جدیدترین اخبارجهان

اسرائیل خواهان پاسخ جامعه جهانی به اقدامات هسته‌ای ایران است

اسرائیل در واکنش به گزارش اخیر آژانس خواهان پاسخ جامعه جهانی به اقدامات هسته‌ای ایران است

اسرائیل خواهان پاسخ جامعه جهانی به اقدامات هسته‌ای ایران است

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل در سخنان خود در جمعه شب ۱۹ شهریور، گزارش‌های اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران را بسیار جدی خواند و تاکید کرد که کشورش هرچه در توان دارد در اختیار می‌گیرد تا از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند. اسرائیل خواهان پاسخ جامعه جهانی به اقدامات هسته‌ای ایران است

اسرائیل خواهان پاسخ جامعه جهانی به اقدامات هسته‌ای ایران است
اسرائیل خواهان پاسخ جامعه جهانی به اقدامات هسته‌ای ایران است

همزمان نیز رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در سفر مسکو و پاریس خود از نشست سازنده با نمایندگان اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی در خصوص آینده برجام و احیای این مذاکرات خبر داده است.

به گفته نفتالی بنت، ایران به دروغگویی به جهان ادامه می‌دهد و با نقض تعهدات خود در برابر جامعه بین‌المللی، برنامه تولید سلاح هسته‌ای را پیش می‌برد. نخست وزیر اسرائیل در ادامه خواهان پاسخ قاطع از سوی جامعه جهانی شد و اطمینان داد که این رویکرد، موضوع رژیم تهران را تغییر خواهد داد.

براساس گزارشات اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی ایران به ۸۴ کیلوگرم و اورانیوم غنی شده ۶۰ درصدی آن به ۱۰ کیوگرم رسیده است. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس نیز در گزارش پادمانی خود اعلام کرد که اقدامات ایران باعث کاهش شدید بازرسی‌های ناظران آژانس از سایت‌های هسته‌ای ایران شده است.

نخست وزیر اسرائیل در ادامه سخنان خود گفت«گزارش آژانس انرژی اتمی هشداری برای اقدام کنونی ایران است و کسی توقع ساده‌لوحی نداشته باشد که ایران راه مذاکره خود را تغییر دهد. ثابت شده است که مذاکرات فایده ندارد.»

براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، احتمال می‌رود آمریکا و متحدان اروپایی برای اولین بار پرونده هسته‌ای ایران را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه دهند. این عمکرد می‌تواند اسرائیل را به اهداف خود مبنی بر کناره‌گیری آمریکا و سه کشور اروپایی حاضر در برجام علیه ایران نزدیک کند.

در مقابل، به عقیده جمهوری اسلامی، اسرائیل به دلیل داشتن بمب‌های غیرقانونی اتمی و خودداری از پیوستن به پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای، حق اظهارنظر در مورد ایران را ندارد. زیرا برنامه هسته‌ای ایران تحت نظارت بازرسی جهانی است و ایران عضو پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای است.

حدود یک ماه گذشته، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل هشدار داده بود که ایران در چند هفته آینده به سلاح هسته‌ای دست پیدا خواهد کرد. در پی اظهارات گانتز، آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل نیز گفت که ارتش اسرائیل به علت پیشرفت هسته‌ای ایران، طرح حمله به ایران را سرعت بخشیده است.

در دیدار وزاری خارجه اسرائیل و روسیه در ۱۸ شهریور ماه نیز یائیر لاپید به همتای روس خود هشدار داد که اگر جامعه جهانی علیه ایران اقدامی نکند، اسرائیل خود به تنهایی مقابل این کشور خواهد ایستاد.

همزمان به دنبال این اظهارات، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در دیدار با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، تاکید کرد که روسیه به قطعنامه احتمالی علیه ایران در شورای حکام آژانس رای منفی خواهد داد. این در حالی است که رابرت مالی این نشست را مثبت و سازنده توصیف کرد.

در پی اظهارات اسرائیل در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اظهارنظر وزیرخارجه اسرائیل را گزافه‌گویی خواند و این کشور را به باج‌خواهی متهم کرد و گفت «ایران حق پاسخ را برای خود محفوظ می‌دارد.»

سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش ایران نیز مدعی شد که اسرائیل آسیب‌های زیادی دارد و از گذشته شکست‌های سنگین و متعددی را تجربه کرده است.

نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل    بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل    نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل  بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل  سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه  سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا