلامی به کشورهای دیگر مانند چین را مسدود کند.

تا کنون، کاخ سفید این سیاست را اتخاذ نکرده، با این حال موقعیت آن ممکن است به سرعت تغییر کند.

هرگونه اقدام دراماتیک علیه رژیم ایران به خطر تشدید درگیری‌های منطقه‌ای منجر خواهد شد، در حالی که دولت بایدن سعی دارد تا به حد امکان آرامش را حفظ کرده و فروش نفت جمهوری اسلامی را محدود کند. این اقدام می‌تواند به افزایش قیمت جهانی گاز قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ایالات متحده منجر شود.

واکنش دولت بایدن به نتایج سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده درباره نقش رژیم ایران در حمله حماس ممکن است متغیر باشد. قبلاً، مقامات آمریکایی به روزنامه واشنگتن پست گفته بودند که حماس از جمهوری اسلامی تسلیحات و آموزش دریافت کرده، اما هنوز هیچ مدرکی ارائه نشده که ارتباط مستقیم تهران با این کشتار را تأیید کند.

در روز دوشنبه، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی بیان کرد که می‌توان انتظار داشت که رهبران نامشخص مقاومت اقدامات پیشگیرانه علیه اسرائیل را انجام دهند و ما نمی‌توانیم بی‌تفاوتی نسبت به جنایات جنگی که علیه مردم غزه اتفاق می‌افتد را تحمل کنیم.

تمامی ۱۰۰ سناتور در روز چهارشنبه از طریق مقامات برجسته دولت درباره اطلاعات حمله حماس و جنگ اسرائیل در غزه مطلع خواهند شد.

در یک نامه جدید به بایدن، از ایالات متحده خواسته شده که قطر و ترکیه را تحت فشار قرار دهد تا تمام روابط خود با حماس را قطع کنند و تحریم‌های موشکی بالستیک علیه رژیم ایران که قرار بود روز چهارشنبه منقضی شوند، دوباره اعمال نمایند. به علاوه، خواسته شده که درآمدهایی که رژیم ایران از فروش نفت به چین کسب می‌کند را کاهش دهند.

در نامه‌ای که به کنگره ارسال شده، آمده است که جمهوری اسلامی باید به دلیل نقش پیوسته‌ای که در تأمین مالی حماس و تروریست های اسلامی داشته، به تمامی این اقدامات پاسخگو باشد.

«ما از دولت خواستاریم تا تمامی تدابیر لازم را برای قطع منابع مالی رژیم ایران انجام دهد. این شامل اجرای کامل تمامی تحریم‌های ایالات متحده و اتخاذ هرگونه اقدامی برای متوقف کردن تجارت نفت جمهوری اسلامی با چین است.»

وزارت خزانه‌داری در یک بیانیه به نزدیک ۱۰۰۰ تحریمی که این وزارتخانه قبل از حمله این ماه علیه اشخاص و سازمان‌هایی که توسط جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی آن مانند حماس و حزب‌الله حمایت مالی می‌شوند، اعمال کرده بود، اشاره نمود.

در این بیانیه آمده است که ما برای مقابله با فعالیت‌های ناپایدار کننده رژیم ایران در منطقه و سراسر جهان، اقدامات لازم را ادامه خواهیم داد. همچنین، در صورتی که ایالات متحده تصمیم به تحمیل مجازات بر جمهوری اسلامی را بگیرد، درآمد نفتی این کشور به وضوح به یک هدف تبدیل خواهد شد.

فراخوان قانونگذاران آمریکا برای مجازات جمهوری اسلامی به دلیل حملات حماس
فراخوان قانونگذاران آمریکا برای مجازات جمهوری اسلامی به دلیل حملات حماس

پیش از این، مقامات ایالات متحده و دولت قطر هفته گذشته توافق کردند که مبلغ ۶ میلیارد دلاری پولهای بلوکه شده جمهوری اسلامی که قرار بود برای کمک های بشردوستانه و خرید دارو و غذا خرج گردد، به حالت تعلیق درآورند.

به گفته اسکات مدلل، مدیر اجرایی گروه انرژی راپیدان، بیشترین تعداد نزدیک به ۱ میلیون بشکه در روز صادرات نفت جمهوری اسلامی به چین در مقایسه با آغاز دوره دولت بایدن، افزایش یافته است.

محدود کردن این فروش کار دشواری است، اما ممکن است ایالات متحده مجبور شود برای شرکت‌های چینی که نفت رژیم ایران را خریداری می‌کنند، جریمه‌های مالی تحمیل کند که بیشتر شرکای تجاری ثالث هستند. این تدابیر ممکن است با مخالفت پکن همراه باشد و همچنین باعث افزایش قیمت نفت شود.

در حال حاضر، کاخ سفید با اعتراضات سیاسی ناشی از افزایش قیمت بنزین مواجه است که ممکن است منجر به تهدید به نامزدی انتخاب مجدد بایدن شود.

به گفته مدلل، اگر تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی با افزایش تولید نفت از منابع دیگر جبران نشود، ممکن است قیمت نفت را بیش از ۱۰ دلار در هر بشکه افزایش داده و احتمالاً میانگین قیمت هر گالن گاز را از ۳.۶۶ دلار به بالای ۴ دلار افزایش دهد. این تأثیرات وابسته به سیاست‌های دولت است.کاخ سفید نیاز دارد جریان نفت رژیم ایران را حفظ کند و قصد دارد برای ایجاد تنش‌زدایی موثر اقداماتی را انجام دهد.

او همچنین هشدار داد که نوسانات قیمت نفت بستگی به مدت زمانی دارد که معامله‌گران نفت انتظار دارند تحریم‌های جدید باقی بماند. هنگامی که درباره خروج ۵۰۰۰۰۰ یا ۱ میلیون بشکه در روز صحبت می‌کنید، بازار به آن واکنش نشان می‌دهد.فراخوان قانونگذاران آمریکا

در جلسه مجلس سنا روز دوشنبه، نمایندگان حزب جمهوری‌خواهان بارها بر سیاست دولت بایدن در قبال تهران تاکید کردند. حزب جمهوری‌خواه خواستار اتخاذ یک سیاست سخت‌گیرانه شده است. در هفته گذشته، رئیس‌جمهور سابق دونالد ترامپ به طور نادرست، اقدام بایدن را به عنوان علت حمله حماس به دلیل اجازه دادن به صندوق ۶ میلیارد دلاری کمک‌های بشردوستانه مقصر دانست. در واقع، هیچ پولی از این صندوق خرج نشده بود و تنها برای اهداف بشردوستانه محدود شده بود. مقامات آمریکایی حق وتو در هر معامله را دارند.

میچ مک کانل، رهبر اقلیت سنا، باید تدابیر بازدارنده علیه رژیم ایران را اجرا کند. این رژیم نه تنها به طور مستقیم منافع آمریکا در خاورمیانه را تهدید می‌کند و خطری برای صلح‌ و ثبات آرامش را به وجود می‌آورد، بلکه مسئولیت در بروز حوادث خونین و توطئه‌هایی برای کشتن شهروندان آمریکایی را نیز بر دوش دارد. لذا، باید اقدامات لازم جهت مقابله با این تهدیدات را به عمل آوریم.

سناتور مارشا بلکبرن (R-Tenn.) افزود: دولت بایدن باید به طور دائم از گفتن خبرها خودداری کند و، من نقل می‌کنم، هیچ ارتباط مستقیمی با تهران درباره این حمله وجود ندارد. زمان آن رسیده است که هر فردی که این ادعا را مطرح کرده است، اخبار را روشن کند.

جمهوری‌خواهان، از جمله سناتور تام کاتن (R-Ark.) و جک لو، نامزد بایدن برای انتخاب سفیر در اسرائیل، به دلیل توافقی که در دوران دولت اوباما انجام شد، هنگامی که جک لو به عنوان وزیر خزانه‌داری فعالیت می‌کرد، انتقاد کرده‌اند که برخی از تحریم‌ها در برابر جمهوری اسلامی کاهش یافت. این توافق به منظور محدود کردن برنامه هسته‌ای رژیم ایران انجام شد.

تام کاتن و میچ مک‌کانل در هفته گذشته یک قانون را معرفی کردند که باعث مسدود شدن همیشگی ۶ میلیارد دلار کمک‌های بشردوستانه به جمهوری اسلامی می‌شود.

سناتور تیم اسکات (R-S.C.)، که در رقابت برای نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کند، برای تأیید مجدد قوانین تحریم‌های رژیم ایران در سال ۱۹۹۶ که در سال ۲۰۲۶ منقضی می‌شود، فشار وارد می‌کند.

جمهوری اسلامی در حال حاضر تحت یکی از سخت‌ترین تحریم‌های آمریکا در جهان قرار دارد. این تحریم به طور تقریبی شامل تحریم‌های کامل در حوزه اقتصادی است و شرکت‌های بین‌المللی را از تجارت با مؤسسات مالی ایرانی یا واردات محصولات با منشأ ایرانی منع می‌کند. این تحریم در میان بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی دیگر نیز اعمال می‌شود.

فراخوان قانونگذاران آمریکا برای مجازات جمهوری اسلامی به دلیل حملات حماس
فراخوان قانونگذاران آمریکا برای مجازات جمهوری اسلامی به دلیل حملات حماس

احتمالاً مواجه شدن با مقاومت بسیاری از دموکرات‌ها که نگران افزایش تنش در منطقه هستند، ممکن است محدودیت‌های بیشتری ایجاد کند.

یکی از معاونان برجسته حزب دموکرات در کنگره، که نخواست هویت او فاش شود، اظهار کرد: در این زمان حساس، به نفع ایالات متحده است که از تبدیل خشونت‌های اخیر به یک درگیری منطقه‌ای گسترده جلوگیری کند.

دیوانه کننده خواهد بود اگر قانونگذاران جنگ طلب با هدف دیرینه جنگ با جمهوری اسلامی موفق شوند آمریکا را به تحریم های جدید و تشدید تنش با رژیم ایران به این بهانه کاملا ساختگی سوق دهند.فراخوان قانونگذاران آمریکا

مت دوس، مشاور سابق سیاست خارجی سناتور برنی سندرز (I-Vt.)، خاطرنشان کرد که این محدودیت ها نتوانسته است به طور معناداری جمهوری اسلامی را تغییر دهد.

دوس، معاون اجرایی مرکز سیاست بین‌الملل، یک اندیشکده مستقر در دی گفت:به نظر می‌آید که افزایش تعداد تحریم‌ها به تنهایی کارآمد نخواهد بود، به‌ویژه زمانی که جمهوری اسلامی اقداماتی انجام می‌دهد که ما می‌خواهیم انجام دهیم، برداشتن تحریم‌ها هزینه‌های سیاسی اضافی دارد.

برخی دیگر از کارشناسان سیاست خارجی گفتند که درخواست‌های کنگره برای اعمال فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی اغلب با هدف جلب توجه قانونگذاران به‌جای تأثیرگذاری بر سیاست‌ها انجام می‌شود.

تریتا پارسی، مدیر اجرایی موسسه کوئینسی برای مطالعات استراتژیک، یک مرکز تحلیل سیاست خارجی، اعلام کرد که هنوز پیشنهادات فعلی کنگره را مورد بررسی قرار نداده است. او بیان کرد که بسیاری از تحریم‌هایی که توسط کنگره ارائه شده، تکراری هستند. این تحریم‌ها به نظر می‌رسد که تاثیر واقعی دیگری بر رژیم ایران نداشته باشند زیرا موارد مذکور در حال حاضر تحت تحریم قرار دارند.

این ممکن است به نظر قانون‌گذاران آمریکا بیاید که فعالیتی را انجام می‌دهند، حتی اگر این فعالیت جدید یا تأثیرگذار نباشد. همچنین، قطع صادرات نفت ممکن است برای اهداف دیگر در سیاست خارجی دولت مخرب باشد.

به عنوان نمونه، افزایش قیمت نفت ممکن است منجر به درآمد اضافی به اندازه‌ای تا ده‌ها میلیارد دلار برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، شود. زیرا او سعی دارد از فروش انرژی برای تأمین مالی جنگ‌های خشونت‌آمیز در اوکراین بهره‌برداری کند.

سایمون جانسون، اقتصاددانی از دانشگاه MIT که به دقت وضعیت مالی کرملین را پیگیری می‌کند، اظهار می‌کند: اگر تنها کاری که انجام می‌دهید، کاهش تأمین نفت از جمهوری اسلامی باشد، ممکن است منجر به افزایش قابل توجهی در درآمد ولادیمیر پوتین شود. با این حال، دفاع‌کنندگان از سیاست تحریم ادعا می کنند که در حال افزایش تعداد تحریم‌ها هستند.

نماینده جارد مسکوویتز از ایالت فلوریدا، اعلام کرد که تحریم‌های فشرده‌تر در برابر جمهوری اسلامی موجب تأمین پشتیبانی از هر دو حزب کنگره می‌شود و احتمالاً باعث خواهد شد که بایدن تحریم‌های اضافی را به قانون تبدیل کند.

مسکوویتز اظهار داشت: همیشه نگران هستم که تهران به دنبال کسب درآمد از تحریم‌های آمریکا باشد. این موضوع نگرانی‌هایی را به وجود خواهد آورد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا