جدیدترین اخبارجهان

امیرعبداللهیان در نیویورک: ما همیشه پیام‌های مثبتی از طرف آمریکایی‌ها دریافت می‌کنیم

دولت ابراهیم رئیسی در تلاش است تا امتیازهای بیشتری از دولت بایدن بگیرد

حسین امیرعبداللهیان در نیویورک: ما همیشه پیام‌های مثبتی از طرف آمریکایی‌ها دریافت می‌کنیم

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در پایان سفر خود به نیویورک روز دوشنبه، سوم مهرماه با اشاره به امکان ازسرگیری مذاکرات سیاسی و هسته‌ای جمهوری اسلامی با ایالات متحده اظهار کرد: ما همیشه پیام‌های مثبتی از سوی آمریکایی‌ها دریافت می‌کنیم، اما در جلسات من تأکید کردم که ما قضاوت خود را بر اساس اقدامات عملی آمریکا خواهیم کرد.

حسین امیرعبداللهیان در نیویورک: ما همیشه پیام‌های مثبتی از طرف آمریکایی‌ها دریافت می‌کنیم
حسین امیرعبداللهیان در نیویورک: ما همیشه پیام‌های مثبتی از  آمریکایی‌ها دریافت می‌کنیم

حسین امیرعبداللهیان در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایرنا درباره پایان مذاکرات وین و توافق لغوشده برجام به این صورت توضیح داد: ما اعتقاد داریم که این مذاکرات به طور گسترده در وین انجام شده و منجر به پیش‌نویسی شده که همچنان در دسترس است، اما هنوز به شکل نهایی به اتمام نرسیده است. اگر طرف‌های مقابل و آمریکایی‌ها تمایل داشته باشند، می‌توانیم در چارچوب مذاکرات گذشته و با توجه به اولویت‌هایی که ایران در نظر دارد، به آن دست یابیم.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی که به همراه ابراهیم رئیسی برای شرکت در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده بود، در پایان سفر هفت روزه‌اش و پیش از ترک خاک آمریکا علاوه بر ابراز خرسندی از توافق اخیر جمهوری اسلامی با آمریکا در خصوص آزادسازی منابع مالی بلوکه‌شده مردم ایران برای تهران در کشورهای دیگر و مبادله زندانیان، اعلام کرد که جمهوری اسلامی همچنان به هر طرح و ابتکاری که به تأمین منافع حکومت ایران منجر شود و نتیجه آن لغو تحریم‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان باشد، استقبال خواهد کرد.

این سخنان در تضاد کامل با مواضع سال‌های گذشته سران جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای هستند.

در حالی که امیرعبداللهیان، در روز شنبه، در جریان نشستی در مرکز جامعه آسیایی در نیویورک، مقام‌های آمریکایی را متهم به عدم تطابق گفتار و رفتار و انجام اقدامات متفاوت در عمل نمود، اکنون درباره پیام‌های مثبت آمریکایی‌ها صحبت می کند.

حسین امیرعبداللهیان در بخش دیگری از گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا در مورد مذاکرات خود با سیاستمداران سابق آمریکایی در جلسات اندیشکده‌ها حرف زد و اعلام کرد که یکی از مسائل مورد بحث در این مذاکرات لغو تحریم‌های جمهوری اسلامی و بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان بوده است.

حسین امیرعبداللهیان گفت که نمی‌تواند به جزئیات بیشتری بپردازد و تأکید کرد که تبادل پیام‌ها بین دو طرف به طور معمولی انجام می‌شود و مسئله‌ای جدید نیست، اما باید دید چه اتفاقاتی در هفته‌های آینده رخ خواهد داد.وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفت که کشورش تلاش‌های دیپلماتیک و مذاکره‌ای را برای لغو تحریم‌ها ادامه خواهد داد.

روز دوشنبه در یک گزارشی آمده است که حسین امیرعبداللهیان هنگام سفر به نیویورک تصمیم داشته به واشنگتن نیز سفر کند، اما درخواست او برای معافیت از محدودیت‌های رفت‌وآمد مقام‌های ایرانی در آمریکا رد شد و به همین دلیل نتوانست به دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن سفر کند.

سفارت ایران در واشنگتن از سال ۱۹۸۰ (۱۳۵۸) تاکنون تعطیل است.

جمهوری اسلامی دارای یک نمایندگی دائمی در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک و همچنین یک دفتر حافظ منافع در سفارت پاکستان در واشنگتن است.

حسین امیرعبداللهیان در نیویورک: ما همیشه پیام‌های مثبتی از طرف آمریکایی‌ها دریافت می‌کنیم
حسین امیرعبداللهیان در سفر به نیویورک: ما پیام‌های مثبتی از آمریکایی‌ها دریافت می‌کنیم

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در گفت‌وگوهای اخیر خود با رسانه‌ها، مذاکراتی که در نیویورک با سامح شکری، وزیر خارجه مصر، داشته را سازنده و مفید توصیف و اعلام کرد که بر اساس دیدگاه جمهوری اسلامی، مصر به عنوان یک کشور بسیار مهم در جهان اسلام و منطقه در نظر گرفته می‌شود و تهران آمادگی ارتقاء روابط بین تهران و قاهره را دارد و از پایان خصومت‌های طولانی‌مدت نیز خبر داد.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی به منظور حضور در نشست بانک آسیایی به مصر سفر کرد و با همتای خود از مصر دیدار نمود.

با توجه به فرمانی که در زمان حیات روح‌الله خمینی صادر شده بود، جمهوری اسلامی روابط سیاسی خود را با مصر قطع کرد و دو کشور دارای روابط رسمی دیپلماتیک نمی‌باشند. اما در بهار امسال، علی خامنه‌ای در دیدار با هیثم بن طارق، سلطان عمان، از پیشنهاد او برای تجدید روابط بین دو کشور استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های نزدیک به حکومت ایران، امیرعبداللهیان در دیدار روز شنبه با آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، تایید کرده بود که تبادل پیام با آمریکایی‌ها را ادامه خواهد داد.

حسین امیرعبداللهیان در دیدار مذکور به تبادل زندانیان با آمریکا و آزادسازی دارایی‌های مسدود‌شده مردم ایران در کره جنوبی اشاره و تصریح کرده بود که: در زمینه برجام، ما همواره از شما مشورت‌های مفید دریافت کرده‌ایم. تبادل پیام با آمریکا در حال ادامه است و طرح ارائه شده توسط سلطان عمان همچنان در دستور کار قرار دارد. اگر طرف‌های مقابل آماده باشند، ما جدی به بازگشت به برجام علاقه داریم تا در چارچوب ابتکار عمان، همه طرف‌ها به تعهداتشان در برجام بازگردند.

تغییر واضح در سیاست‌های مقامات جمهوری اسلامی به منظور بهبود روابط سیاسی با ایالات متحده ممکن است منجر به کاهش قابل توجه منابع مالی تهران شود که در چند سال اخیر به علت تحریم‌های گسترده آمریکا و اروپا دچار محدودیت‌ها شده است. از سوی دیگر، با در نظر گرفتن احتمال خروج دموکرات‌ها از قدرت در انتخابات سال ۲۰۲۴ در آمریکا، برخی تحلیل‌گران معتقدند که جمهوری اسلامی تصمیم دارد با لغو برخی از تحریم‌های اقتصادی، فرصت باقی‌مانده را به منظور تقویت قدرت اقتصادی‌اش به منظور ادامه حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در منطقه بهره‌برداری کند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا