جدیدترین اخبارجهان

اعراب، بمباران غزه را محکوم می‌کنند و برای صلح با اسرائیل دست و پا می‌زنند

اعراب بمباران غزه را محکوم می‌کنند و تمایل دارند که فشار جدیدی برای حل و فصل صلح اعمال شود

اعراب، بمباران غزه را محکوم می‌کنند و برای صلح با اسرائیل دست و پا می‌زنند

در اجلاس قاهره، رهبران عرب بمباران غزه توسط اسرائیل را محکوم کردند. در حالی که اروپایی‌ها می‌گفتند غیرنظامیان باید محافظت شوند، اما با غیبت اسرائیل و مقامات ارشد آمریکایی، توافقی برای مهار خشونت‌ها وجود نداشت.

اعراب، بمباران غزه را محکوم می‌کنند و برای صلح با اسرائیل دست و پا می‌زنند
اعراب، بمباران غزه را محکوم می‌کنند و برای صلح با اسرائیل دست و پا می‌زنند

مصر که این نشست را فراخوانده و میزبان آن بود، گفت که امیدوار است شرکت‌کنندگان خواستار صلح و از سرگیری تلاش‌ها برای حل و فصل تلاش چند دهه فلسطین برای تشکیل کشور شوند.

دو هفته پس از درگیری که هزاران کشته برجای گذاشت، این نشست بدون توافق رهبران و وزرای خارجه برای بیانیه مشترک پایان یافت در حالی که در پی محاصره غزه با ۲.۳ میلیون نفر یک فاجعه انسانی در شرف وقوع است.

وزارت بهداشت غزه روز شنبه اعلام کرد که حملات هوایی و موشکی رژیم صهیونیستی از زمان حمله حماس حداقل ۴۳۸۵ فلسطینی را کشته است.

در حالی که کشورهای عربی و مسلمان خواستار پایان فوری تهاجم اسرائیل بودند، کشورهای غربی عمدتاً اهداف ساده‌تری مانند کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان را مطرح کردند.

ملک عبدالله پادشاه اردن آنچه را که سکوت جهانی در قبال حملات اسرائیل خواند، که منجر به کشته شدن هزاران نفر در غزه تحت حاکمیت حماس و بی خانمان شدن بیش از یک میلیون نفر شده است، محکوم کرد و خواستار رویکردی یکسان نسبت به درگیری اسرائیل و فلسطین شد.

کشورهای عربی اعلام کردند که زمان مناسبی است تا تلاش‌هایی برای پایان دادن به چرخه خشونتی چند دهه‌ای بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را متوقف کنند. این چرخه خشونت مجدداً در تاریخ ۷ اکتبر با دسیسه جمهوری اسلامی آغاز شد، زمانی که گروه فلسطینی وحشی حماس حمله‌ای مرگبار به خاک اسرائیل شروع کرد و اسرائیل نیز با یک عملیات تروریست‌های تحت حمایت ایران را در هم کوبید.

ایالات متحده، به عنوان نزدیک‌ترین متحد اسرائیل و بازیگر حیاتی در تمام تلاش‌های صلح گذشته در منطقه، تنها کاردار سفارت خود در قاهره را اعزام کرد و اسرائیل به طور کامل غایب بود. دیپلمات‌ها اعلام کردند که اعلامیه نشست مشترک امکان‌پذیر نیست.

ملک عبدالله پادشاه اردن، سکوت جهانی در خصوص حملات اسرائیل که منجر به کشته شدن هزاران نفر در غزه تحت حاکمیت حماس و بی‌خانمان شدن بیش از یک میلیون نفر شده است، را محکوم کرده و خواستار رویکردی یکسان در قبال مناقشه اسرائیل و فلسطین شد

او گفت: پیامی که جهان عرب می‌شنود این است که جان فلسطینی‌ها اهمیت کمتری نسبت به اسرائیلی‌ها دارد. او افزود که از اعمال خشونت‌آمیز علیه غیرنظامیان بی‌گناه در غزه، کرانه باختری تحت اشغال اسرائیل خشمگین و غمگین است.

محمود عباس، رئیس‌ دولت فلسطین گفت که فلسطینی‌ها آواره یا رانده نمی‌شوند. او در این اجلاس گفت: ما نمی‌رویم، نمی‌رویم.اعراب

پس از حمله شوک آور و وحشیانه ۷ اکتبر به جنوب اسرائیل که منجر به کشته شدن ۱۴۰۰ نفر غیر نظامی شد، اسرائیل متعهد شده که گروه شبه نظامی وحشی و تروریستی حماس مورد حمایت جمهوری اسلامی را از روی زمین پاک کند؛ حمله‌ای که مرگبارترین حمله ستیزه جویان فلسطینی در تاریخ ۷۵ ساله اسرائیل بود.

اسرائیل، به فلسطینیان توصیه کرده که به منظور افزایش امنیت خود به جنوب غزه مهاجرت کنند، با این حال باید توجه داشت که نوار ساحلی فلسطین تنها ۴۵ کیلومتر (۲۸ مایل) طول دارد و حملات هوایی اسرائیل نیز به جنوب تمرکز دارد.

اعراب، بمباران غزه را محکوم می‌کنند و برای صلح با اسرائیل دست و پا می‌زنند
اعراب، بمباران غزه را محکوم می‌کنند و برای صلح با اسرائیل دست و پا می‌زنند

در این نشست، کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه، اظهار داشت که برای ارسال کمک‌ها به غیرنظامیان، ایجاد یک مسیر انسان‌دوستانه ضروری است که می‌تواند به تحقق آتش‌بس منجر شود.

آلمان گفت که نبرد اسرائیل علیه حماس باید با توجه به وضعیت انسانی غزه انجام شود و بریتانیا از ارتش اسرائیل خواست به قوانین بین المللی احترام بگذارد و خویشتن داری نشان دهد.

این نشست با هدف یافتن راهکارهایی برای جلوگیری از گسترش یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر برگزار شد. با این حال، سه دیپلمات بیان کردند که احتمالاً بیانیه مشترکی ارائه نشود، زیرا حساسیت‌های مختلفی در مورد درخواست‌های آتش‌بس و سئوالاتی مانند حمله حماس و حق اسرائیل برای دفاع از خود وجود دارد.

مقامات جمهوری اسلامی حامی اصلی حماس در سیاستی بزدلانه و از ترس ایالات متحده در این نشست شرکت نکرد.

غیبت برخی از رهبران غربی انتظارات را کاهش داده بود. اولاف شولتس صدراعظم آلمان، ریشی سوناک نخست وزیر بریتانیا و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در این مراسم شرکت نکردند.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که اسرائیل برای حمله زمینی به غزه که تاکنون بیش از ۴۱۰۰ فلسطینی کشته شده‌اند، آماده می‌شود.

اعراب می ترسند که این حمله بتواند ساکنان غزه را برای همیشه از خانه های خود و حتی به کشورهای همسایه براند همانطور که وقتی فلسطینی ها در جنگ ۱۹۴۸ پس از ایجاد اسرائیل گریختند یا مجبور به ترک خانه های خود شدند.

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر گفت که کشورش با آنچه او جابجایی فلسطینی‌ها به منطقه عمدتاً بیابانی سینا می‌خواند مخالف است و تنها راه‌حل تشکیل کشور مستقل فلسطین است.

مصر از ناامنی در نزدیکی مرز با غزه در شمال شرقی سینا، جایی که با شورش اسلامگرایان روبرو شد که پس از سال ۲۰۱۳ به اوج خود رسید و اکنون تا حد زیادی سرکوب شده، بیم دارد.

اردن، خانه بسیاری از آوارگان فلسطینی و فرزندان آنها، بیم آن دارد که آتش سوزی گسترده تر به اسرائیل این فرصت را بدهد که فلسطینیان را به صورت دسته جمعی از کرانه باختری بیرون کند.

ملک عبدالله گفت که آوارگی اجباری بر اساس قوانین بین المللی یک جنایت جنگی و خط قرمز برای همه ماست.

کمی قبل از افتتاحیه اجلاس، کامیون‌های مملو از کمک‌های بشردوستانه وارد گذرگاه رفح به غزه شدند. مصر روزها تلاش کرده تا کمک های بشردوستانه را از طریق این گذرگاه به غزه برساند، یک نقطه دسترسی که توسط اسرائیل کنترل نمی شود.

اعراب، بمباران غزه را محکوم می‌کنند و برای صلح با اسرائیل دست و پا می‌زنند
اعراب، بمباران غزه را محکوم می‌کنند و برای صلح با اسرائیل دست و پا می‌زنند

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا