ایرانجدیدترین اخباردولت فدرالکانادا

صدای ضبط شده ای نشان میدهد که یک مقام ایرانی سرنگونی عمدی پرواز PS752 را قبول دارد

صدای ضبط شده ای در یک مکالمه خصوصی نشان میدهد که یک مقام ایرانی سرنگونی عمدی پرواز PS752 را قبول دارد اما آن را فاش نمیکند

صدای ضبط شده ای نشان میدهد که یک مقام ایرانی حقیقت را در مورد سرنگونی عمدی پرواز PS752 قبول دارد اما آن را فاش نمیکند

دولت و آژانس های امنیتی کانادا در حال بررسی صدای ضبط شده ای هستند که در آن شخصی {که توسط منابع بعنوان محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران معرفی میشود} در مورد این احتمال که انهدام پرواز PS752 یک اقدام عمدی بوده است ، صحبت میکند.

 

 یک مقام ایرانی حقیقت سرنگونی عمدی پرواز PS752 قبول دارد اما فاش نمیکند

به گزارش تهرانتو نیوز به نقل از سی بی سی ؛

در این صدای ضبط شده فردی {که توسط منابع وزیر امور خارجه ایران، محمد جواد ظریف شناخته میشود} میگوید که “هزار امکان” برای توضیح سرنگونی هواپیمای اوکراینی وجود دارد ؛ از جمله یک حمله عمدی ، سناریویی که وی گفت “اصلاً بعید نیست”.

در این صدای ضبط شده همچنین شنیده میشود که حقیقت هرگز توسط بالاترین سطوح دولت و سپاه ایران آشکار نخواهد شد.

وی به زبان فارسی میگوید : “دلایلی وجود دارد که آنها هرگز آشکار نخواهند شد.” “آنها به ما و هیچ کس دیگری نمی گویند ، چراکه اگر این کار را انجام دهند برخی از درب ها به سیستم های دفاعی کشور باز میشود که گفتن آنها به صلاح ملت نخواهد بود.”

در تاریخ ۸ ژانویه سال ۲۰۲۰ ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران پرواز PS752 شرکت هواپیمایی بین المللی اوکراین را با دو موشک زمین به هوا در آسمان تهران ساقط کرد و همه ۱۷۶ سرنشین از جمله ۱۳۸ نفر که با کانادا ارتباط داشتند را به قتل رساند.

سی بی سی نیوز میگوید که به ضبط مکالمه خصوصی گوش داده و از سه نفر خواسته است تا صدای ضبط شده را از فارسی به انگلیسی ترجمه کنند تا متوجه تفاوت های آن بشود.

جزئیات گفتگو و هویت سایر افراد درگیر در مکالمه ضبط شده بدلیل نگرانی از امنیت جانی افراد بطور عمومی منتشر نمی شود.

رالف گودیل، مشاور نخست‌وزیر کانادا و مسئول کمک به خانواده قربانیان سرنگونی پرواز تهران کی‌یف گفت که دولت از صدای ضبط شده مطلع است.

وی گفت، تیم بررسی و ارزیابی کانادا نسخه ای از آن را در ماه نوامبر به دست آورد.

رالف گودیل گفت این فایل صوتی حاوی اطلاعاتی حساس است و اظهارنظر عمومی درباره جزئیات آن میتواند جان افراد را در معرض خطر قرار دهد.

مشاور نخست‌وزیر گفت: پلیس سلطنتی کانادا (RCMP) ، سرویس اطلاعات امنیتی کانادا (the Canadian Security Intelligence Service) و موسسه امنیت ارتباطات (the Communications Security Establishment) در حال ارزیابی صحت صدای ضبط شده هستند.

سخنگوی موسسه امنیت ارتباطات در مورد صدای ضبط شده توضیحی ارائه نمیدهد و میگوید این آژانس “در مورد عملیات اطلاعاتی توضیحی نمیدهد.”

رالف گودیل گفت : “ما با تمام شواهد و تمام شواهد بالقوه و با جدیت رفتار میکنیم، چراکه کاملا تشنگی دانستن حقیقت را در بین خانواده های قربانیان درک میکنیم و این چیزی است که ما تمام تلاش خود را بکار میگیریم تا برای آنها کاری کرده باشیم.”

محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه ایران مذاکره کننده اصلی ایران با کشورهایی است که در پرواز PS752 شهروندان خود را از دست داده اند.

او صدای جمهوری اسلامی ایران در صحنه جهانی است.

طی یکسال گذشته، ظریف ادعای دولت جمهوری اسلامی را که خطای انسانی علت این فاجعه بوده است، را انعکاس داده است.

بلافاصله پس از سقوط پرواز بین المللی اوکراین، وزیر خارجه ایران، ظریف گفت که سپاه “شجاع” است که مسئولیت را پذیرفته است ، اما اضافه کرد سپاه پاسداران، او و رئیس جمهور را در جریان جزئیات نگذاشته اند.

دولت ایران در ابتدا هرگونه دخالت در سقوط هواپیما را انکار کرد.

سه روز پس از سقوط ، حسن روحانی ، رئیس جمهور ایران اعتراف کرد که سپاه ایران “ناخواسته” هواپیما را سرنگون کرده است.

روحانی خطای انسانی را مقصر حادثه دانست و گفت سپاه ایران پس از حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی که منجر به کشته شدن قاسم سلیمانی در عراق شد ، هواپیمای مسافربری را با یک هدف خصمانه اشتباه گرفته است.

وزیر امور خارجه پیشین فرانسوا-فیلیپ شامپین گفته است که وی معتقد نیست که سقوط هواپیما ناشی از خطای انسانی باشد.

صدای ضبط شده ای نشان میدهد که یک مقام ایرانی حقیقت را در مورد سرنگونی عمدی پرواز PS752 قبول دارد اما آن را فاش نمیکند
صدایضبط شده ای نشان میدهد که یک مقام ایرانی حقیقت را در مورد سرنگونی عمدی پرواز PS752 قبول دارد اما آن را فاش نمیکند

شلیک عمدی به پرواز PS752    سرنگونی هواپیمای اوکراینی    شلیک عمدی به پرواز PS752    سرنگونی هواپیمای اوکراینی

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا