جدیدترین اخبارجهاندولت فدرالکانادا

پاسپورت کانادا رتبه هشتم قدرتمندترین پاسپورت های جهان را به دست آورد

پاسپورت کانادا با امکان سفر بدون ویزا به ۱۸۵ کشور جهان در رتبه هشتم معتبرترین پاسپورت ها قرار گرفت

پاسپورت کانادا رتبه هشتم قدرتمندترین پاسپورت های جهان را به دست آورد

پاسپورت کانادا در رتبه بندی مدارک مسافرتی بین المللی جایگاه هشتم خود را حفظ کرد، در حالی که پاسپورت های سه کشور آسیایی همچنان در صدر این فهرست قرار دارند.

بر اساس آخرین گزارش شاخص پاسپورت توسط شرکت مشاوره مهاجرتی هنلی و شرکا (Henley & Partners) مستقر در لندن، پاسپورت کانادا به طور مشترک با استرالیا، یونان، جمهوری چک و مالت در رتبه هشتم قرار دارد.

کانادا در سال ۲۰۲۱ رتبه هشتم را در فهرست ثبت کرد و نسبت به جایگاه نهم در سال ۲۰۲۰ یک رتبه صعود کرد. اوج قدرت پاسپورت کانادا در سال ۲۰۱۴ بود که در جایگاه دومین پاسپورت برتر قرار گرفت.

از سال ۲۰۲۲، دارندگان پاسپورت کانادایی می توانند از ۱۸۵ کشور بدون ویزا بازدید کنند. پاسپورت ژاپن در سال ۲۰۲۲ با ارزش ترین پاسپورت برای مسافران رتبه بندی شد و دارندگان این پاسپورت می توانند بدون ویزا به ۱۹۳ کشور سفر کنند و پس از آن سنگاپور و کره جنوبی در رتبه دوم قرار گرفتند که دارندگان پاسپورت این دو کشور امکان سفر بدون ویزا به ۱۹۲ کشور را دارند.

سایر کشورهای دارای رتبه بالاتر عمدتاً شامل اعضای اتحادیه اروپا بودند، به طوری که آلمان و اسپانیا در رتبه سوم و فنلاند، ایتالیا و لوکزامبورگ در رتبه چهارم قرار گرفتند. دانمارک، هلند و سوئد در رده پنجم قرار گرفتند.

بریتانیا و ایالات متحده هر دو یک پله سقوط کردند و به ترتیب در رده های ششم و هفتم قرار گرفتند، در حالی که افغانستان همچنان در انتهای فهرست باقی مانده است و شهروندان این کشور بدون ویزا تنها می توانند به ۲۷ کشور سفر کنند.

ایران در رتبه ۱۰۲ در این فهرست قرار دارد و شهروندان ایرانی بدون ویزا می توانند به ۴۳ کشور سفر کنند.

شرکت هنلی و شرکا (Henley & Partners) در بیانیه‌ای گفت: با این حال، آزادی که یک پاسپورت می‌تواند فراهم کند، لزوماً نشان‌دهنده عادات سفر نیست.

به گفته این شرکت، در حالی که کشورهای آسیایی از نظر مقیاس قدرت پاسپورت در رتبه بالایی قرار دارند، اما کمتر احتمال دارد که از آن استفاده کنند به طوری که به دلیل رویکرد سختگیرانه منطقه خود در مورد کووید-۱۹، تقاضای سفر بین المللی آنها هنوز کمتر از یک چهارم سطح قبل از پاندمی کووید است.

اما به گفته هنلی و شرکا، بازارهای حمل و نقل مسافرتی در آمریکای شمالی و اروپا به حدود ۶۰ درصد از سطح قبلی خود بهبود یافته اند.

فرودگاه های بین‌المللی کانادا ماه هاست که با مشکلات دیرینه ای از جمله صف های طولانی، پروازهای لغو شده و گم شدن چمدان ها مواجه شده اند، که باعث مطرح شدن درخواست هایی عمومی برای یافتن راه حل های فوری شده است.

کمبود نیروی انسانی ایر کانادا را مجبور به لغو هزاران پرواز کرده و این شرکت هواپیمایی اعلام کرده است که پروازهای خود را در ماه‌های جولای و آگوست کاهش خواهد داد.

در حالی که دسترسی بدون ویزای یک کشور بر اساس چندین عامل مختلف بررسی می شود، اما به گفته شرکت مشاوره ای هنلی و شرکا یک هم‌بستگی و ارتباط قوی بین قدرت پاسپورت هر کشور و امتیاز شاخص صلح جهانی آن کشور وجود دارد.

کانادا با کسب امتیاز ۱.۳۹ از پنج در فهرست جهانی صلح در سال ۲۰۲۲، درست بعد از سوئیس و ژاپن، در رتبه دوازدهم قرار گرفت. هر چه امتیاز کمتر باشد، کشور صلح آمیزتر است.

بهترین معتبرترین قدرتمندترین پارسپورت های دنیا    بهترین معتبرترین قدرتمندترین پارسپورت های دنیا  بهترین معتبرترین قدرتمندترین پارسپورت های دنیا

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا