ایرانجدیدترین اخبار

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی گفت ۳۰ طرح بمب گذاری در تهران را خنثی کرده و ملت ایران گفتند خودتی!

ادعای وزارت اطلاعات: ما توانستیم ۳۰ طرح تروریستی برای انفجار در مناطق شلوغ تهران را متوقف کنیم

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی گفت ۳۰ طرح بمب گذاری در تهران را خنثی کرده و ملت ایران گفتند خودتی!

بعضی از تحلیل‌گران اعتقاد دارند که مقامات امنیتی نظام، با هدف انتشار چنین اخباری به منظور ایجاد ترس در میان شهروندان معترض عمل می‌کنند.

بیانیه وزارت اطلاعات:30 طرح بمب گذاری در تهران را خنثی کردیم
بیانیه وزارت اطلاعات:۳۰ طرح بمب گذاری در تهران را خنثی کردیم

در اطلاعیه‌ای منتشر شده روز یکشنبه دوم مهر، وزارت اطلاعات اعلام کرد که نیروهای این سازمان موفق به مهار ۳۰ انفجار هم‌زمان در مناطق مختلف تهران شده‌اند و ۲۸ نفر از عناصر تروریستی در ارتباط با این حوادث بازداشت شده‌اند.

در این بیانیه آمده است: توطئه‌ای سازمان‌یافته که قصد انجام ۳۰ انفجار تروریستی همزمان در مناطق پرجمعیت تهران را داشت، کشف و متوقف کردیم و تمامی عوامل مرتبط با آن را دستگیر نمودیم.

وزارت اطلاعات در این بیانیه گفته است که «انفجارهای مورد بحث با هدف شکستن اقتدار امنیتی و ارائه تصویری بی‌ثبات از کشور، ایجاد یأس و هراس در جامعه، و تحریک به بلوا و اعتراض، دقیقا برای مقطع سالگرد اغتشاشات سال گذشته برنامه‌ریزی شده بودند.»

این ادعا در شرایطی بیان شده که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از جمله اعضای وزارت اطلاعات در طی خیزش سراسری چندماهه سال گذشته بیش از ۵۰۰ شهروند غیرمسلح را در خیابانها و یا در مراکز بازداشت به وسیله گلوله‌ها و باتوم کشته‌اند. علاوه بر این، گزارش‌های مکرری از تجاوز و آزار جنسی توسط نیروهای امنیتی به زنان و مردان معترض در بازداشتگاه‌ها منتشر شده است.

در بخش دیگری از بیانیه وزارت اطلاعات آمده است: در روزهای اخیر، با انجام سلسله عملیات های هم‌زمان در استان‌های تهران، البرز و آذربایجان غربی ما چندین پایگاه و خانه تیمی تروریست‌ها را هدف حملات قرار داده و ۲۸ عضو از اعضای شبکه تروریستی مذکور را بازداشت کردیم. این افراد به گروهک جنایت‌پیشه داعش تعلق داشتند و برخی از آن‌ها سابقه همراهی با تکفیری‌ها در سوریه یا حضور در افغانستان، پاکستان و مناطق کردستان عراق را داشتند. مدل طراحی این عملیات و الگوی رفتاری این تروریست‌ها به‌طور قابل توجهی پیچیده‌تر و فنی‌تر از الگوهای معمول در جریان‌های تکفیری بوده و با سازوکارها و شیوه‌های شناخته‌شده رژیم اشغالگر صهیونیستی تطابق دارند.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی هیچ عکس یا سندی را برای تایید محتوای این اطلاعیه منتشر نکرده است. همچنین، جمهوری اسلامی دو حمله مسلحانه که در آبان ماه سال گذشته و مرداد ماه امسال به زیارتگاه شاهچراغ در شیراز رخ داده است را نیز به داعش نسبت داده بود.

وزارت اطلاعات در این بیانیه گفته است که بخشی از ابزار و تجهیزات کشف‌شده در جریان این عملیات شامل موارد زیر می‌شود: مواد انفجاری و بمب‌های آماده، حجم زیادی از مواد پیش‌ساز برای بمب، یک بسته شامل ۱۰۰ عدد چاشنی انفجاری، ابزارهای الکترونیکی متنوع برای بمب‌های زمان‌دار، ۱۷ قبضه سلاح کمری آمریکایی به همراه گلوله‌های مربوطه، دستگاه‌های متعدد ارتباطی هوشمند و ماهواره‌ای، لباس‌های نظامی و جلیقه انتحاری، مودم‌های مورد استفاده در اقلیم کردستان عراق، و مقادیری از ارزهای خارجی بوده است.

در بخش دیگری از این بیانیه نیز آمده است که در هنگام یورش به یکی از خانه‌های تیمی این افراد، مشخص شد که آنها قصد انجام عملیات انتحاری را داشتند که با مداخله اقدام به جلوگیری از آن شد، اما دو نفر از نیروهای این وزارتخانه زخمی شدند. توضیحات بیشتری درباره این واقعه ارائه نشده است.

در تاریخ ۱۵ شهریور امسال، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، پیش از فرا رسیدن سالگرد کشته شدن مهسا امینی، در یک اطلاعیه مشترک اعلام کردند که تعدادی از فعالان حوزه زنان را به دلیل ارتباط با یک شبکه سازمان‌دهی اعتراضات بازداشت کرده‌اند. اما چند روز بعد، خبر آزادی تعداد زیادی از این زنان منتشر شد که بیشتر از آنها در مناطق شمالی ایران فعالیت‌های اجتماعی و نویسندگی داشتند. این اتفاق ممکن است نشان دهنده ادعای کاذب مقامات امنیتی ایران باشد که از آن به منظور سرکوب اعتراضات و همچنین برای جعل اتهامات مطرح شده است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا