جدیدترین اخبارجهان

بایدن تصمیم خود برای نگه داشتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی را نهایی کرده است

منابع خبری می گویند بایدن تصمیم نهایی خود را برای حفظ سپاه پاسداران در فهرست تروریستی گرفته است

بایدن تصمیم خود برای نگه داشتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی را نهایی کرده است

به گفته یک مقام ارشد غربی جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا تصمیم خود را برای نگه داشتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست سیاه سازمان های تروریستی نهایی کرده است که به نوبه خود تلاش های بین المللی برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ ایران را پیچیده تر می کند.

یکی دیگر از افراد آگاه به موضوع گفت که بایدن تصمیم خود را در ۲۴ اپریل طی تماس تلفنی با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد و افزود که این تصمیم در آن زمان به عنوان یک تصمیم کاملاً نهایی مطرح شده بود و اینکه فرصت ایرانی ها برای ارائه تضمین های امنیتی در مورد فعالیت های سپاه به پایان رسیده بود.

نفتالی بنت پس از این گفتگو در بیانیه‌ای گفت «مطمئن هستم که بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا که دوست واقعی اسرائیل است و به امنیت آن اهمیت می‌دهد، اجازه نخواهد داد سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج شود. در بیانیه کاخ سفید آمده است که رهبر دو کشور در مورد «تهدید ناشی از ایران و نیروهای نیابتی آن» صحبت کردند.

مقامات دولت بایدن با هدف احیای توافق هسته ای بیش از یک سال مشغول گفتگوهای اغلب غیر مستقیم با مقامات اروپایی، ایرانی و دیگر مقامات بودند. اما در حالی که مذاکرات پیشرفت قابل توجهی داشته، قرار دادن سپاه در فهرست سازمان های تروریستی به یک مانع بزرگ برای احیای نهایی تبدیل شده است.

مقامات ایرانی از ایالات متحده آمریکا می خواهند که پیش از بازگشت تهران به پیروی از توافق هسته ای، ابتدا برچسب تروریستی را از نام سپاه پاسداران بردارد. اما ایالات متحده از انجام این کار خودداری کرده است، مگر اینکه ایران برخی از تعهدات امنیتی فراتر از توافق هسته ای را ارائه کند.

مقامات آمریکایی خاطرنشان می‌کنند که نام‌گذاری سپاه به عنوان سازمان تروریستی از نظر فنی هرگز بخشی از خود توافق هسته‌ای نبوده است و می‌گویند که این توافق هنوز می‌تواند با وجود باقی ماندن نام سپاه در فهرست احیا شود. اما حامیان بازگشت به توافق استدلال می‌کنند که برچسب تروریستی بودن یکی از مجموعه‌ مجازات‌های غیرهسته‌ای بود که ترامپ علیه تهران اعمال کرد تا احیای این توافق را از نظر سیاسی و حقوقی دشوارتر کند.

مقامات دولت بایدن در هفته های اخیر نشان داده اند که بسیار بعید است که حتی به حذف نام سپاه از فهرست تروریستی فکر کنند، به‌ویژه که قانون‌گذاران دموکرات و جمهوری‌خواه نسبت به انجام این کار هشدار داده‌اند.

این خبر که بایدن به بنت گفت که قصد ندارد سپاه را از فهرست تروریستی حذف کند، عقب نشینی از این موضع را سخت تر خواهد کرد.

یک مقام آمریکایی آگاه به موضوع ماه گذشته به پولیتیکو گفت «موضع ایالات متحده این بوده است که تا زمانی که ایران با برداشتن گام‌های خاصی برای کاهش نگرانی‌های امنیتی فراتر از برجام موافقت نکند، واشینگتن نام‌گذاری سپاه به عنوان سازمان تروریستی را که خود [یک مسئله] فراتر از برجام است لغو نخواهد کرد.»

این مقام امریکایی تصریح کرد که موضع دولت ایالات متحده به ویژه با توجه به تهدیدات مداوم سپاه علیه [آمریکایی ها] تغییر نخواهد کرد.

برخی از حامیان احیای توافق ۲۰۱۵ خاطرنشان می‌کنند که قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی تفاوت چندانی در سیاست ایالات متحده در قبال ایران ایجاد نکرده است، چرا که سپاه پیش از این نیز تحت تحریم‌های متعددی قرار داشت. حامیان احیای توافق می گویند حذف نام سپاه از فهرست تروریستی برای احیای توافق هسته ای ارزشش را دارد.

اما مخالفان توافق هسته ای خاطرنشان می کنند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک تهدید در سراسر خاورمیانه و تهدیدی بزرگ برای اسرائیل و همچنین ایالات متحده است.

یکی از مقامات ارشد سپاه روز یکشنبه به ضرب گلوله کشته شد و باعث شد که ایران وعده انتقام بدهد. گفته می شود اسرائیل در تعدادی از ترورهای مقامات ایرانی دست داشته، اما تهران هنوز مستقیماً اسرائیل را مسئول این حمله معرفی نکرده است.

مخالفان حذف نام سپاه از فهرست تروریستی علاوه بر این می گویند که توافق هسته ای در این مرحله آنقدر ضعیف است که ارزش احیا را ندارد و خاطرنشان می کنند که برخی از مفاد آن تا چند سال دیگر منقضی می شود. این توافق طیفی از موضوعات مرتبط با هسته ای، از توانایی ایران در غنی سازی اورانیوم گرفته تا دسترسی به بازرسان بین المللی را پوشش می دهد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا        جو بایدن رئیس جمهور آمریکا

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا