جدیدترین اخبارجهان

فرزندان عباس امیرانتظام با رای دادگاهی در آمریکا غرامت ۱۹ و نیم میلیون دلاری دریافت می‌کنند

دادگاهی در آمریکا جمهوری اسلامی را مسئول شکنجه معاون نخست‌وزیر سابق در بازداشت دانست

فرزندان عباس امیرانتظام با رای دادگاهی در آمریکا غرامت ۱۹ و نیم میلیون دلاری دریافت می‌کنند

دادگاهی در ایالات متحده، جمهوری اسلامی ایران را مسئول شکنجه‌هایی که عباس امیرانتظام، معاون نخست‌وزیر پیشین در طول تقریباً ۴۰ سال حبس غیرقانونی و حبس خانگی وی که در نهایت منجر به مرگ او در سال ۲۰۱۸ شد، مقصر دانست.

فرزندان عباس امیرانتظام با رای دادگاهی در آمریکا غرامت ۱۹ و نیم میلیون دلاری دریافت می‌کنند
فرزندان عباس امیرانتظام با رای دادگاهی در آمریکا غرامت دریافت می‌کنند

دادگاه منطقه‌ای کلمبیا ایالات متحده با صدور حکمی به نفع فرزندان امیرانتظام، رژیم ایران را موظف کرد که به هر یک از فرزندان وی مبلغ ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار دلار غرامت پرداخت کند و مبلغی معادل آن را به عنوان غرامت تنبیهی به هر یک از آنها بپردازد.

با توجه به اینکه جمهوری اسلامی هیچ دارایی در داخل ایالات متحده ندارد، شاکیان نمی توانند وجوهی را از دارایی های بلوکه شده رژیم ایران در این کشور را دریافت کنند.

فرزندان امیرانتظام پس از صدور این حکم گفتند: این تصمیم میراث پدر ما را به عنوان مردی که سال‌ها شکنجه و رفتار غیرانسانی را تحمل کرده و هرگز تسلیم سوء استفاده‌ کنندگانش نشده، محکم می‌کند. ما این پرونده را دنبال کردیم تا بر اهمیت پاسخگویی تاکید کنیم و نشان دهیم که می توانیم بر رژیمی که پدرمان را از ما گرفت پیروز شویم.

علی هریسچی که وکالت این پرونده را بر عهده داشت، ابراز امیدواری کرد که این حکم «نه تنها بیگناهی او را ثابت می‌کند، بلکه رفتار وحشیانه و شکنجه‌هایی را که او در زمان حبس در زندان‌های رژیم ایران متحمل شده بود، روشن می‌کند.»

عباس امیرانتظام با بی عدالتی حبس ابد شد. او همواره خواستار محاکمه مجدد عادلانه و علنی بود، فرصتی که به طرز غم انگیزی از او سلب شد.دادگاهی در آمریکا

جدی‌ترین رویارویی امیرانتظام با جناح‌های روحانی در رژیم ایران پس از انقلاب زمانی بود که در تدوین قانون اساسی جدید، با مفهوم «ولی فقیه» مخالفت کرد. از نظر او، قرار دادن یک فرد واحد بر قانون و اعطای قدرت به او برای نادیده گرفتن قانون اساسی، خلاف تمام اصول دموکراتیک بود.

از روزهای بی پایان در انفرادی و سخت ترین شکنجه ها بی وقفه باز می‌گشت تا روحیه زندانیان جوانترش را بالا ببرد و آنها را امیدوار کند. پس از ۱۰ سال اسارت به او گفتند با نوشتن نامه‌ای درخواست عفو کند، کاری که صدها نفر قبل از او انجام داده بودند، اما امیرانتظام نپذیرفت.دادگاهی در آمریکا

عباس امیرانتظام در ۲۱ تیر ۱۳۹۷ در منزل خود در تهران درگذشت. او ۸۶ سال داشت. گفته می شد او باسابقه ترین زندانی سیاسی ایران است. عباس امیرانتظام به اتهام جاسوسی برای آمریکا به حبس ابد محکوم شد، اتهاماتی که او آن را رد کرد.

پرداخت غرامت – فرزندان عباس امیرانتظام با رای دادگاهی در آمریکا غرامت ۱۹ و نیم میلیون دلاری دریافت می‌کنند

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا