جدیدترین اخبارجهان

حوثی‌های یمن مدعی حمله به اسرائیل شدند و حامی اصلی آنها ایران را به جنگ حماس نزدیکتر کردند

شورشیان حوثی یمن برای اولین بار مسئولیت حملات موشکی و پهپادی اسرائیل را بر عهده گرفتند

حوثی‌های یمن مدعی حمله به اسرائیل شدند و حامی اصلی آنها ایران را به جنگ حماس نزدیکتر کردند

شورشیان حوثی در یمن اعلام کردند که برای حمله به اسرائیل آماده‌اند و جمهوری اسلامی به عنوان حامی اصلی آنها نقشی فعالتری در نزدیک‌تر شدن به حماس دارد.

حوثی‌های یمن مدعی حمله به اسرائیل شدند و حامی اصلی آنها ایران را به جنگ حماس نزدیکتر کردند
حوثی‌های یمن مدعی حمله به اسرائیل شدند و ایران را به جنگ حماس نزدیکتر کردند

شورشیان حوثی یمن برای اولین بار روز سه شنبه ادعا کردند که با حملات موشکی و پهپادی اسرائیل را هدف قرار داده و حامی اصلی آنها جمهوری اسلامی را به جنگ اسرائیل و حماس در نوار غزه نزدیکتر کرد که این امر خطر بروز درگیری منطقه ای را بیشتر می کند.

حوثی‌های یمن در اوایل ماه جاری مظنون به حمله به اسرائیل با شلیک موشک‌ها و پهپادها بر فراز خط کشتی‌رانی حیاتی دریای سرخ بودند، حمله‌ای که منجر به سرنگونی آنها توسط نیروی دریایی آمریکا شد.

با این حال، این بار در روز سه‌شنبه، اسرائیل اعلام کرد که جت‌های جنگنده و سامانه دفاع موشکی جدید Arrow، دو فروند شلیک موشک را با نزدیک شدن به بندر مهم کشتیرانی ایلات در دریای سرخ این کشور سرنگون کردند.

حوثی‌ها که از سال ۲۰۱۴، پایتخت یمن، صنعا را به عنوان بخشی از جنگ ویرانگر این کشور در دست دارند، در بیانیه‌ای نظامی بعدی، بدون اشاره به چارچوب زمانی عملیات و اینکه آیا حملات روز سه‌شنبه نشان‌دهنده یک یا دو حمله بود، مسئولیت سه حمله به اسرائیل را بر عهده گرفتند.

فراتر از حمله ای که آمریکا موشک ها را سرنگون کرد، انفجاری مرموزی روز پنجشنبه رخ داد که به شهر تفریحی مصر در طبا، در نزدیکی مرز با اسرائیل اصابت کرد. این انفجار که مقامات مصری توضیحی درباره آن نداده اند، شش نفر را زخمی کرد.

سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی ارتش حوثی ها در بیانیه ای تلویزیونی گفت: نیروهای مسلح ما دسته بزرگی از موشک های بالستیک و تعداد زیادی پهپاد را به سمت اهداف مختلف دشمن اسرائیل شلیک کردند. نیروهای مسلح یمن تأیید می کند که این عملیات انجام شده است. این سومین عملیات در حمایت از برادران مظلوممان در فلسطین است و تایید می‌کند که تا پایان تجاوز اسرائیل به حملات با کیفیت‌تر با موشک و پهپاد ادامه می‌دهیم.

بر اساس گزارش مرکز استراتژیک مستقر در واشنگتن، برای اسرائیل، حمله روز سه‌شنبه نشان‌دهنده استفاده بسیار نادر در جنگ از سامانه دفاع موشکی Arrow بود که موشک‌های بالستیک دوربرد را با کلاهک طراحی شده برای نابودی اهداف زمانی که در فضا هستند رهگیری می‌کند.

مرکز مطالعات بین المللی ارتش اسرائیل گفت: همه تهدیدات هوایی خارج از خاک اسرائیل رهگیری شد. هیچ نفوذی به خاک اسرائیل شناسایی نشد. با این حال، شلیک موشک یک زنگ خطر حمله هوایی نادر را در ایلات، در حدود ۲۵۰ کیلومتری (۱۵۵ مایلی) جنوب اورشلیم به صدا درآورد و مردم را به پناهگاه ها فراری داد.

حوثی‌های یمن مدعی حمله به اسرائیل شدند و حامی اصلی آنها ایران را به جنگ حماس نزدیکتر کردند
حوثی‌های یمن مدعی حمله به اسرائیل شدند و ایران را به جنگ حماس نزدیکتر کردند

یحیی سریع، به سلاح های خاصی را که در این حمله استفاده شده، اشاره نکرد. با این حال، استفاده از موشک پیکان نشان می‌دهد که این یک موشک بالستیک بوده است. حوثی ها نوعی از موشک بالستیک بورکان خود را دارند که بر اساس یک نوع موشک ایرانی طراحی شده و گمان می رود برد آن می تواند به بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر (۶۲۰ مایل) برسد و تا نزدیک ایلات را هدف قرار دهد.

این آتش سوزی در حالی رخ می دهد که ناو یو اس اس باتان حامل نیرو و هواپیما و دیگر عناصر گروه ضربتی آن به احتمال زیاد اکنون به همراه سایر کشتی های آمریکایی در دریای سرخ هستند.

سرتیپ نیروی هوایی ژنرال پت رایدر، دبیر مطبوعاتی پنتاگون، آتش حوثی‌ها را که اسرائیل را هدف قرار داده بود، تأیید کرد و گفت که شورشیان موشک‌هایی داشتند که می‌توانست به حدود ۲۰۰۰ کیلومتر (۱۲۴۰ مایل) برسد. رایدر گفت: این چیزی است که ما به نظارت خود ادامه خواهیم داد. ما می خواهیم از یک درگیری منطقه ای گسترده تر جلوگیری کنیم.

عربستان سعودی اظهار نظری نکرده است.

بر اساس گزارش روز سه شنبه بلومبرگ به نقل از منابع ناشناس، عربستان سعودی در روزهای اخیر شاهد کشته شدن چهار سرباز خود در استان جزان جنوبی در جنگ با حوثی ها بود. این در حالیست که سعودی‌ها ماه‌ها تلاش کرده‌اند تا پس از سالها جنگ با حوثی ها به یک توافق صلح با آنها دست یابد.

بیانیه حوثی ها، جمهوری اسلامی را بیشتر به درگیری کشاند.

تهران مدتهاست که از حوثی‌ها و حماس و گروه شبه‌نظامی حزب‌الله حمایت می‌کند که به جنگ و درگیری های مرگبار برون مرزی با اسرائیلی‌ها ادامه می‌دهند.

نیروهای آمریکایی همچنین در حملات پهپادی به پایگاه‌هایی در عراق و سوریه که گروه‌های شبه‌نظامی متحد جمهوری اسلامی مسئولیت آن را بر عهده گرفته‌اند، از زمان شروع جنگ هدف قرار گرفته‌اند.

حوثی ها پیرو مذهب شیعه زیدی هستند، شاخه ای از اسلام شیعی که تقریباً منحصراً در یمن یافت می شود. شعار شورشیان از دیرباز این بوده است: خدا بزرگ است. مرگ بر آمریکا؛ مرگ بر اسرائیل؛ لعنت بر یهودیان؛ پیروزی اسلام.

حوثی‌های یمن مدعی حمله به اسرائیل شدند و حامی اصلی آنها ایران را به جنگ حماس نزدیکتر کردند
حوثی‌های یمن مدعی حمله به اسرائیل شدند و ایران را به جنگ حماس نزدیکتر کردند

توماس جونو، استاد دانشگاه اتاوا که سال ها در مورد یمن مطالعه کرده، گفت: اکنون آنها قدرت سختی برای حمایت دارند. جونو با اشاره به برنامه موشکی در حال پیشروی و پیوسته شورشیان که با کمک جمهوری اسلامی همراه است، گفت: فقط به زمان نیاز بود که آنها بتوانند این کار را انجام دهند.

این واقعیت که جبهه دیگری مستقیماً در جنوب اسرائیل وجود دارد، خطر شکست اسرائیل (دفاع هوایی) را افزایش می‌دهد و اگر حزب‌الله، حماس و دیگران رگبارهای موشکی عظیمی را پرتاب کنند، می‌تواند بسیار نگران‌کننده‌تر شود.

جمهوری اسلامی مدت‌هاست که تسلیح حوثی‌ها را تکذیب کرده، حتی در حالی که با استفاده از مسیرهای دریایی، تفنگ، نارنجک‌های راکتی، موشک و سایر تسلیحات را به شبه‌نظامیان یمن منتقل کرده است.

کارشناسان مستقل کشورهای غربی و کارشناسان سازمان ملل متحد قطعات توقیف شده در سایر کشتی های توقیف شده را به جمهوری اسلامی ارتباط دادند. دلیل آن احتمالاً تحریم تسلیحاتی سازمان ملل است که از سال ۲۰۱۴ انتقال سلاح به حوثی ها را ممنوع کرده است.

همچنین حداقل یک حمله وجود داشته که حوثی ها مدعی آن شدند و بعداً سوء ظن بطور کامل متوجه جمهوری اسلامی شد.

در سال ۲۰۱۹، موشک‌های کروز و پهپادها با موفقیت به عربستان سعودی نفوذ کردند و قلب صنعت نفت این کشور در بقیق را مورد اصابت قرار دادند. این حمله به طور موقت تولید عربستان را به نصف رساند و قیمت جهانی انرژی را به بیشترین درصد از زمان جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ افزایش داد. در حالی که حوثی ها مسئولیت حمله به بقیق را بر عهده گرفتند، آمریکا، عربستان سعودی و تحلیلگران، جمهوری اسلامی را مقصر دانستند.

کارشناسان سازمان ملل به طور همزمان گفتند که بعید است حوثی ها این حمله را انجام داده باشند، اگرچه تهران دست داشتن در این حمله را رد کرد.

نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل به درخواست برای اظهار نظر درباره حملات حوثی ها پاسخ نداد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا