جدیدترین اخبارجهان

جو بایدن پس از آغاز به کار لیز تراس نخست وزیر جدید انگلستان با وی گفتگو کرد

درپی آغاز بکار لیز تراس بعنوان نخست وزیر جدید بریتانیا، جو بایدن با وی گفتگو کرد

جو بایدن پس از آغاز به کار لیز تراس نخست وزیر جدید انگلستان با وی گفتگو کرد

درپی آغاز بکار لیز تراس، بعنوان نخست وزیر جدید انگلستان، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا طی تماسی تلفنی ضمن تبریک به وی در رابطه با موضوعات مختلف از جمله ایران گفتگو کرد.

کاخ سفید با انتشار بیانیه ای اعلام کرد «پس از راهیابی تراس به ساختمان شماره ۱۰ داونینگ استریت لندن، بایدن و تراس در نخستین گفتگوی تلفنی بر لزوم جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بعنوان یک چالش تاکید کردند.»

در این گفتگو همچنین در رابطه با آمادگی برای عمیق‌تر کردن روابط دو جانبه، مقابله با بحران‌های جهانی مانند حمایت از اوکراین برای دفاع در مقابل تهاجم روسیه و چالش‌های ناشی از چین و امنیت انرژی تاکید شده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در همین رابطه با انتشار توییتی نوشت: «مشتاق تعمیق روابط ویژه میان کشورهایمان و همکاری بسیار نزدیک در خصوص چالش‌های جهانی از جمله حمایت ادامه‌دار برای اوکراین که از خود مقابل تخاصم روسیه دفاع می‌کند، با بریتانیا هستم.»

علاوه بر این، این دو مقام درباره تعهدات مشترک خود برای حمایت از «توافق خوب جمعه» که توافقی بین دولت های انگلیس و ایرلند برای احیای استقلال ایسلند شمالی است، تاکید کردند.

این دو مقام احتمالا در جریان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در اواخر سپتامبر با یکدیگر دیدار کنند.

پیش از این جان بولتون، مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در یادداشتی در وال استریت ژورنال به لیز تراس توصیه کرده بود که در نخستین گفت‌و‌گوی تلفنی با بایدن از او بخواهد برجام را کنار و همه گزینه‌ها را روی میز بگذارد.

او در دوره فعالیت لیز تراس به عنوان وزیر خارجه بریتانیا، هشدار داده بود که در صورت فروپاشی برجام، همه گزینه‌ها روی میز خواهد بود.  

آزادی نازنین زاغری، شهروندان ایرانی بریتانیایی زندانی در ایران نیز در دوره‌ای که لیز تراس در وزارت خارجه بریتانیا و بوریس جانسون نخست‌وزیر بود صورت گرفت.

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا