جدیدترین اخبارجهان

عربستان سعودی بر سر دو راهی روابط با اسرائیل و جمهوری اسلامی

عربستان سعودی پس از حمله تروریستی حماس تصمیم به کاهش تنش‌ها گرفته و تمرکز خود را از اسرائیل به جمهوری اسلامی منتقل می‌کند

عربستان سعودی بر سر دو راهی روابط با اسرائیل و جمهوری اسلامی

عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل تا حد زیادی مانع جاه طلبی های جمهوری اسلامی خواهد شد.

بر اساس یک گزارش، عربستان سعودی پس از حمله تروریستی هفته گذشته حماس به اسرائیل، تمرکز خود را از توافق با اسرائیل به توافق با جمهوری اسلامی تغییر داده است.

عربستان سعودی بر سر دو راهی روابط با اسرائیل و جمهوری اسلامی
عربستان سعودی بر سر دو راهی روابط با اسرائیل و جمهوری اسلامی

حداقل ۲۸۰۰ نفر از زمان شلیک هزاران موشک توسط تروریست‌های حماس به اسرائیل در آخر هفته جان خود را از دست داده اند و اسرائیل را وادار به اعلام جنگ با این گروه تروریستی و صدور هشدارهایی به ساکنان غزه قبل از عملیات در این سرزمین برای ریشه کن کردن این گروه کرده است.

دو منبع آگاه گفتند که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی پیش از این با ابراهیم رئیسی، در تلاش برای جلوگیری از خشونت‌های بیشتر در منطقه صحبت کرده است. یکی از این منابع گفت که مذاکرات فعلا نمی تواند ادامه یابد و ریاض باید امتیازاتی را برای مردم فلسطین در اولویت قرار دهد.

یک مقام ارشد جمهوری اسلامی گفت که تماس رئیسی با ولیعهد عربستان سعودی با هدف حمایت از فلسطین و جلوگیری از گسترش جنگ در منطقه انجام شده و این تماس خوب و امیدوارکننده است. یکی دیگر از مقامات ایرانی گفت که این تماس ۴۵ دقیقه به طول انجامید و با استقبال خامنه‌ای مواجه شد.

رهبران اسرائیل و عربستان از پیشرفت در جهت توافق با یک توافق عادی سازی صحبت کرده بودند که پیامدهای مهمی برای منطقه داشت. برخی کارشناسان معتقدند که این حمله در واکنش به گزارش‌های اخیر رخ داده، از جمله مصاحبه فاکس نیوز با محمد بن سلمان، مبنی بر اینکه عربستان و اسرائیل به نقطه توافق بر سر عادی‌سازی روابط نزدیک شده‌اند.

این اقدام می توانست یک پیروزی بزرگ برای طرف های درگیر باشد، اما یک شکست بزرگ برای جمهوری اسلامی است که مدتها از تروریسم حماس در غزه حمایت می کند. به نظر می رسد بیانیه اولیه ریاض پس از انتشار خبر حمله به اسرائیل، اسرائیل را مقصر این درگیری دانسته و با اشاره به هشدارهای گذشته این کشور به اسرائیل در مورد رفتار با مردم فلسطین، وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد که از نزدیک تحولات را دنبال می کند.

این بیانیه با انتقاد مقامات آمریکایی مواجه شد.

سناتور لیندسی گراهام، رئیس شورای امنیت فاش کرد که روز شنبه به یک مقام ارشد عربستان سعودی گفته است که اگر می‌خواهید یک رابطه عادی با ایالات متحده داشته باشید، این یک بیانیه عادی نیست.

ایالات متحده به دنبال توسعه بیشتر روابط بین اسرائیل و سایر کشورهای بزرگ عرب در منطقه از طریق توافقنامه آبراهام می‌باشد که اولین بار در زمان دولت ترامپ به امضاء رسید. تاکنون کشورهای بحرین، مراکش، امارات متحده عربی و سودان امضاکنندگان این قرارداد هستند.

بر اساس گزارشی که در آن زمان در وال استریت ژورنال منتشر شد، عربستان سعودی در ماه اگوست با یک توافق اولیه موافقت کرده بود. این توافق شامل امتیازاتی برای فلسطینی‌ها بوده، اما شامل کمک ایالات متحده در ایجاد یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی در عربستان سعودی و با تضمین‌های امنیتی ایالات متحده نیز بوده است.

مقامات آمریکایی به وال استریت ژورنال گفته‌اند که دولت بایدن از عربستان سعودی می خواهد که به آنها اطمینان دهد که از چین فاصله اقتصادی و نظامی خواهند داشت.

عربستان سعودی بر سر دو راهی روابط با اسرائیل و جمهوری اسلامی
عربستان سعودی بر سر دو راهی روابط با اسرائیل و جمهوری اسلامی
مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا