ایرانجدیدترین اخبار

فرامرز جاویدزاد، شهروند ایرانی-آمریکایی در زندان اوین جان خود را از دست داد

فرامرز جاویدزاد به اتهام مالی و بر اساس شکایت ستاد اجرایی فرمان خمینی بازداشت شد 

فرامرز جاویدزاد، شهروند ایرانی-آمریکایی در زندان اوین جان خود را از دست داد

شهروند دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی به نام فرامرز جاویدزاد که در زندان اوین به سر می‌برد، متأسفانه به دلیل تأخیر در رسیدگی به نیازهای پزشکی خود که شامل بیماری قلبی، دیابت و خونریزی معده بود، در نهایت جان خود را از دست داد.

فرامرز جاویدزاد،شهروند ایرانی-آمریکایی در زندان اوین، جان خود را از دست داد
فرامرز جاویدزاد،شهروند ایرانی-آمریکایی در زندان اوین، جان خود را از دست داد

از جمله عوامل مهمی که در فوت فرامرز جاویدزاد تاثیر داشته، عدم توجه به سابقه و وضعیت پزشکی او توسط مسئولان زندان و تأخیر در اعزام او به بیمارستان می‌باشد.

در شامگاه جمعه ۳۱ شهریور، فرامرز جاویدزاد که با مشکلات پزشکی متعددی روبرو بود، به دلیل وخامت حالش از واحد بهداری زندان منتقل شد. با این حال، بدون ارائه مراقبت پزشکی مناسب او پس از مدت کوتاهی دوباره به بخش عمومی زندان بازگردانده شد.

یک منبع مطلع، درباره وضعیت جاویدزاد گفت: با وجود تأیید قاضی پرونده برای اعزام این زندانی به مراکز درمانی خارج از زندان، کارشکنی و تعلل مسئولان زندان در ارائه مراقبت پزشکی کافی و به موقع برای وی و در خصوص شرایط جسمانی او اتفاق افتاد.

فرامرز جاویدزاد، یک شهروند یهودی ۶۳ ساله بود و قبل از اینکه بازداشت شود، در زمینه املاک در ایران فعالیت داشت و در شهر لس‌آنجلس زندگی می‌کرد. در اسفند ۱۴۰۰ ماموران وزارت اطلاعات به دنبال شکایت ستاد اجرایی فرمان امام او را به اتهام مالی بازداشت کردند.

بعد از سپری کردن تقریباً سه ماه در سلول انفرادی و پایان بازجویی‌ها، فرامرز جاویدزاد از بند ۲۰۹ زندان اوین به بند عمومی منتقل شد. افرادی که او را در زندان مشاهده کردند، تایید کرده‌اند که وضعیت جسمی و روحی او در زمان بازداشت نامناسب بوده است.

فوت فرامرز جاویدزاد در زندان، بازتاب‌های گسترده‌ای در رسانه‌ها و فضای مجازی به دنبال داشت.

برخی کاربران اظهار کردند که مسئولان زندان به دلیل نگرش یهودی‌ستیزانه جمهوری اسلامی از رسیدگی مناسب و اعزام به‌موقع این فرد به بیمارستان خودداری کرده‌اند. در عین حال، برخی دیگر به موضوع دوتابعیتی بودن فرامرز جاویدزاد اشاره و سئوال کردند که چرا او در لیست مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا محسوب نشده بود.

برای نخستین بار نیست که افراد مبتلا به بیماری در زندان‌های جمهوری اسلامی به دلیل وخامت حالشان جان خود را از دست می‌دهند. در اوایل شهریورماه امسال، جواد روحی، یک شهروند معترض که در زندان نوشهر بازداشت بود، جان خود را از دست داد. مسئولان قوه قضاییه علت فوت او را تشنج اعلام کردند. بهنام محجوبی و بکتاش آبتین نیز دو زندانی سیاسی بودند که گفته می‌شود به دلیل عدم اعزام به موقع به بیمارستان و عدم توجه به نیازهای پزشکی مناسب جان خود را از دست دادند.

در حال حاضر، وضعیت چندین زندانی سیاسی از جمله فاطمه سپهری و جعفر ابراهیمی به شدت نگران‌کننده است. اخیراً، علی مرادی فوق‌تخصص جراحی از دانشگاه هاروارد و پزشک فاطمه سپهری، با ارسال نامه‌ای به مقامات بهداری زندان وکیل‌آباد مشهد، تقاضای فوری برای انتقال این زندانی سیاسی به مراکز درمانی خارج از زندان داشته است.فرامرز جاویدزاد

در چند هفته گذشته، سازمان‌های حقوق بشر به تناوب در خصوص وضعیت جعفر ابراهیمی، یکی از معلمان زندانی، هشدار دادند و اعلام کردند که وی نیاز به تداوم مراقبت پزشکی فوری دارد. طبق اظهارات عرفان کرم‌ویسی، وکیل جعفر ابراهیمی، این وضعیت فعلی ممکن است به نابینایی او منجر شود.

حق دستیابی به امکانات بهداشتی و درمانی مناسب برای زندانیان یک حق بنیادین است اما متاسفانه در زندان‌های جمهوری اسلامی به طور مداوم این حق نادیده گرفته می‌شود.

فرامرز جاویدزاد، شهروند ایرانی-آمریکایی در زندان اوین جان خود را از دست داد

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا