جدیدترین اخبارجهان

بلینکن: مدرکی مبنی بر دست داشتن جمهوری اسلامی در حمله حماس به اسرائیل وجود ندارد

بلینکن می گوید هیچ مدرک شفافی مبنی بر دست داشتن جمهوری اسلامی در حمله حماس به اسرائیل وجود ندارد

آنتونی بلینکن: مدرکی مبنی بر دست داشتن جمهوری اسلامی در حمله حماس به اسرائیل وجود ندارد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در مصاحبه‌ای با لستر هولت، مجری اخبار شبانه ان‌بی‌سی اظهارات خود را بیان کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در مصاحبه ای با ان‌بی‌سی نیوز گفت: هیچ مدرک شفاف و مستقیمی وجود ندارد که نشان دهد جمهوری اسلامی در حمله وحشیانه حماس به اسرائیل در هفته گذشته دست داشته است.

آنتونی بلینکن در مصاحبه با شبکه ان بی سی در مورد حمله حماس به اسرائیل
آنتونی بلینکن در مصاحبه با شبکه ان بی سی در مورد حمله حماس به اسرائیل

آنتونی بلینکن در مصاحبه‌ای که با لستر هولت، گوینده اخبار شبانه ان‌بی‌سی داشت و عصر پنجشنبه پخش شد، گفت: جمهوری اسلامی رابطه طولانی با حماس داشته است. حماس بدون حمایت رژیم ایران در طول سال‌های بسیار زیاد، حماس نخواهد بود و بنابراین، ما این را می‌دانیم. ما آن را می‌بینیم. وقتی صحبت از این حمله خاص می شود، در این لحظه، ما شواهد مستقیمی مبنی بر دست داشتن جمهوری اسلامی در این حمله، چه در طراحی و چه در اجرای آن، نداریم.

وی تأکید کرد: اتحاد و همکاری بلندمدتی بین جمهوری اسلامی و حماس وجود دارد که به شدت شناخته شده است و این یکی از دلایل بیش از ۴۰۰ بار اعمال تحریم توسط این دولت بعد از رسیدن به قدرت بر رژیم ایران و شرکت‌های خصوصی از جمله به‌منظور حمایت از حماس بوده است.

بلینکن روز چهارشنبه با هدف حمایت و همبستگی با متحد دیرینه ایالات متحده در پی حمله تروریستی وحشیانه حماس به مردم اسرائیل در شنبه گذشته وارد اسرائیل شد.

بلینکن روز پنجشنبه با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دیدار کرد و قرار بود با دیگر مقامات اسرائیلی از جمله رئیس جمهور اسحاق هرتزوگ و اعضای کابینه اسرائیل نیز دیدار کند.

آنتونی بلینکن گفت که با پرسنل سفارت ایالات متحده در اسرائیل نیز دیدار خواهد کرد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی، روز پنجشنبه گفت که تعداد شهروندان آمریکایی که در حمله تروریستی روز شنبه کشته شدند به ۲۷ نفر افزایش یافته است و ۱۴ نفر نیز مفقود هستند.

آنتونی بلینکن در بیانیه‌های مشترک با نتانیاهو اعلام کرد که ایالات متحده نیز از نزدیک با دولت اسرائیل همکاری می‌کند تا محل اختفای آمریکایی‌هایی را که هنوز شناسایی نشده‌اند و اینکه آیا توسط حماس در غزه گروگان گرفته شده‌اند، مشخص کند.

بلینکن و نتانیاهو در یک بیانیه مشترک اعلام کردند: این باید یک لحظه از شفافیت اخلاقی باشد. عدم تصدیق و محکومیت واضح تروریسم، نه تنها امنیت مردم اسرائیل را تهدید می‌کند بلکه تهدیدی برای امنیت مردم در سراسر جهان است.

آنتونی بلینکن در مصاحبه با شبکه ان بی سی در مورد حمله حماس به اسرائیل
آنتونی بلینکن در مصاحبه با شبکه ان بی سی در مورد حمله حماس به اسرائیل

آنتونی بلینکن توضیح داد که وضعیت فعلی برای او به عنوان یک فرد یهودی اهمیت زیادی دارد، زیرا پدربزرگش از قتل عام در روسیه فرار کرده و پدر او نیز از سه اردوگاه کار اجباری در طول هولوکاست جان سالم به در برده است.

وی اظهار کرد: من به عنوان یک فرد، درک می‌کنم که پیامهایی نه چندان خوشایندی که حماس با قتل‌عام‌هایش به یهودیان اسرائیل و در واقع به یهودیان در سرتاسر جهان داده، تلخ و ناراحت‌کننده هستند. پیامی که من به اسرائیل منتقل می‌کنم، این است: شما ممکن است خودتان را به اندازه کافی قوی برای دفاع از خودتان ببینید. اما تا زمانی که ایالات متحده وجود دارد، هرگز مجبور نخواهید شد، ما همیشه در کنار شما هستیم.

این پیامی است که پرزیدنت بایدن از لحظه شروع این بحران به نخست وزیر نتانیاهو داده است.

آنتونی بلینکن دوباره تأکید کرد که ایالات متحده از اسرائیل حمایت می‌کند و بزرگترین ناو هواپیمابر جهان را در شرق مدیترانه مستقر کرده است. همچنین، ایالات متحده تأمین مهمات ردیابی بیشتری به منظور حمایت از سامانه گنبد آهنین اسرائیل ارائه می‌دهد و از طریق ارسال نیروهای نظامی اضافی نیز حمایت نظامی گسترده‌تری به اسرائیل ارائه می‌کند.

بلینکن روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی جداگانه به خبرنگاران گفت که عکس های گرافیکی از جمله کودکان کشته شده و سربازان سر بریده به او نشان داده شده است.

او اظهار کرد: یافتن کلمات مناسب بسیار دشوار است. این فراتر از آنچه که هر کسی ممکن است تصور کند، بلکه کسی واقعاً نمی‌تواند این واقعیت را ببیند و تجربه کند. نوزادان، نوزادانی که با گلوله‌ها جان خود را از دست دادند. سربازان به طرز وحشیانه کشته شدند. جوانانی که زنده در ماشین‌های خود یا در اتاق‌های مخفی خود به آتش کشیده شدند.

در ساعات ابتدای صبح، آنتونی بلینکن به طور غیربرنامه‌ریزی وارد یک مرکز اهدای خون در تل آویو شد، جایی که با یکی از بازماندگان حمله روز شنبه در جشنواره موسیقی در جنوب اسرائیل دیدار کرد. بلینکن قرار است روز جمعه به امان، اردن سفر کند تا با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و عبدالله دوم، پادشاه اردن دیدار کند.

یک مقام آمریکایی روز پنجشنبه تایید کرد که آنتونی بلینکن قصد دارد روز جمعه برای دیدار با مقامات ارشد قطری به قطر سفر کند. دیدارهای او در دوحه بر محور موضوعات مشترک قطر و آمریکا خواهد بود.

حداقل ۱۳۰۰ اسرائیلی از جمله ۲۲۲ سرباز در حمله روز شنبه حماس کشته شدند و بیش از ۳۳۰۰ نفر مجروح شدند. در غزه نیز حداقل ۱۴۰۰ نفر کشته و بیش از ۶۰۰۰ زخمی شده اند.

آنتونی بلینکن در مصاحبه با شبکه ان بی سی در مورد حمله حماس به اسرائیل
آنتونی بلینکن در مصاحبه با شبکه ان بی سی در مورد حمله حماس به اسرائیل

بنیامین نتانیاهو    بنیامین نتانیاهو  بنیامین نتانیاهو

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا