جدیدترین اخبارجهان

بحران هسته‌ای جمهوری اسلامی در بین جنگ منطقه به یک نگرانی تبدیل شده است

اسرائیل و آمریکا نمی توانند جمهوری اسلامی هسته‌ای را در میان ترس از شکست هسته‌ای تهران بپذیرند

بحران هسته‌ای جمهوری اسلامی در بین جنگ منطقه به یک نگرانی تبدیل شده است

گزارش‌ها نشان می‌دهند که جمهوری اسلامی در مواجهه با حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل، با بحران‌های چندگانه دست و پنجه نرم کرده است. اسرائیل در برابر این حمله که هفته گذشته شروع شد، با چندین جبهه مختلف مواجه شده و به علاوه، تلاش‌ها برای مقابله با بحران هسته‌ای جمهوری اسلامی را هم ادامه داده است.

بحران هسته‌ای جمهوری اسلامی در بین جنگ منطقه به یک نگرانی تبدیل شده است
بحران هسته‌ای جمهوری اسلامی در بین جنگ منطقه به یک نگرانی تبدیل شده است

رابرت گرین وی، مدیر مرکز دفاع ملی در بنیاد هریتیج، درباره پیامدهای تبدیل شدن جمهوری اسلامی به یک کشور هسته‌ای گفت: رژیم ایران به قول خود مبنی بر محو شدن اسرائیل از روی نقشه عمل خواهد کرد.

گرین وی اعلام کرد که اسرائیل ناگهان مجبور شد که در برابر حمله غافلگیرانه حماس، یک سازمان تروریستی تحت حمایت جمهوری اسلامی، دفاع کند. این اتفاق در آخر هفته گذشته رخ داد و در حین ادامه درگیری‌ها، هزاران نفر کشته شدند زیرا نیروهای اسرائیلی عملیات ضدحمله در نوار غزه را اجرا کردند.بحران هسته ای 

این حمله منجر به گمانه زنی فوری شد مبنی بر اینکه رژیم ایران نقش مستقیمی در تأیید یا برنامه ریزی حمله داشته، اگرچه مقامات اطلاعاتی ایالات متحده در روزهای اخیر گفته‌اند که جمهوری اسلامی واقعاً از این حمله غافلگیر شده و آن را برنامه ریزی یا تأیید نکرده است.

با این وجود، مقامات آمریکایی گفته‌اند که روی نقش جمهوری اسلامی در هرج و مرج منطقه چشم نمی‌بندند و جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی گفت که حماس نمی‌توانست بدون حمایت مستمر رژیم ایران این حمله را برنامه‌ریزی کند.

کربی در اوایل این هفته به خبرنگاران اعلام کرد که هیچ کس نمی‌تواند چشمان خود را از نقش ناپایدارکننده جمهوری اسلامی دور نگه دارد.

او اظهار کرد: ما به وضوح می‌فهمیم که ایرانی‌ها به دلیل حمایت مداوم از حماس، نقش گسترده‌ای در اینجا ایفا کرده‌اند. بدون حمایت رژیم ایران، حماس نمی‌توانست اقدام به انجام این مجموعه پیچیده از حملاتی کند که در آخر هفته انجام شد.

وی افزود: ما هیچ مدرک خاصی نداریم که تصدیق کند آیا جمهوری اسلامی به طور آگاهانه در برنامه‌ریزی، تامین منابع یا آموزش در این مجموعه پیچیده از حملات دخالت داشته است یا خیر.

صرف نظر از نقش خاص جمهوری اسلامی در حملات اخیر، اسرائیل همچنان با این واقعیت مواجه است که این کشور بیش از هر زمان دیگری به داشتن سلاح های هسته‌ای نزدیک شده است.

بحران هسته‌ای جمهوری اسلامی در بین جنگ منطقه به یک نگرانی تبدیل شده است
بحران هسته‌ای جمهوری اسلامی در بین جنگ منطقه به یک نگرانی تبدیل شده است

با توجه به تحلیل دیده بان ایران که به پیگیری برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی اختصاص دارد، تهران به نقطه‌ای رسیده که در عرض سه هفته، ممکن است بتواند اورانیوم کافی برای تفکیک پنج واحد سلاح هسته‌ای غنی‌سازی کند.

این تحلیل اظهار می‌کند که فعالیت‌های مرتبط با تسلیحات ممکن است از چند ماه تا یک سال یا بیشتر به طول بیانجامد، با این وجود چارچوب زمانی به دقت مشخص نشده است.

گرین وی اظهار کرد: واقعاً به نوعی در گذشته قرار داریم، این چیزی است که اسرائیل سالها پیش به عنوان خط قرمز خود مطرح کرده بود.

گرین وی با اشاره به ضرورت آمادگی متحدان برای پاسخ به هر عملی از جانب جمهوری اسلامی، ادعا کرد که هر اقدامی که اسرائیل یا ایالات متحده بتوانند انجام دهند تا از پیشرفت برنامه هسته‌ای رژیم ایران به سوی خط پایان جلوگیری کنند، پرسش‌های بیشتری ایجاد می‌کند.

گرین وی اظهار کرد: مسئله این است که چه اقداماتی آمریکا یا اسرائیل در مورد تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی انجام می‌دهند، این سوال اساسی است. واقعیت این است که مسائلی که در روز بعد و فردای آن اتفاق می‌افتد، بسیار مهم هستند. این موضوع به طور بی‌پایان پیچیده است و پاسخ رژیم ایران و پاسخ ما به جمهوری اسلامی از اهمیت بسیاری برخوردار است. به سرعت وارد یک مارپیچ تشدید منطقه‌ای می‌شویم که نیاز به منابع عظیم و درجه ریسک بسیار بیشتری دارد.

رابرت پیترز، محقق مرکز دفاع ملی در بنیاد هریتیج گفت: که اسرائیل در گذشته با گزینه های مشابهی روبرو بوده است. در دهه ۱۹۸۰ به تأسیسات هسته‌ای در عراق حمله کرد و بار دیگر در اواخر دهه ۲۰۰۰ به تأسیساتی در سوریه که توانایی تولید پلوتونیوم را داشت، حمله کرد تا تأسیسات هسته‌ای مشکوک را از بین ببرند.

بحران هسته‌ای جمهوری اسلامی در بین جنگ منطقه به یک نگرانی تبدیل شده است
بحران هسته‌ای جمهوری اسلامی در بین جنگ منطقه به یک نگرانی تبدیل شده است

با این حال، پیترز همچنین خاطرنشان کرد که بیشتر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی احتمالاً زیرزمینی است و این موضوع را زیر سئوال می‌برد که چنین حمله‌ای چقدر مؤثر خواهد بود.

در حالی که گرین وی معتقد است که هم ایالات متحده و هم اسرائیل به شدت توانایی چنین حمله‌ای را دارند، او استدلال کرد که هدف قرار دادن جمهوری اسلامی تصویری متفاوت از حملات قبلی خواهد بود و به قابلیت های پیشرفته تر دفاع هوایی تهران اشاره کرد. بحران هسته ای

در همین حال، هم پیترز و هم گرین وی موافق هستند که هم ایالات متحده و هم اسرائیل باید با عقلانیت از هرگونه درگیری تمام عیار با جمهوری اسلامی پرهیز کنند. به جای آن، آنها تأکید داشتند که ایالات متحده باید به استفاده از فشار حداکثری علیه رژیم ایران باز گردد.

پیترز اظهار کرد: باید دسترسی آنها به منابع را محدود کرده و دوباره شروع به ایجاد شرایط فقر و گرسنگی برای آنها کنیم. این تدابیر می‌توانند پیشرفت جمهوری اسلامی را به سرعت کاهش دهند، اگر نه بگوییم که آن را به شدت متوقف می‌سازند. آنها مجبور خواهند شد تصمیمات سختی بگیرند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا