جدیدترین اخبارجهان

بلینکن: حمله اسرائیل به رفح اشتباه است

وزیر امور خارجه آمریکا گفت یک عملیات نظامی بزرگ در رفح یک اشتباه خواهد بود، چیزی که ما از آن حمایت نمی کنیم

بلینکن: حمله اسرائیل به رفح اشتباه است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا پس از نشستی در قاهره درباره تلاش‌ها برای آتش‌بس بین اسرائیل و حماس گفت که حمله اسرائیل به رفح در جنوب غزه یک اشتباه خواهد بود.

بلینکن: حمله اسرائیل به رفح اشتباه است
بلینکن: حمله اسرائیل به رفح اشتباه است

یک عملیات نظامی بزرگ در رفح یک اشتباه خواهد بود، چیزی که ما از آن حمایت نمی کنیم و همچنین لازم نیست با حماس برخورد شود، که لازم است.

بلینکن، در ششمین سفر خود به خاورمیانه از زمان آغاز جنگ غزه، گفت هفته آینده فرصتی برای به اشتراک گذاشتن جزئیات موضع ایالات متحده در مورد حمله به رفح با اسرائیل وجود خواهد داشت. پرزیدنت بایدن از مقامات اسرائیلی برای گفتگو در مورد گزینه های جایگزین دعوت کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، بلینکن روز جمعه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و کابینه جنگ وی دیدار خواهد کرد.

اوایل این هفته، نتانیاهو پیشنهاد کرد علیرغم هشدار مقامات آمریکایی به اسرائیل در مورد خطرات این حمله، تهاجم به رفح برای دستیابی به مأموریت اسرائیل برای از بین بردن حماس اجتناب ناپذیر است.

رفح محل اسکان میلیون ها فلسطینی است که از زمان شروع جنگ از مناطق دیگر این سرزمین گریخته اند، اما گمان می رود که پایگاه حماس نیز باشد.

نتانیاهو و پرزیدنت بایدن دوشنبه تلفنی صحبت کردند، اولین باری که رهبران دو کشور از زمانی که بایدن گفتند نخست‌وزیر بیش از کمک به اسرائیل آسیب می‌زند صحبت کردند. بایدن بر تعهد عمیق خود به اسرائیل تأکید کرد، اما همچنین تلاش‌ها را برای رسیدگی به بحران انسانی در غزه افزایش می‌دهد.

بلینکن: حمله اسرائیل به رفح اشتباه است
بلینکن: حمله اسرائیل به رفح اشتباه است

بایدن در جریان سخنرانی خود در سنا، متعهد شد که کمک های بیشتری به فلسطینیان در غزه ارسال شود، زیرا گروه های امدادی درباره قحطی هشدار می دهند. وزارت بهداشت غزه که توسط حماس اداره می شود گزارش می دهد که از آغاز جنگ ۷ اکتبر تاکنون بیش از ۳۱۰۰۰ فلسطینی جان خود را از دست داده اند.

بلینکن گفت که ایالات متحده یک اجماع روشن دارد که باید یک آتش بس فوری و پایدار با آزادی گروگان ها وجود داشته باشد که فضا را برای افزایش کمک های بشردوستانه برای تسکین درد و رنج بسیاری از مردم و ایجاد چیزی پایدارتر است.

با این حال، ایالات متحده قبلاً قطعنامه سازمان ملل را که خواستار آتش‌بس می‌شد وتو کرده بود، و نسخه ضعیف قطعنامه مورد حمایت آمریکا روز جمعه توسط چین و روسیه وتو شد.

ایالات متحده همچنین به مذاکرات با هدف آزادی بیش از ۱۰۰ گروگانی که هنوز در دست حماس هستند، پس از حمله تروریستی ۷ اکتبر ادامه می دهد.

بلینکن گفت که ایالات متحده با مصر، قطر و اسرائیل کار کرده است تا پیشنهاد قوی روی میز بگذارد که حماس به آن پاسخ داد و مذاکره کنندگان به کار خود ادامه می دهند.

بلینکن گفت شکاف‌ها در حال کاهش است و ما به تلاش برای توافق در دوحه ادامه می‌دهیم. هنوز کار دشواری برای رسیدن به آنجا وجود دارد، اما من همچنان معتقدم که ممکن است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا