جدیدترین اخبارجهان

آیا حزب الله لبنان با حمایت جمهوری اسلامی خود را وارد درگیری با اسرائیل می‌کند؟

پیوستن حزب‌الله تحت حمایت جمهوری اسلامی به درگیری اسرائیل و حماس یک تغییرگر بازی خواهد بود

حزب الله لبنان آیا با حمایت جمهوری اسلامی خود را وارد درگیری با اسرائیل می‌کند؟

تبادل آتش بین گروه شبه نظامی حزب الله لبنان و نیروهای مسلح در شمال اسرائیل نشان می دهد که درگیری در غزه می تواند به سطح منطقه گسترش یابد.

تحلیلگران به احتمال قریب‌الوقوع بودن یک حمله زمینی اسرائیل به نوار غزه اشاره کرده‌اند. آنها معتقدند که در صورت وقوع چنین حمله‌ای، این درگیری ممکن است به گونه‌ای گسترش یابد که سایر عوامل منطقه‌ای، از جمله حزب الله و احتمالاً جمهوری اسلامی نیز درگیر شوند.

حزب الله لبنان آیا با حمایت جمهوری اسلامی خود را وارد درگیری با اسرائیل می کند
حزب الله لبنان آیا با حمایت جمهوری اسلامی خود را وارد درگیری با اسرائیل می کند

فراس مکساد، یکی از اعضای ارشد موسسه خاورمیانه، روز چهارشنبه به CNBC گفت: اگر حزب الله تصمیم به شرکت در درگیری با همسایه اش اسرائیل بگیرد، این اقدام می‌تواند به عنوان یکی از عوامل مهم در تغییر مسیر بازی منطقه‌ای مطرح شود.او اظهار کرد: حماس فقط یک عامل تحت تأثیر ضعیف تر حزب الله است. نیروهای او بسیار قوی‌تر و به عنوان یکی از قوی‌ترین ارتش‌های غیردولتی در جهان مشهور است. این مسئله نه تنها برای اسرائیل، بلکه برای تمام منطقه تأثیرگذار خواهد بود.

حزب الله به عنوان یک حزب سیاسی و همچنین یک گروه شبه‌نظامی فعالیت می‌کند و توسط ایالات متحده به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی شده است.این حزب به عنوان یک جریان سیاسی شیعه با دارا بودن ۶۲ صندلی در مجلس این کشور، به همراه یک واحد شبه‌نظامی که با حمایت جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند، از توانایی بالایی در لبنان دارا است.

حزب الله در اوایل دهه ۱۹۸۰، به نیابت جمهوری اسلامی و با حمایت از سپاه پاسداران، در دوران جنگ داخلی لبنان تأسیس شد. پس از جنگ با اسرائیل در سال ۲۰۰۶، این گروه نه تنها تقویت شد، بلکه شاخه نظامی آن نیز رشد کرد و به عنوان نیروی نظامی اصلی در لبنان تداوم یافت.

اکنون، کارشناسان می گویند، حزب الله دیگر از حمایت های مردمی داخلی در جنگ سال ۲۰۰۶ نسبت به حمایت از عملیات نظامی حماس در جنگ کنونی با اسرائیل، برخوردار نیست.

جوزف داهر، نویسنده کتاب حزب‌الله: اقتصاد سیاسی، در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌بی‌سی اظهار کرد که حزب‌الله نه تنها به عنوان یک بازیگر کلیدی در امور سیاسی و نظامی لبنان، بلکه به عنوان یک بازیگر کلیدی در مقیاس منطقه‌ای شناخته می‌شود. او اما بیان کرد که جامعه مسیحی در لبنان برخی اوقات مخالف یا منتقد حزب الله هستند.

داهر در مصاحبه با شبکه CNBC اظهار کرد: مقیاس تأثیر این مسئله به واکنش حزب الله به اقدامات خود مرتبط است. او افزود که این گروه تجربیات گسترده‌ای را به خصوص در عرصه نظامی در سوریه، و نیز در عراق و تا حدی در یمن به دست آورده است. داهر توضیح داد که حزب الله از نظر ایدئولوژیک، سیاسی، نظامی و اقتصادی بطور ذاتی با جمهوری اسلامی ارتباط دارد، و در عین حال یک نیروی متمرکز خودمختار در لبنان است.

حزب الله لبنان آیا با حمایت جمهوری اسلامی خود را وارد درگیری با اسرائیل می کند
حزب الله لبنان آیا با حمایت جمهوری اسلامی خود را وارد درگیری با اسرائیل می کند

هلال خاشان، استاد علوم سیاسی در دانشگاه آمریکایی بیروت و نویسنده کتاب حزب‌الله، در یک مصاحبه با CNBC اظهار کرد که اعضای این گروه شبه‌نظامی احتمالاً تردید دارند که به طور کامل در این جنگ شرکت کنند.

بدون توجه به تصمیم [نخست وزیر اسرائیل] بنیامین نتانیاهو، حزب الله جبهه ای از جنوب لبنان علیه اسرائیل باز نخواهد کرد زیرا اسرائیل را برای نابودی لبنان توجیه می کند.

جمهوری اسلامی قبلاً از طریق اشخاص ثالث به اسرائیل و آمریکا اطلاع داده است که حزب الله را مهار خواهد کرد.

به گزارش رویترز، نعیم قاسم، معاون حزب الله، روز جمعه گفت که حزب او کاملاً آماده برای مشارکت در جنگ است. وی در یک گردهمایی گفت: تماس های پشت پرده قدرت های بزرگ، کشورهای عربی، نمایندگان سازمان ملل با ما که مستقیم و غیرمستقیم به ما می گویند دخالت نکنیم، هیچ تاثیری نخواهد داشت.

لبنان در بدترین بحران اقتصادی تاریخ خود قرار دارد. تورم به سه رقم رسیده و ارزش پول ملی، از زمان آغاز بحران اقتصادی در سال ۲۰۱۹، بیش از ۹۰ درصد خود را از دست داده است. تقریباً سه چهارم جمعیت لبنان در شرایط فقر زندگی می‌کنند. گروه حزب‌الله با قدرت و تصمیمات سخت خود بر حکومت لبنان حاکمیت می‌کند، اکثر مرزهای کشور را کنترل می‌نماید و تأثیر سیاسی بزرگی دارد. این گروه از قدرت خود برای جلوگیری از برگزاری انتخابات سیاسی کلیدی نیز استفاده می‌کند.

یک تنش جدید در اسرائیل برای حزب‌الله به عنوان یک گروه که قبلاً در کنار بشار اسد در سوریه، همچنین در عراق و یمن مشغول به فعالیت بوده است، می‌تواند چالشی جدید برای این گروه ایجاد کند. کارشناسان بیان می‌کنند که جمهوری اسلامی احتمالاً از قوی‌ترین نیروهای نیابتی خود برای مقابله با یک جبهه جدید در مناطقی همچون غزه یا اسرائیل به منظور حمایت از حماس، استفاده نخواهد کرد.

حزب الله لبنان آیا با حمایت جمهوری اسلامی خود را وارد درگیری با اسرائیل می کند
حزب الله لبنان آیا با حمایت جمهوری اسلامی خود را وارد درگیری با اسرائیل می کند

مک‌ساد در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی اظهار کرد: حزب‌الله باید نیازها و انتظارات عمومی مردم لبنان را در نظر بگیرد. او افزود که حوزه‌های انتخابیه خود حزب‌الله به علت خستگی ناشی از جنگ، تحت فشار فروپاشی اقتصادی لبنان قرار دارند.

نتانیاهو گفته است که در روزهای آینده به غزه حمله خواهد کرد.

در یک اظهار همبستگی، دولت بایدن تصمیم به ارسال حمایت خود به شکل یک گروه ناو هواپیمابر در منطقه شرق مدیترانه به همراه وزیر امور خارجه ایالات متحده گرفته است.

مکساد به سی‌ان‌بی‌سی گفت: ایالات متحده تمام تلاش خود را می‌کند تا حزب‌الله و جمهوری اسلامی را از ورود به جنگ باز دارد.او افزود که استقرار USS Gerald R. Ford در تلاش دولت برای مهار درگیری است.

تهدید نیروی حزب‌الله در منطقه بسیار بزرگ است و بر اساس اظهارات استاد خاشان، اجزای مسلح این گروه معادل یک ارتش متوسط اروپایی هستند.او بیان کرد: این می‌تواند به سادگی ارتش لبنان را شکست دهد یا عربستان سعودی را تصرف کند. سپس افزود که حزب‌الله برای مقابله با جنگ‌های نامتقارن آمادگی دارد، اما اگر یک جنگ کلان به وقوع بیافتد، هیچ فرصتی برای مقابله با ارتش اسرائیل (نیروهای دفاعی اسرائیل) وجود ندارد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا