جدیدترین اخبارجهان

جو بایدن برای اجلا‌س‌های جنگ اوکراین به اروپا رفت؛ ناتو برای تقویت جناح شرقی

رئیس جمهور جو بایدن برای یک سری نشست‌ها درباره جنگ وارد بروکسل شد

جو بایدن برای اجلا‌س‌های جنگ اوکراین به اروپا رفت؛ ناتو برای تقویت جناح شرقی

  • رهبران غربی تحریم های بیشتری را علیه روسیه اعمال می کنند.
  • پوتین می گوید برخی از قراردادهای گاز باید به روبل پرداخت شود.
  • بلینکن می گوید روس ها جنایات جنگی توسط مرتکب شده اند.
  • تخریب ماریوپل در تصاویر ماهواره ای جدید دیده می شود.

در حالی که رئیس ناتو گفت که ائتلاف [گروه های جنگی] در اروپای شرقی در حال تقویت است، نیروهای روسیه روز چهارشنبه مناطقی از کی‌یف پایتخت اوکراین را بمباران کردند و جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا برای یک سری نشست‌های سران درباره جنگ وارد بروکسل شد.

جو بایدن برای اجلا‌س‌های جنگ اوکراین به اروپا رفت؛ ناتو برای تقویت جناح شرقی
جو بایدن برای اجلا‌س‌های جنگ اوکراین به اروپا رفت؛ ناتو برای تقویت جناح شرقی

نشست سران ناتو، جی ۷ و اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در مورد مناقشه‌ای که در ۲۴ فوریه آغاز شد و باعث فرار بیش از ۳.۶ میلیون پناهجو از کشور اوکراین و همچنین انزوای بی سابقه اقتصاد روسیه شده است، مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در واکنش به تحریم‌هایی که قبلا دارایی‌ها را مسدود کرده و به افراد و شرکت‌ها ضربه زده است، گفت که «مسکو قصد دارد فروش گاز به کشورهای «غیر دوست» را به روبل تغییر دهد که بازارهای بین‌المللی را نگران کرده است.»

سفر بایدن همچنین می تواند مناقشه با متحدان اروپایی را که برخی از آنها به شدت به نفت و گاز روسیه وابسته هستند، بر سر اعمال تحریم های بیشتر انرژی روشن کند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که این موضوع یک موضوع «مهم» در روزهای اخیر بوده است و ایالات متحده قصد دارد تحریم های بیشتری را علیه شخصیت های سیاسی و الیگارشی ها اعلام کند.

جو بایدن سفر خود را با دیدار با دبیر کل ناتو، ینس استولتنبرگ آغاز خواهد کرد که روز چهارشنبه گفت ائتلاف نیروهای خود را در شرق اروپا با استقرار چهار گروه جنگی جدید در بلغارستان، مجارستان، رومانی، اسلواکی، تقویت خواهد کرد.

ینس استولتنبرگ گفت «من انتظار دارم که رهبران با تقویت موضع ناتو در همه زمینه ها موافقت کنند.»

مسکو اقدامات خود در اوکراین را «عملیات ویژه» می‌خواند و می‌گوید عملیات خود را برای اشغال سرزمینی طراحی نکرده، بلکه برای از بین بردن قابلیت‌های نظامی همسایه جنوبی‌اش طراحی کرده است.

اما غرب می گوید این بهانه ای بی اساس برای یک جنگ بی دلیل است.

دو منبع آگاه گفتند دستیار کهنه کار پوتین، آناتولی چوبایس، به دلیل جنگ استعفا داد و روسیه را بدون قصد بازگشت ترک کرد. او اولین مقام بلندپایه‌ای است که از زمان تهاجم از کرملین جدا می‌شود.

اگرچه کرملین می‌گوید عملیات‌اش برنامه‌ریزی شده است اما نیروهای روسی متحمل خسارات سنگینی شده‌اند و در اکثر جبهه‌ها گیر افتاده‌اند و با مشکلات تدارکاتی مواجه شده‌اند. آنها به تاکتیک های محاصره و بمباران روی آورده اند که باعث ویرانی های عظیم و کشته شدن غیرنظامی‌های زیادی شده است.

ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که ۲۶۴ غیرنظامی در این شهر بر اثر حملات روسیه کشته شده اند. او بعداً گفت که روز چهارشنبه بر اثر اصابت گلوله به یک پارکینگ مرکز خرید در بخش شمالی کی‌یف، یک نفر کشته و دو نفر زخمی شدند.

روسیه هدف قرار دادن غیرنظامیان را رد کرده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین چهارشنبه شب از مردم سراسر جهان خواست تا در روز پنج‌شنبه، چهار هفته پس از حمله روسیه، به خیابان‌ها بیایند و خواستار پایان جنگ شوند.

او در یک سخنرانی ویدئویی به زبان انگلیسی گفت «از دفاتر، خانه‌هایتان، مدارس و دانشگاه‌هایتان بیایید، به نام صلح بیایید، با نمادهای اوکراینی برای حمایت از اوکراین، برای حمایت از آزادی و برای حمایت از زندگی بیایید.»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده ارزیابی کرده است که اعضای نیروهای روسیه در اوکراین مرتکب جنایات جنگی شده اند.

بلینکن گفت «گزارش‌های معتبر متعددی از حملات بدون تبعیض با هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان و همچنین سایر جنایات» وجود دارد که مشخص می‌کند حملات روسیه در شهر محاصره‌شده ماریوپل در جنوب شرقی این کشور مستقیما مردم را هدف قرار می‌دهد.

«کشورهای غیر دوست»

در حالی که رهبران غربی برای دیدار آماده می شدند، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا گفت که برای افزایش کمک های مرگبار دفاعی به اوکراین تلاش خواهد کرد.

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا گفت که اولین محموله از بسته تسلیحاتی جدید ۸۰۰ میلیون دلاری آمریکا برای اوکراین که هفته گذشته مجوز آن صادر شده بود، در روز آینده ارسال خواهد شد.

اعلام پوتین مبنی بر اینکه روسیه فروش گاز معینی را به روبل تغییر خواهد داد، قیمت های انرژی در اروپا را با نگرانی افزایش داد که این تغییر باعث تشدید بحران انرژی و مختل کردن معاملاتی شد که روزانه به صدها میلیون دلار می رسد.

گاز روسیه حدود ۴۰ درصد از کل مصرف گاز اروپا را تشکیل می دهد.

مسکو فهرستی از کشورهای «غیر دوست» تهیه کرده که مطابق با کشورهای تحریم کننده است. آنها شامل ایالات متحده، اعضای اتحادیه اروپا، بریتانیا، ژاپن و غیره هستند.

پوتین گفت «تغییرات تنها بر ارز پرداختی تأثیر خواهد گذاشت که به روبل روسیه تغییر خواهد کرد.»

خبرگزاری اینترفاکس گفت، در حالی که نبرد اطلاعاتی در جریان است، یک تنظیم‌کننده روسی، گوگل نیوز (Google News) را مسدود کرده است و می‌گوید این امکان دسترسی به مطالب جعلی درباره عملیات نظامی را فراهم می‌کند.

گوگل فعلا اظهار نظری نکرده است.

پیش از این، شرکت گوگل اعلام کرده بود که به وب‌سایت‌ها، برنامه‌ها و کانال‌های یوتیوب در فروش تبلیغات در کنار محتوایی که فکر می‌کند از تعارض سوءاستفاده می‌کند و یا آن را نادیده می‌گیرد یا از آن چشم‌پوشی می‌کند، کمک نمی‌کند. 

«دود و شعله»

به گفته آژانس‌ سازمان ملل متحد، جنگ باعث شده است که یک چهارم از جمعیت ۴۴ میلیونی اوکراین خانه‌های خود را ترک کنند.

به گفته یک مقام ارشد، در مجموع ۴۵۵۴ نفر روز چهارشنبه از شهرهای اوکراین از طریق کریدورهای بشردوستانه تخلیه شدند که بسیار کمتر از آن چیزی است که روز گذشته موفق به فرار شده بودند.

بدترین ضربه مربوط به ماریوپل بوده است، جایی که صدها هزار نفر از روزهای آغازین جنگ، زیر بمباران مداوم و با قطع مواد غذایی، آب و گرمایش در آن پناه گرفته اند.

عکس‌های ماهواره‌ای شرکت تجاری مکسار (Maxar) ویرانی عظیم شهری با ۴۰۰,۰۰۰ نفر جمعیت را نشان می‌دهد که ستون‌های دود از ساختمان‌های مسکونی در شعله‌های آتش بلند می‌شدند.

در حالی که روسیه به شدت در جنوب و شرق فشار می آورد، اطلاعات نظامی بریتانیا گفت که کل میدان نبرد در شمال اوکراین [که شامل ستون های زرهی است که زمانی کی‌یف را تهدید می کرد] اکنون ساکن است.

جو بایدن برای اجلا‌س‌های جنگ اوکراین به اروپا رفت؛ ناتو برای تقویت جناح شرقی    جو بایدن در بروکسل    جو بایدن برای اجلا‌س‌های جنگ اوکراین به اروپا رفت؛ ناتو برای تقویت جناح شرقی جو بایدن در بروکسل  جو بایدن در بروکسل اجلاس کشورهای عضو ناتو اجلاس کشورهای عضو ناتو اجلاس کشورهای عضو ناتو اجلاس کشورهای عضو ناتو اجلاس کشورهای عضو ناتو

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا