جدیدترین اخبارجهاندولت فدرالکانادا

کانادا برای کمک به جایگزین سازی سوخت روسیه تولید نفت و گاز را تا ۳۰۰،۰۰۰ بشکه در روز افزایش می دهد

کانادا برای کاهش وابستگی اروپا به نفت و گاز روسیه تولیدات خود را معادل ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می دهد

کانادا برای کمک به جایگزین سازی سوخت روسیه تولید نفت و گاز را تا ۳۰۰،۰۰۰ بشکه در روز افزایش می دهد

جاناتان ویلکینسون (Jonathan Wilkinson) وزیر منابع طبیعی روز پنجشنبه گفت تولیدکنندگان نفت و گاز کانادا برای جایگزین سازی سوخت های فسیلی روسیه می توانند تا پایان سال تولید خود را معادل ۳۰۰،۰۰۰ بشکه در روز افزایش دهند.

ویلکینسون در سخنرانی پایانی نشست سازمان بین المللی انرژی در پاریس گفت دو سوم این افزایش تولید (معادل ۳۰۰،۰۰۰ بشکه) مربوط به نفت و مابقی گاز طبیعی خواهد بود.

ویلیکینسون گفت «دوستان و متحدان اروپایی کانادا با یک بحران انرژی مواجه هستند، بحرانی که می تواند صنعت، حمل و نقل، و حتی گرمایش خانه ها را تحت تاثیر قرار دهد. «این بحران باید برطرف شود.»

ائتلاف غربی به عنوان بخشی از تحریم‌های اقتصادی که هدف آن تنبیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین است سعی دارند وابستگی خود به نفت و گاز روسیه را نیز قطع کنند. 

کانادا و ایالات متحده آمریکا بدون مشکل چندانی می توانند وابستگی خود را قطع کنند چرا که از قبل نیز واردات کمی داشته اند. اما اروپا برای تامین حدودا یک چهارم نفت خود و ۴۰ درصد از گاز مورد نیاز خود به روسیه وابسته است.

سازمان بین المللی انرژی گفت که اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ هر روز ۳۸۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی و ۲.۳ میلیون بشکه نفت از روسیه وارد کرده است.

آنچه کانادا می تواند ارائه کند کمتر از پنج درصد از واردات گاز اروپا از روسیه و کمتر از ۱۰ درصد از واردات نفت را جایگزین خواهد کرد. 

ویلکینسون گفت تولید کانادا صرفا جایگزین بخشی از سوخت روسیه خواهد بود بنابراین قاعدتا نباید به افزایش اضافی انتشار گازهای گلخانه ای منجر شود. ویلکینسون گفت که این افزایش تولید با نگاه محتاطانه نسبت به تعهدات کانادا در زمینه تغییرات اقلیمی انجام می شود اما کانادا نمی‌خواهد شرایط بحرانی اروپا را نادیده بگیرد.

ویلکینسون گفت «متحدان اروپایی ما با چشم انداز عدم امکان گرم کردن خانه های خود یا پر کردن باک وانت های خود که در واقع برای خدمات رسانی به فروشگاه های مواد غذایی و رستورانهای آنها استفاده می شوند، مواجه هستند.»

کانادا فاقد زیرساخت های لازم برای انتقال مستقیم هر نوع محموله نفت و گاز به اروپا است. در عوض کانادا نفت و گاز خود را از طریق خطوط لوله گاز موجود به مقصد ایالات متحده منتقل می کند و ایالات متحده نیز با هدایت سوخت به سمت خلیج مکزیک و صادرات آن به اروپا خواه پیش از پالایش یا پس از آن موافقت کرده است. 

ویلکینسون گفت کانادا «کاملا آماده بحث» در مورد ارائه هر نوع کمک دیگری از جمله امکان ایجاد پایانه های جدید در سواحل شرقی برای صادرات گاز مایع طبیعی کانادا به اروپا است. اما اضافه کرد که لازمه اجرای این سرمایه گذاری ها به شدت به درک متقابل از مدت زمان مورد نیاز برای پیاده سازی این زیرساخت ها و سپس راه اندازی آنها بستگی دارد و همچنین باید امکان تضمین «آلایندگی بسیار کم» در ارتباط با هر نوع زیرساخت جدید گاز وجود داشته باشد تا اقدام به تاسیس این زیرساخت ها به افزایش ردپای کربن کانادا منجر نشود.

ویلکینسون اضافه کرد که علاوه بر این نوع سوخت در این زیرساخت ها باید در نهایت قابل تبدیل به هیدروژن باشد «که مقصد نهایی مورد نظر همه است.»

کانادا قصد دارد به صادرکننده خالص (net exporter) هیدروژن به عنوان یک منبع انرژی تبدیل شود اگرچه پروژه های داخلی کشور در حال حاضر در مراحل بسیار مقدماتی قرار دارند.

اروپا در حال بررسی تعدادی از سایر گزینه های برای کاهش نیاز خود به گاز در کوتاه مدت است از جمله تسریع پروژه های تولید انرژی بادی و خورشیدی، افزایش استفاده از بیوانرژی، به تعویق انداختن تعطیلی برخی از نیروگاه های هسته ای و تسریع بکارگیری پمپ های حرارتی است.

کیت استوارت استراتژیست ارشد انرژی در سازمان گرین پیس کانادا (Greenpeace Canada) گفت که منابع انرژی تجدیدپذیر«می تواند بسیار سریعتر از زیرساخت های نفت و گاز به کار گرفته شود.»

استوارت علاوه بر این می خواهد که کانادا برنامه ۱۰ مرحله ای سازمان بین المللی انرژی برای کاهش تقاضای داخلی نفت در کانادا را اجرا کند.

این مراحل شامل کاهش محدودیت سرعت در بزرگراه ها به میزان ۱۰ کیلومتر بر ساعت، تمهیداتی برای کار از خانه حداقل به مدت سه روز در هفته توسط کارکنانی که می توانند از خانه کار کنند، تشویق استفاده از حمل و نقل عمومی از طریق کاهش هزینه، و پیاده سازی سیاست های کاهش استفاده از خودروها در مراکز شهرها از جمله برقراری طرح های ترافیک در مورد روزهایی است که مردم می توانند خودروهای خود را به دان تاون بیاورند.  

کانادا برای کمک به جایگزین سازی سوخت روسیه تولید نفت و گاز را تا 300،000 بشکه در روز افزایش می دهد
کانادا برای کمک به جایگزین سازی سوخت روسیه تولید نفت و گاز را تا ۳۰۰،۰۰۰ بشکه در روز افزایش می دهد

جاناتان ویلکینسون وزیر منابع طبیعی کانادا    جاناتان ویلکینسون وزیر منابع طبیعی کانادا    جاناتان ویلکینسون وزیر منابع طبیعی کانادا

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا