جدیدترین اخبارجهان

نفت جمهوری اسلامی در بحبوحه حمله حماس به اسرائیل مورد بررسی قرار می‌گیرد

تداوم خشونت مرگبار بین اسرائیل و گروه تروریستی حماس، باعث توجه بیشتر به مسائل مرتبط با نفت جمهوری اسلامی شده است

نفت جمهوری اسلامی در بحبوحه حمله حماس به اسرائیل مورد بررسی قرار می گیرد

جمهوری‌خواهان به طور خاص تاکید می‌کنند که نیاز به اقدامات بیشتری برای محدودسازی نفت، منبع درآمد کلیدی جمهوری اسلامی وجود دارد. این مسئله در پی حمله اخیر گروه تروریستی حماس به اسرائیل، که تاریخچه چند دهه حمایت رژیم ایران از آن را مورد بازبینی قرار داده، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

نفت جمهوری اسلامی در بحبوحه حمله حماس به اسرائیل مورد بررسی قرار می گیرد
نفت جمهوری اسلامی در بحبوحه حمله حماس به اسرائیل مورد بررسی قرار می گیرد

رئیس جمهور سابق آمریکا، دونالد ترامپ، سعی کرد از این موضوع به عنوان یک ابزار علیه رقیب احتمالی خود در سال ۲۰۲۴ استفاده کند. او رئیس جمهور بایدن را متهم کرده که در حین صحبت با حامیان خود در فلوریدا، به جمهوری اسلامی اجازه فروش مقادیر قابل توجهی نفت را داده است.

دونالد ترامپ اظهار کرد: تحت رهبری من، جمهوری اسلامی ضعیف و شکست خورده بود و بی‌انگیزه از عشق؛ اما اکنون آنها مانند یک جهنم ثروتمند هستند.

ران دیسانتیس، یکی از نامزدهای حزب جمهوری‌خواه برای ریاست جمهوری، در مصاحبه با فاکس نیوز اعلام کرد که قصد دارد به سرعت اقداماتی را برای قطع جریان پول به رژیم ایران انجام دهد، زیرا دریافت درآمدهای نفتی برای آنان اهمیت بسیاری دارد.

کوین مک‌کارتی، نماینده کالیفرنیا در گفتگو با شبکه ان‌بی‌سی تاکید کرد که ایالات متحده باید از قدرت تولید نفت جمهوری اسلامی جلوگیری کند. وی به ویژه تاکید کرد که تحریم‌ها باید اجرا شوند و معتقد است که در حال حاضر تحریم‌ها به درستی اجرا نمی‌شوند.

دولت بایدن اظهاراتی مشابه را تکذیب و اعلام کرده است که تحریم‌های خود را علیه رژیم ایران به طور کامل اجرا می‌کند.

سناتور لیندسی گراهام در این هفته در مصاحبه با نیوز-نیشن اظهار نمود که در صورت تشدید درگیری‌ها، ما باید به آیت الله بگوییم که پالایشگاه‌های نفت و زیرساخت‌های نفتی شما را نابود خواهیم کرد.

مدتهاست که رژیم ایران حماس را حمایت می‌کند؛ یک گروه سیاسی و نظامی که در حال حاکمیت بر منطقه غزه است و توسط وزارت خارجه آمریکا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود. با این حال، تا روز جمعه، مقامات آمریکایی هنوز جمهوری اسلامی را به همبستگی با حملات خاصی که حماس در آخر هفته گذشته علیه اسرائیل انجام داد، مرتبط نکرده بودند.

جان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی در اوایل هفته در برنامه صبح بخیر آمریکا اظهار کرد در حالی که رژیم ایران در دهه‌های گذشته به دلیل حمایت از حماس، به طور گسترده در این نوع حملات شریک بوده، هنوز هیچ مدرک مستقیمی برای حمایت جمهوری اسلامی از این حمله خاص وجود ندارد.

جمهوری اسلامی عضو گروهی از کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت به نام اوپک است. این کشور در این گروه به عنوان پنجمین تولیدکننده بزرگ نفت خام شناخته می‌شود و در سال ۲۰۲۱ تقریباً ۲.۴ میلیون بشکه نفت خام را در روز تولید کرده است. صادرات نفت جمهوری اسلامی منبع درآمد قابل توجهی است و شرکت‌های نفتی این کشور در سال ۲۰۲۱ تقریباً ۴۰ میلیارد دلار درآمد خالص از صادرات نفت به دست آورده اند.

به گفته کارشناسان، تولید و صادرات نفت جمهوری اسلامی در دوره دولت بایدن نسبت به دولت ترامپ افزایش یافته، با این حال آنها بیان کردند که اجرای تحریم‌های ایالات متحده ممکن است نقش کمی در این افزایش داشته باشد.

نفت جمهوری اسلامی در بحبوحه حمله حماس به اسرائیل مورد بررسی قرار می گیرد
نفت جمهوری اسلامی در بحبوحه حمله حماس به اسرائیل مورد بررسی قرار می گیرد

آن لوئیز هیتل، معاون بازارهای نفت در شرکت تحقیقات انرژی وود مکنزی، توضیح داد که پس از اعلام دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ درباره خروج از توافق هسته‌ای با رژیم ایران و ایجاد محدودیت‌هایی برای برنامه هسته‌ای به جهت لغو تحریم‌ها، تولید نفت جمهوری اسلامی از ۳.۷ میلیون بشکه در روز به حدود ۲.۲ میلیون بشکه در روز به طور قابل توجهی کاهش یافت.

او اظهار کرد که از آن زمان تاکنون، تولید نفت جمهوری اسلامی به حدودی رشد کرده است. شرکت او برآورد می‌کند که رژیم ایران در ژانویه حدود ۲.۵۵ میلیون بشکه نفت در روز تولید کرده است.

با استفاده از محتوای وبسایت TankerTrackers.com، شاهد رشد صادرات نفت جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر هستیم. این شرکت که محموله‌های نفتی را ردیابی می‌کند، اعلام کرده که صادرات نفت جمهوری اسلامی در ماه گذشته حدود ۱.۶ میلیون بشکه در روز بوده است. این میزان نسبت به ۱.۲ میلیون بشکه در روز در اوایل سال جاری افزایش یافته است. این شرکت تأکید کرده است که این ارقام از زمان دولت ترامپ بالاتر هستند، اما کمتر از زمان پایان دوره دولت اوباما است.

با این حال، هیتل بیان کرد که رشد در تولید و صادرات نفت برای عدم اجرای تحریم‌ها صحت ندارد.

او اظهار داشت که اعتقاد دارد هر گونه افزایش بیشتر در تقاضای نفت، به کشورهایی مانند چین که با وجود تحریم‌های آمریکا، نفت جمهوری اسلامی را خریداری می‌کنند، مربوط می‌شود.

تحریم‌ها به طور قاطع سختگیرانه هستند و به جز برخی کشورهایی که قادر و مایل به انجام معاملات تجاری با رژیم ایران هستند، هیچ خریدار دیگری وجود ندارد. تحریم‌ها در برخی موارد تأثیر خود را نشان می‌دهند، اما برای خریداران کافی در دسترس هستند و نفت جمهوری اسلامی به اندازه‌ای تخفیف داده می‌شود که جذابیت خاصی برای آنها داشته باشد.

هیتل افزود: در جواب به گزارش‌هایی که نشان می‌دهند تحریم‌ها به طور نرم‌تری اجرا می‌شوند، باید بگویم که بر اساس نظر من، این مسئله بیشتر به عملکرد رژیم ایران و تعامل آن با خریدارانش بستگی دارد. باید توجه داشت که هویت و ویژگی‌های خریداران نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کند.

کاهیل، کارشناس ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، به همین ترتیب بیان کرد که اجرای تحریم‌ها بسیار دشوار است.

او با اشاره به این موضوع که بسیاری از خریداران نفت جمهوری اسلامی پالایشگاه‌های کوچک و مستقل هستند، اظهار داشت: رژیم ایران نفت خود را با تخفیف قابل توجهی عرضه می‌کند و به همین دلیل خریداران چینی آن را مصرف می‌کنند.

او افزود: هدف‌گیری این خریداران سخت‌تر است زیرا آنها در واقع در معرض سیستم مالی ایالات متحده نیستند. به نظر می‌رسد که هنگامی که بازار بسته تر می‌شود و قیمت‌ها افزایش می‌یابد، اجرای تحریم‌ها ضعیف‌تر می‌شود.

مقامات دولت بایدن تأکید کرده‌اند که تحریم‌ها را بر نفت جمهوری اسلامی اجرا می‌کنند. با این حال، آنها همچنین نشان داده‌اند که اقدامات بیشتری نیز ممکن است در دستور کار قرار بگیرد.

نفت جمهوری اسلامی در بحبوحه حمله حماس به اسرائیل مورد بررسی قرار می گیرد
نفت جمهوری اسلامی در بحبوحه حمله حماس به اسرائیل مورد بررسی قرار می گیرد

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، در هفته گذشته به خبرنگاران اعلام کرد: همانطور که همیشه انجام می‌دهیم، ما به طور منظم رژیم‌های تحت تحریم را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا بررسی کنیم آیا نیاز به تغییر یا تنظیماتی دارند، به خصوص در رابطه با نفت جمهوری اسلامی.

هیتل با وود مکنزی در این باره صحبت کردند. آنها با اشاره به اینکه تحریم‌های موجود به طور کامل پیاده‌سازی نشده‌اند، بیان کردند که افزودن تحریم‌های نفتی اضافی به دشواری همراه خواهد بود. آنها اظهار داشتند که ایالات متحده قادر است کشورهایی که به طور مستقیم نفت جمهوری اسلامی را خریداری می‌کنند را هدف قرار دهد تا آنها را تحت فشار قرار داده و از خرید آن منع کند.

کاهیل بیان کرد که اگر ایالات متحده تصمیم به اقدامات بیشتری بگیرد، می‌تواند پیام‌های قاطعی به دولت چین ارسال کند. همچنین، درخواست‌هایی برای تشدید تحریم‌ها وسیع‌تر نیز وجود دارد.

ده سناتور جمهوری‌خواه در روز سه‌شنبه نامه‌ای را امضا کردند که در آن از رئیس‌جمهور بایدن خواسته شد تا با هماهنگی با سایر کشورهای گروه ۷، اقدامات شدیدتری برای انزوای بیشتر رژیم ایران و اجرای تحریم‌های سخت‌گیرانه انجام دهد.

همچنین، تعدادی تماس، به ویژه از سوی رقبای بایدن، به منظور افزایش تولید نفت در آمریکا انجام شده است.

جمهوری‌خواهان بارها به دلایلی ادعا کرده‌اند که سیاست‌های انرژی و محیط زیست دولت بایدن از تولید انرژی داخلی جلوگیری می‌کند. با این حال، تولید نفت در ایالات متحده در اوایل این ماه به سطح بالاترین مقدار خود رسید.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا