جدیدترین اخبارجهان

در پی زلزله ۶.۱ ریشتری در افغانستان ۱،۰۰۰ نفر کشته و ۱،۵۰۰ نفر مجروح شدند

زلزله افغانستان ۱۰۰۰ کشته برجای گذاشت که مرگبارترین زلزله در چند دهه اخیر محسوب می شود

زلزله ۶.۱ ریشتری در افغانستان ۱،۰۰۰ نفر کشته و ۱،۵۰۰ نفر مجروح بر جای گذاشت

به گزارش خبرگزاری دولتی افغانستان، زمین لرزه ای قوی بامداد روز چهارشنبه یک منطقه روستایی و کوهستانی در شرق افغانستان را لرزاند تا با یکی دیگر از مرگبارترین زمین لرزه های چند دهه اخیر ۱۰۰۰ نفر کشته و ۱۵۰۰ نفر دیگر مجروح شوند.

مقامات هشدار دادند که شمار این تلفات وحشتناک ممکن است همچنان افزایش یابد.

اطلاعات کمی در مورد زمین لرزه ۶.۱ ریشتری در نزدیکی مرز پاکستان منتشر شده، اما زمین لرزه هایی با این قدرت می تواند در منطقه ای که خانه ها و سایر ساختمان ها به طور مستحکم ساخته نشده اند و رانش زمین شایع است، آسیب جدی وارد کند.

زلزله 6.1 ریشتری در افغانستان 1،000 نفر کشته و 1،500 نفر مجروح بر جای گذاشت
زلزله ۶.۱ ریشتری در افغانستان ۱،۰۰۰ نفر کشته و ۱،۵۰۰ نفر مجروح بر جای گذاشت

کارشناسان عمق زلزله را تنها ۱۰ کیلومتر (۶ مایل) می دانند که این عمق کم یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند منجر به تخریب شدید شود.

این فاجعه دولت تحت رهبری طالبان را در معرض آزمون بزرگی قرار داده است.

طالبان سال گذشته پس از اینکه ایالات متحده تصمیم گرفت بعد از گذشت دو دهه به طولانی ترین جنگ خود که در پی حملات ۱۱ سپتامبر برای سرنگونی همین شورشیان طالبان آغاز کرده بود پایان دهد و از کشور خارج شود، قدرت را در دست گرفت.

امدادگران روز چهارشنبه با هلیکوپتر به منطقه شتافتند، اما عملیات نجات احتمالاً پیچیده خواهد بود زیرا بسیاری از آژانس های کمک رسانی بین المللی پس از تسلط طالبان، افغانستان را ترک کردند. دستیابی به مناطق روستایی حتی در بهترین شرایط همچنان در افغانستان دشوار است، چرا که افغانستان کشوری محصور در خشکی و با مساحتی کوچکتر از تگزاس با جاده های کوهستانی ناهموار است که اکنون ممکن است خسارت قابل توجهی را متحمل شده باشد.

با توجه به این مشکلات، یک مقام طالبان درخواست کمک بین المللی کرد.

شرف الدین مسلم گفت «وقتی چنین حادثه بزرگی در هر کشوری اتفاق می افتد، نیاز به کمک سایر کشورها وجود دارد. برای ما بسیار سخت است که بتوانیم به این حادثه عظیم پاسخ دهیم.»

اداره هواشناسی پاکستان در همسایگی افغانستان اعلام کرد مرکز زمین لرزه در استان پکتیکا درافغانستان و در حدود ۵۰ کیلومتری جنوب غربی شهر خوست بوده است. ساختمان‌ها نیز در ولایت خوست آسیب دیدند و زمین لرزه‌ها در فاصله ۳۷۵ کیلومتری (۲۳۰ مایلی) در اسلام‌آباد پایتخت پاکستان احساس شد.

فیلمی از پکتیکا مردانی را نشان می دهد که مردم را با پتو به هلیکوپترهایی که منتظر هستند می برند. بقیه روی زمین مداوا شدند. یکی از ساکنان در حالی که روی یک صندلی پلاستیکی بیرون از آوار خانه خود نشسته بود، درحال دریافت سرم بود و تعداد بیشتری از آنها روی برانکاردها قرار داشتند. برخی از تصاویر ساکنان را نشان می‌دهد که آجرهای سفالی و قلوه سنگ های خانه های سنگی تخریب شده که سقف یا دیوار برخی از آنها فرو ریخته بود، را برمی داشتند و کنار می زدند.

زلزله 6.1 ریشتری در افغانستان 1،000 نفر کشته و 1،500 نفر مجروح بر جای گذاشت
زلزله ۶.۱ ریشتری در افغانستان ۱،۰۰۰ نفر کشته و ۱،۵۰۰ نفر مجروح بر جای گذاشت

آمار تلفات که توسط خبرگزاری باختر منتشر شده با زلزله سال ۲۰۰۲ در شمال افغانستان برابری می کند. این دو زلزله مرگبارترین ها از سال ۱۹۹۸ است، که در آن تاریخ زمین لرزه ۶.۱ ریشتری و پس لرزه های بعدی در شمال شرق افغانستان دست کم ۴۵۰۰ کشته بر جای گذاشت.

رابرت سندرز (Robert Sanders) زلزله شناس سازمان زمین شناسی ایالات متحده آمریکا گفت در بیشتر نقاط جهان، زلزله ای به این بزرگی چنین ویرانی گسترده ای را به بار نمی آورد؛ اما تعداد تلفات زمین لرزه بیشتر به جغرافیا، کیفیت ساختمان و تراکم جمعیت مربوط می شود.

افغانستان با مناطق کوهستانی و همینطور منطقه بزرگ‌تر جنوب آسیا که در امتداد کوه‌های هندوکش قرار دارند از دیرباز در برابر زلزله‌های ویرانگر آسیب‌پذیر بوده است.

زلزله 6.1 ریشتری در افغانستان 1،000 نفر کشته و 1،500 نفر مجروح بر جای گذاشت
زلزله ۶.۱ ریشتری در افغانستان ۱،۰۰۰ نفر کشته و ۱،۵۰۰ نفر مجروح بر جای گذاشت

حوادث افغانستان  مرگبارترین زلزله   حوادث افغانستان  مرگبارترین زلزله   حوادث افغانستان  مرگبارترین زلزله   حوادث افغانستان

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا