جدیدترین اخبارجهان

حمایت ناتو از اسرائیل و هشدار به جمهوری اسلامی برای دخالت در بحران منطقه

ناتو از اسرائیل حمایت می‌کند و به جمهوری اسلامی هشدار می‌دهد که دور بماند

حمایت ناتو از اسرائیل و هشدار به جمهوری اسلامی برای دخالت در بحران منطقه

در حمایت ناتو از اسرائیل، متحدان غربی وعده داده‌اند که تجهیزات نظامی بیشتری به اسرائیل ارسال کنند، اما نگرانی‌ها درباره واکنش نامتناسب در غزه وجود دارد.

در بروکسل، متحدان اوکراین در ۱۸ ماه گذشته با دقت زیادی تجهیزات نظامی را به کیف ارسال خواهند کرد و محدودیت‌هایی برای استفاده از آنها اعمال کرده‌اند.

اما وزیران دفاع ناتو روز پنجشنبه در مورد اسرائیل هیچ گونه ملاحظاتی از خود نشان ندادند زیرا قول داده بودند تجهیزات نظامی مورد نیاز برای مبارزه با حماس را ارسال کنند.

حمایت ناتو از اسرائیل و هشدار به جمهوری اسلامی به دخالت در بحران منطقه
حمایت ناتو از اسرائیل و هشدار به جمهوری اسلامی به دخالت در بحران منطقه

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده در پاسخ به نگرانی‌های مرتبط با تاکتیک‌های اسرائیل در برابر غزه، از جمله قطع تأمین سوخت، آب، و برق از استفاده این کشور از تجهیزات نظامی آمریکایی دفاع کرد.

لوید آستین در مقر ناتو در بروکسل اظهار کرد: از نظر شرایطی که ما برای ارائه کمک‌های امنیتی به اسرائیل فراهم می‌کنیم، هیچ محدودیتی برای تأمین این تجهیزات تعیین نکرده‌ایم. با این حال، در پایان نشست دو روزه وزرای دفاع ناتو در روز پنجشنبه، نگرانی وجود داشت که احتمال استفاده اسرائیل از اقدامات نظامی به منظور انتقام از حملات تروریستی حماس ممکن است نامناسب باشد، همچنین ترس از اینکه جمهوری اسلامی از این وضعیت بهره‌برداری کند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در حمایت ناتو از اسرائیل، با وجود انکار مقامات ایرانی، به صراحت جمهوری اسلامی و گروه حزب الله مستقر در لبنان را به عنوان عوامل بالقوه در این حملات اعلام کرد.

دبیرکل ناتو در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت: همواره خطر وجود دارد که کشورها یا سازمان‌های مخالف اسرائیل تلاش کنند تا از این موقعیت استفاده کنند. این شامل سازمان‌هایی مانند حزب الله و یا حتی کشوری همچون جمهوری اسلامی می‌شود. بنابراین، این پیام به کشورها و سازمان‌های دشمن اسرائیل ارسال می‌شود که نباید تلاش کنند تا از این موقعیت بهره‌برداری نمایند. برخی از کشورها بیشتر از سایرین نگران این موضوع هستند که ارتش اسرائیل تا چه حد در غزه پیش می‌رود.

ینس استولتنبرگ اظهار کرد: همانطور که این تنش در حال گسترش است، حفاظت از غیرنظامیان به عنوان امری حیاتی مطرح شده و این نکته همچنین به وضوح توسط متحدان تأکید شده است. قوانین جنگ تعیین شده‌اند. درخواست‌هایی برای تعادل و تناسب وجود دارد و این مسئله نیز توسط بسیاری از متحدان بزرگ تأکید شده است.

مارگاریتا روبلز، وزیر دفاع اسپانیا در یک اقدام عمومی از اسرائیل خواست که به اصول و قوانین بین‌المللی احترام بگذارد و تأکید کرد که تفاوتی وجود ندارد، اما دیپلمات‌ها اعلام کردند که جلسات مرتبط با اسرائیل نسبتاً کوتاه بوده و به جزئیات مربوط به قوانین حقوق بشر به نحو کافی پرداخت نشده، زیرا هدف اصلی این نشست حمایت از اسرائیل بوده است.

حمایت ناتو از اسرائیل و هشدار به جمهوری اسلامی به دخالت در بحران منطقه
حمایت ناتو از اسرائیل و هشدار به جمهوری اسلامی به دخالت در بحران منطقه

جلسه وزرای ناتو در روز پنجشنبه با حضور آنلاین یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل آغاز شد.

به گفته دفتر وزیر دفاع اسرائیل، گالانت ویدئویی بدون سانسور از اقدامات حماس پخش کرد.

گالانت با اشاره به هولوکاست نازی‌ها در جنگ جهانی دوم علیه یهودیان به این گروه گفت: ما همان یهودیان هستیم، اما توانمندی‌ها و قابلیت‌های متفاوتی داریم. دولت اسرائیل بسیار قوی است و ما به عنوان یک ملت متحد و قدرتمند شناخته می‌شویم. بخشی از توانایی‌های ما به تعهدات تسلیحاتی تازه‌ای برمی‌گردد که توسط متحدان اسرائیل انجام شده است.

به گفته وزیر دفاع آلمان، بوریس پیستوریوس، آلمان تعهد داده است که به اسرائیل امکان استفاده از دو هواپیمای بدون سرنشین Heron که در حال حاضر توسط نیروی هوایی آلمان اداره می‌شود، را فراهم کند.

در همین حال، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده در حمایت ناتو از اسرائیل جهت تامین مجدد مهمات گنبد آهنین و سیستم‌های دفاع هوایی اسرائیل را در اولویت اصلی خود قرار داد.

حمایت ناتو از اسرائیل نشان می‌دهد که توجه از اوکراین دور شده، حتی اگر در اوایل این هفته چندین تضمین امنیتی از کشورهای مختلف عضو ناتو دریافت کرد.

ایالات متحده، به ویژه با پیوستن دانمارک و هلند، تصمیم به تشکیل یک ائتلاف آموزشی برای جنگنده‌های F-16 جدید گرفته است. این جنگنده‌ها توسط دانمارک، هلند و بلژیک اهدا می‌شوند، زیرا ایالات متحده هنوز در مورد ارسال جت‌های خود به اوکراین تردید دارد.

لوید آستین بیان کرد: اشتباه نکنید. ما توانایی و تمایل داریم که همچنان در کنار اسرائیل حضور داشته باشیم، به همان اندازه که در کنار اوکراین هستیم. ایالات متحده قادر به ادامه اقدامات متعددی هست که در جهت حفظ امنیت و تعهد‌هایش انجام می‌دهد.

حمایت ناتو از اسرائیل و هشدار به جمهوری اسلامی به دخالت در بحران منطقه
حمایت ناتو از اسرائیل و هشدار به جمهوری اسلامی به دخالت در بحران منطقه
مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا