ایرانجدیدترین اخبار

عباس ایروانی چهره معتمد نظام و سیاسیون وابسته به خامنه‌ای به ۲۵ سال حبس محکوم شد

به گفته ایروانی، هزینه ساخت ضریح و حرم امامان شیعه را به پیشنهاد قاسم سلیمانی پرداخت کرده است

عباس ایروانی چهره معتمد نظام و سیاسیون وابسته به خامنه‌ای به ۲۵ سال حبس محکوم شد

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه جمهوری اسلامی، عباس ایروانی، رئیس گروه قطعه‌سازی عظام و متهم پرونده اختلاس یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری در صنایع خودروسازی ایران به ۲۵ سال حبس محکوم و پس از بازداشت به زندان منتقل شده است.

عباس ایروانی چهره معتمد نظام و سیاسیون وابسته به خامنه‌ای به ۲۵ سال حبس محکوم شد
عباس ایروانی چهره معتمد نظام و سیاسیون وابسته به خامنه‌ای به ۲۵ سال حبس محکوم شد

با توجه به اطلاعات ارائه شده، عباس ایروانی در پرونده اول خود به اتهام اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور با توسل به قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به‌صورت عمده و کلان، به میزان بیش از ۶۶۴ میلیون دلار و رهبری گروه مجرمانه سازمان‌یافته قاچاق قطعات خودرو به ۲۵ سال حبس و ضبط تمام اموالی که خلاف قانون به دست آورده بود محکوم شده است.

در یک پرونده دیگر، عباس ایروانی عضو گروه عظام، به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اختلال در نظام پولی و ارزی از طریق تحصیل اموال و وجوه کلان از شبکه بانکی به صورت غیرقانونی محکوم شد. این پرونده شامل جمع مبالغ زیادی از ارز و ریال به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون درهم امارات، ۴۸ میلیون دلار آمریکا، ۱۳ میلیون یورو و ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال است که به ۲۵ سال حبس دیگر و رد مال شبکه بانکی محکوم شد.

عباس ایروانی، که تنها در گروه عظام و زیرمجموعه‌های آن ۵ هزار و ۳۰۰ نفر کارمند داشت و به صورت غیرمستقیم با ۳۵ هزار نفر دیگر نیز همکاری می‌کرد، در دهه‌های اخیر روابط نزدیک و صمیمانه‌ای با بسیاری از نهادها و شخصیت‌های ارشد نظام و نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی برقرار کرده بود. این روابط وی را قادر به بهره‌گیری از فضای غیررقابتی و حکومتی اقتصاد ایران نموده بودند.

فعالیت‌های عباس ایروانی، ملقب به حاج عباس توسط سیاستمداران جمهوری اسلامی، به تنهایی به قطعه‌سازی خودرو محدود نبود. در دهه‌های اخیر، وی در زمینه‌های گوناگون فعالیت داشته است، از ساخت‌وساز شهرک‌های مسکونی و بیمارستان و پارک آبی گرفته تا جمع‌آوری عتیقه‌جات و نسخ خطی قرآن. همچنین، همکاری وی با سپاه قدس در ساخت و بازسازی حرم‌های امامان شیعه و تاسیس چندین موسسه خیریه نیز به چشم می‌خورد.

عباس ایروانی چهره معتمد نظام و سیاسیون وابسته به خامنه‌ای به ۲۵ سال حبس محکوم شد
عباس ایروانی چهره معتمد نظام و سیاسیون وابسته به خامنه‌ای به ۲۵ سال حبس محکوم شد

در مهر ماه سال ۱۳۹۸، جلسه رسیدگی به اتهامات عباس ایروانی، مدیر گروه عظام در زمینه قطعات خودرو، برگزار شد. نماینده دادستان تهران اعلام کرد که ایروانی به اتهاماتی از جمله اخلال در نظام اقتصادی کشور، تشکیل باند قاچاق قطعات خودرو، و پرداخت رشوه به کارمندان گمرک، متهم است و به این دلیل به اتهام سنگین افساد فی‌الارض محکوم شده است.

یک سال پس از آغاز رسیدگی به پرونده عباس ایروانی، قاضی ابوالقاسم صلواتی تصمیم به تغییر اتهام او از افساد فی‌الارض به اتهامی سبک‌تر با عنوان اخلال در نظام اقتصادی کشور گرفت.

کارخانه‌ها و مجموعه‌های تولید قطعات خودرو، که به مالکیت عباس ایروانی بودند، از جمله مهم‌ترین تولیدکنندگان قطعات خودرو در ایران به شمار می‌آمدند. این واحدها در استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، گیلان، البرز و اصفهان فعالیت می‌کردند و بخش قابل توجهی از قطعات مورد نیاز شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا را تولید و تامین می‌کردند.

عباس ایروانی به عنوان مالک موسسه‌های خیریه معروفی همچون «حضرت فاطمه»، «عصر نور» و «متوسلین به امام رضا» شناخته می‌شد. در این موسسه‌ها، علی جنتی، فرزند احمد جنتی و وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، و زهراسادات مشیر، همسر محمدباقر قالیباف، نیز به همراه ایروانی فعالیت می‌کردند.

عباس ایروانی، بنیانگذار بنیاد عظام هنر، فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه اسناد خطی، آثار هنری، و اشیای عتیقه داشت. او اعلام کرد که قرآن‌های خطی با ارزشی را مرمت و در آلمان چاپ کرده است. خامنه‌ای نیز این قرآن‌ها را مشاهده کرده‌اند.

عباس ایروانی تصمیم داشت پروژه شهربازی هزار و یک شهر را راه‌اندازی کند، که ادعا می‌شد بزرگ‌ترین شهربازی خاورمیانه می‌باشد و او آن را به عنوان دیزنی‌لند ایرانی-اسلامی توصیف کرده بود. ایروانی این پروژه را از سال ۱۳۸۵ با همکاری شهرداری تهران آغاز کرد، اما به دلیل بروز مشکلات با ارتش جمهوری اسلامی درباره مالکیت زمین‌ها، پروژه نیمه‌کاره متوقف شد.

عباس ایروانی چهره معتمد نظام و سیاسیون وابسته به خامنه‌ای به ۲۵ سال حبس محکوم شد
عباس ایروانی چهره معتمد نظام و سیاسیون وابسته به خامنه‌ای به ۲۵ سال حبس محکوم شد

عباس ایروانی، در بخش دیگری از وب‌سایت خود، اظهار کرد که به توصیه قاسم سلیمانی، فرمانده کشته‌شده سپاه قدس، حرم‌های امامان شیعه و مراکز مذهبی در عراق را بازسازی کرده است. ایروانی همچنین برای ۱۸ هزار کودک یتیم عراقی، کمک‌های معیشتی و غذایی ارسال کرده است.

مغز و اعصاب نامدار ایرانی و نزدیک به سران جمهوری اسلامی، برای راه‌اندازی یک مرکز خصوصی بیمارستانی و تحقیقاتی مغز و اعصاب در منطقه ۲۲ تهران هم از دیگر فعالیت‌های پراکنده عباس ایروانی در سال‌های اخیر بود.

ایروانی در زندگی‌نامه خود اظهار کرده است که در سال ۱۳۵۶ و با حمایت علی‌اکبر ناطق نوری به فعالیت‌های انقلابی پرداخت و سپس فعالیت‌های اقتصادی خود را در بازار آهن و یراق گسترش داد. در ادامه، به قطعه‌سازی خودرو مشغول شد.

گروه عظام در تولید پیستون خودروهای سبک و سنگین بنزینی-دیزلی، صنایع ریخته‌گری، کلاچ و قطعات الکتریکی، داشبورد، انواع دینام، استارت، قفل، جعبه فرمان، پولوس انواع بلبرینگ و… فعالیت می‌کرد. شرکت‌های پیستون ایران، فرآوری و ساخت، پایا کلاچ، سازه پویش، استام صنعت، والاقطعه، پویان صنعت نهاد، صنایع طه، پایاذوب کاوه، تارا ذوب، سازه سیم پویش و پایا خودرو نوین که همگی نام‌شان در پرونده اختلاس و فساد مالی عباس ایروانی آمده است، از زیرمجموعه‌های گروه عظام بودند.

علاوه بر عباس ایروانی، در این پرونده نام افرادی همچون امیررضا رفیعی، قائم‌مقام فروش گروه عظام، مرتضی روغنی‌ها، معاون امور بین‌الملل گروه عظام، و همچنین حامد خاتمی‌پور، مرادعلی کرم‌نیا، حسن صفریان و مهدی شهابی ذکر شده است. این افراد که همگی کارمندان گمرک ایران بوده و به اتهام دریافت رشوه از ایروانی مدتی بازداشت شده بودند، در روند پرونده مذکور شرکت داشتند.

ایروانی که سابقه پرداخت رشوه به محمودرضا خاوری، رییس متواری بانک ملی، را هم در کارنامه دارد، در دولت محمود احمدی‌نژاد عمارت تاریخی مسعودیه تهران را برای ۵۹ سال از حمید بقایی، معاون اجرایی احمدی‌نژاد در اختیار گرفت تا آن را به هتل تبدیل کند، اما بدون هیچ مرمتی آنجا را به کافه و رستوران تبدیل کرد.

نماینده دادستان تهران در سال ۱۳۹۸ و در تشریح پرونده، اعلام کرد که عباس ایروانی به نام گازسوز کردن قطعات بنزین‌سوز، به‌جای پرداخت ۲۵ درصد تعرفه گمرکی، حداقلِ تعرفه یعنی ۵ درصد را پرداخت کرده است. همچنین، ایروانی علاوه بر این مبلغ، سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان سود از شرکت‌های خودروسازی نیز دریافت کرده است.

سایت نفت ما در ایران هم درباره فعالیت‌های اقتصادی دیگر اعضای خانواده ایروانی نوشت محمد ایروانی، برادر کوچک‌تر عباس، با راه‌اندازی شرکت داناانرژی وارد صنعت نفت شد و در سال ۸۶ بی‌سروصدا یک‌صد درصد سهام شرکت پتروایران را خرید.

اما عباس ایروانی در یکی از جلسه‌های دادگاه خود گفته بود نیت اینجانب در انجام تمام این امور، رضایت خدا و خدمت به خلق، همراه با کسب روزی حلال بود.» واژگانی که پیش از این از زبان بسیاری از فرماندهان سپاه پاسداران مانند محمدباقر قالیباف یا مصطفی آجرلو که متهم به اختلاس و فساد مالی شدند نیز شنیده شد.

حالا باید منتظر ماند و دید که آیا عباس ایروانی، چهره معتمد نظام و سیاسیون وابسته به خامنه‌ای، این‌بار نیز می‌تواند با استفاده از روابط خاص خود یا پرداخت سهم و رشوه، از حکم سنگین ۶۵ سال زندان رهایی یابد، یا او هم به  مهره سوخته نظام جمهوری اسلامی بدل خواهد شد؟

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا