جدیدترین اخبارجهان

زلنسکی از برلین و پاریس بازدید می کند تا از پشتیبانی های آمریکا حمایت کند

انتظار می‌رود زلنسکی توافق‌نامه‌های امنیتی را امضا کند و به دنبال تشویق رهبران اروپایی برای کمک‌ها با افزایش نگرانی‌ها در مورد بودجه ایالات متحده باشد

زلنسکی از برلین و پاریس بازدید می کند تا از پشتیبانی های آمریکا حمایت کند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز جمعه در سفری طوفانی از برلین و پاریس در تلاش برای پشتیبانی از حمایت اروپا در یک لحظه حساس برای نبرد کشورش با روسیه است، در حالی که حمایت ایالات متحده متزلزل است و اوکراین به شدت به تسلیحات بیشتر نیاز دارد.

زلنسکی از برلین و پاریس بازدید می کند تا از پشتیبانی های آمریکا حمایت کند
زلنسکی از برلین و پاریس بازدید می کند تا از پشتیبانی های آمریکا حمایت کند

زلنسکی صبح جمعه با ورود به برلین، توافقنامه امنیتی را با اولاف شولتس صدراعظم آلمان امضا کرد که متعهد شد برای صلح عادلانه و پایدار در اوکراین تلاش کند. انتظار می‌رفت که رهبر اوکراین اواخر روز جمعه در پاریس برای امضای توافقنامه مشابه با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، پیش از حضور در کنفرانس امنیتی مونیخ در روز شنبه حضور پیدا کند.

اولاف شولتس در پستی در شبکه های اجتماعی که شامل تصویری از او و آقای زلنسکی بود که توافقنامه را پس از امضای آن در دست داشتند، نوشت «یک گام تاریخی».

رهبران اروپایی در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده مبنی بر اینکه بسته کمکی ۶۰ میلیارد دلاری ایالات متحده که در سنا تصویب شد، ممکن است توسط جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان لغو شود، تلاش می‌کنند تا از اوکراین حمایت بیشتری کنند.

توافق‌نامه‌های امنیتی از جمله مجموعه‌ای از چنین تعهداتی است که همه اعضای گروه ۷ و چندین کشور دیگر در نشست سال گذشته متحدان ناتو در ویلنیوس، لیتوانی، به اوکراین متعهد شدند، اقدامی که به عنوان تلاشی برای جبران بی‌میلی آن‌ها در این زمینه تلقی می‌شود. کیف به سرعت وارد این اتحاد شد.

هدف از این قراردادها ارائه کمک های امنیتی کافی به اوکراین برای جلوگیری از تجاوز بیشتر روسیه از جمله تحویل سلاح های کلیدی، آموزش نیروها و اشتراک گذاری اطلاعات و تقویت ثبات مالی اوکراین و کمک به آن در انجام اصلاحات سیاسی و اقتصادی است.

زلنسکی در سخنانی پس از آواز خواندن در برلین گفت که روی این واقعیت حساب می کند که حمایت ایالات متحده سقوط نخواهد کرد و از رهبران هر دو حزب سیاسی آمریکایی تضمین هایی برای حمایت مستمر دریافت کرده است.

زلنسکی از برلین و پاریس بازدید می کند تا از پشتیبانی های آمریکا حمایت کند
زلنسکی از برلین و پاریس بازدید می کند تا از پشتیبانی های آمریکا حمایت کند

او گفت صرف نظر از هرگونه مشکلی که ممکن است اکنون در مجلس نمایندگان یا به طور کلی در کنگره یا در سیاست به دلیل فرآیند انتخابات پیش بیاید، با این حال معتقدم که در نهایت شاهد رویکرد عملگرایانه آشنای آمریکا در این مورد خواهیم بود، زیرا ما از امنیت جهان دفاع می کنیم.

اوکراین به شدت به مهمات، به ویژه گلوله های توپخانه، نیاز دارد، پیش از آنچه کارشناسان امنیتی می گویند می تواند سال حساسی برای مبارزه با روسیه باشد. توماس کلاین-بروکف، تحلیلگر صندوق مارشال آلمان در برلین، گفت که اوکراین به یک کمک مالی مهمات نیاز دارد.

آقای کلاین بروکهوف گفت زلنسکی می داند که مهم ترین متحدانش در حال حاضر چه کسانی هستند اولاف شولتس و امانوئل مکرون اما هر دو باید گام بعدی را بردارند. اروپایی‌ها در مقابل یک دو راهی ایستاده‌اند چه زمانی و اگر ایالات متحده به عنوان یک حمایت مالی به حاشیه برود، آیا آنها می‌توانند جلو بیایند؟

اولاف شولتس نظر خود را روشن بیان کرده، حتی در حالی که اروپا تلاش های خود را افزایش می دهد، او تاکید کرده که ممکن است بدون حمایت آمریکا ادامه کارزار نظامی اوکراین غیرممکن باشد.

او روز جمعه پس از امضای قرارداد به خبرنگاران گفت ایالات متحده یک قدرت بزرگ است و حمایت آن برای امنیت اوکراین و توانایی دفاع از خود ضروری است و این درخواست من از مسئولین کنگره ایالات متحده، هم سنا و هم مجلس نمایندگان است که این تصمیم را بگیرند. این به آمریکا بستگی دارد.

بر اساس گزارش موسسه کیل برای اقتصاد جهانی، از اکتبر، کشورها و موسسات اتحادیه اروپا نزدیک به ۵ میلیارد دلار کمک نظامی، مالی و بشردوستانه به اوکراین اختصاص داده اند بیش از سه برابر بیشتر از ایالات متحده در مدت مشابه. مجموع کمک های اختصاص داده شده توسط بلوک از ماه اوت از ایالات متحده بیشتر شده است.

زلنسکی از برلین و پاریس بازدید می کند تا از پشتیبانی های آمریکا حمایت کند
زلنسکی از برلین و پاریس بازدید می کند تا از پشتیبانی های آمریکا حمایت کند

در این ماه، رهبران اتحادیه اروپا متعهد شدند ۵۰ میلیارد یورو، حدود ۵۴ میلیارد دلار، به عنوان کمک جدید به اوکراین کمک کنند.

با این حال، برای جایگزینی کامل کمک های نظامی آمریکا در سال جاری، طبق ارزیابی موسسه کیل، اروپا همچنان باید سطح و سرعت فعلی کمک های تسلیحاتی خود را دو برابر کند.

آلمان که زمانی به طور گسترده به عنوان عقب‌مانده در حمایت نظامی از اوکراین مورد انتقاد قرار می‌گرفت، اکنون پس از واشنگتن در رده دوم قرار دارد. در ماه نوامبر، برلین اعلام کرد که حمایت خود را دو برابر خواهد کرد و در سال ۲۰۲۴ به ۸.۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

صدراعظم اولاف شولتس اکنون کشورهای دیگر در اروپا را تحت فشار قرار می دهد تا این وظیفه را به اشتراک بگذارند و تحویل سلاح های بیشتری را ارائه دهند.

کشورهای کوچکتری مانند استونی و لتونی که هر دو از سوی روسیه همسایه احساس خطر می کنند، ماه گذشته با اعلام بسته های کمک نظامی جدید از جمله هواپیماهای بدون سرنشین و تسلیحات توپخانه، به دنبال آن بودند. اما شکاف بزرگی بین وعده های کمک های اروپایی و تحویل واقعی وجود دارد.

مؤسسه کیل گفت، کشورها و مؤسسات اتحادیه اروپا از زمان آغاز تهاجم همه جانبه روسیه تقریباً دو سال پیش، بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار کمک کرده اند، اما آنها تنها نیمی از این مبلغ را اختصاص داده اند. در مقابل، ایالات متحده بیش از ۹۰ درصد از ۷۳ میلیارد دلار کمکی را که متعهد شده است اختصاص داده است.

ماه گذشته، بریتانیا، که عضو بلوک نیست، اولین کشور G-7 بود که یکی از توافقنامه های امنیتی تعهد شده با اوکراین را امضا کرد. این شامل همکاری در صنعت دفاعی، و همچنین در امنیت سایبری و امنیت دریایی است و بیان می‌کند که در صورت تجاوز در آینده از سوی روسیه، هر دو کشور در عرض ۲۴ ساعت برای تعیین اقدامات لازم برای مقابله یا جلوگیری از تجاوز مشورت خواهند کرد.

پاولو کلیمکین، وزیر خارجه اسبق اوکراین گفت که توافقات امنیتی که اعضای جی-۷ تعهد کرده اند، بهترین توافقاتی است که کشورش از زمان استقلال در سال ۱۹۹۱ به دست آورده است. اما او خاطرنشان کرد که آنها متحدان خود را متعهد نمی کنند که به نمایندگی از اوکراین بجنگند و در عوض تنها به اوکراین در صورت تجاوز در آینده کمک می کند.

آقای کلیمکین گفت، از طریق این توافق‌ها، متحدان اوکراین آنچه را که می‌توانند و در زمانی که می‌توانند ارائه می‌دهند، که اساساً با تحویل آنچه که نیاز است و زمانی که لازم است متفاوت است.

همه چیز در این توافقات بر اساس تصمیمات سیاسی تحویل خواهد شد. این اگر بزرگ است.

فرانسه که به دلیل ارسال کمک های مالی و نظامی بسیار اندک به اوکراین مورد انتقاد قرار گرفته است، در هفته های اخیر تلاش کرده است تا حمایت مستمر خود از کیف را برجسته کند. امانوئل مکرون ماه گذشته گفت که کشورش ۴۰ موشک دوربرد اسکالپ را به اوکراین ارسال خواهد کرد که برای حمله به عمق خطوط دشمن و همچنین صدها بمب ضروری است.

فرانسه برای برآورده کردن خواسته‌های اوکراین، زمان تولید هویتزرهای خودکششی سزار را به نصف کاهش داده و قصد دارد ۷۸ توپ از این نوع را در سال جاری تولید کند. فرانسه اعلام کرد که ۱۲ مورد از آنها را به اوکراین اهدا خواهد کرد، در حالی که کی‌یف قبلاً شش مورد از آنها را با سرمایه خود خریداری کرده است. مقامات فرانسه امیدوارند که سایر متحدان غربی به پرداخت بقیه کمک کنند.

استفان سژورنه، وزیر امور خارجه فرانسه روز جمعه در مقاله‌ای در روزنامه فرانسوی لوموند گفت بیایید تسلیم وسوسه خستگی یا بی‌تفاوتی نشویم. بیایید انتخاب کنیم که در برابر این وسوسه خاص مقاومت کنیم. تلاش‌های امروز به نمایندگی از اوکراین در مقایسه با تلاش‌هایی که باید در برابر روسیه که احساس پیروزی می‌کند به کار ببریم، چیزی نیست.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا