جدیدترین اخبارکانادا

تحقیقات قضایی در کانادا پیرامون دخالت رژیم ایران و دیگر کشورها در انتخابات این کشور

تحقیقات عمومی در مورد دخالت ایران، چین، روسیه و هند در انتخابات فدرال کانادا شروع شد

تحقیقات قضایی کانادا پیرامون دخالت رژیم ایران، چین، روسیه و هند در انتخابات این کشور

 کانادا روز چهارشنبه اعلام کرد که یک قاضی تحقیقات عمومی در مورد دخالت رژیم ایران، چین، روسیه، هند و سایر کشورها در مورد انتخابات فدرال کانادا در سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ که بار دیگر لیبرال‌ها و در رأس جاستین ترودو نخست‌وزیر را در قدرت نگه داشت، شروع کرده است.

تحقیقات قضایی در کانادا پیرامون دخالت رژیم ایران و دیگر کشورها در انتخابات این کشور
تحقیقات قضایی در کانادا پیرامون دخالت رژیم ایران و دیگر کشورها در انتخابات این کشور

قانون‌گذاران محافظه‌کار اپوزیسیون از زمانی که گزارش‌هایی در اوایل سال جاری منتشر شد که به نقل از منابع اطلاعاتی مبنی بر تلاش چین برای حمایت از لیبرال‌ها و شکست دادن سیاستمداران محافظه‌کار که با پکن در تضاد هستند، خواستار تحقیقات عمومی کامل در مورد مداخله ادعایی چین شده‌اند.

حزب اپوزیسیون نئودموکرات بعداً برای ادامه هرگونه تحقیق از روسیه، ایران و هند تلاش کرد.

دومینیک لبلانک وزیر امنیت عمومی روز پنجشنبه گفت که ماری خوزه هوگ، قاضی دادگاه استیناف کبک، تحقیقات گسترده‌ای را شروع خواهد کرد و انتصاب او از حمایت احزاب مخالف برخوردار بود. 

دومینیک لبلانک گفت: مداخله خارجی در نهادهای دموکراتیک کانادا غیرقابل قبول است.

چین تنها بازیگر خارجی نیست که به دنبال تضعیف نهادهای دموکراتیک در کانادا یا سایر دموکراسی های غربی است و این چالش منحصر به کانادا نیست.

یکی از منصوبان جاستین ترودو در اوایل سال جاری، انجام تحقیقات عمومی در مورد اطلاعات فاش شده در مورد دخالت ادعایی چین را رد کرده بود و اتهاماتی مبنی بر پنهان کاری از سوی اپوزیسیون محافظه کار مطرح کرد.

فرماندار سابق دیوید جانستون در ماه ژوئن از سمت خود کناره گیری کرد و دلیل آن را جو بسیار حزبی پیرامون کارش اعلام کرد، سپس دولت اعلام کرد که آماده است تا یک تحقیق عمومی احتمالی را آغاز کند و از همه طرف‌ها در تابستان در مورد تشکیل چنین تحقیقی دعوت به گفتگو کرد.

دومینیک لبلانک که وزیر نهادهای دموکراتیک نیز می‌باشد گفت: این تحقیق اتهامات مربوط به رژیم‌های چین، روسیه، ایران و هند مرتبط با انتخابات فدرال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ را بررسی خواهد کرد و تا پایان سال آینده گزارش خواهد کرد.

او گفت که این تحقیق همچنین جریان مداخله کشورهای خارجی را برای تصمیم گیرندگان ارشد دولت بررسی و ارزیابی خواهد کرد.

در اوایل سال جاری، کانادا ژائو وی، دیپلمات چینی را اخراج کرد، چراکه سازمان جاسوسی فدرال کانادا مدعی بود او در توطئه‌ای برای ارعاب مایکل چونگ، نماینده محافظه کار و بستگانش در هنگ کنگ دست داشته است. مایکل چونگ قبلا دولت چین را به نقض حقوق بشر متهم کرده بود.

سپس چین به تلافی یک دیپلمات کانادایی را اخراج کرد، چین به طور مرتب از تهدید علیه اعضای خانواده برای ترساندن منتقدان در دیاسپورای چینی استفاده می‌کند.

روابط چین و کانادا در سال ۲۰۱۸ پس از بازداشت دیپلمات سابق مایکل کوریگ و کارآفرین کانادایی مایکل اسپاور توسط چین به هم خورد.

بازداشت دیپلمات و کارآفرین کانادایی در چین، اندکی پس از دستگیری منگ وانژو مدیر ارشد مالی هوآوی و دختر بنیانگذار این شرکت به دستور مقامات آمریکایی که او را به جاسوسی متهم کردند، اتفاق افتاد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا