آلبرتاانتاریوبریتیش کلمبیاپرنس ادوارد آیلندجدیدترین اخباردولت فدرالسسکچوانقلمروهای شمال غربکاناداکِبِکمنیتوبانوناووتنووااسکوشیانیوبرانزویکنیوفاندلند و لابرادوریوکان

هنرمندان کانادایی از این پس بر اساس تغییر قوانین کپی رایت از فروش مجدد آثار خود دستمزد دریافت خواهند کرد

هنرمندان کانادایی طبق تغییر جدید قوانین کپی رایت بخشی از سود حاصل از فروش مجدد آثار خود را دریافت می کنند

هنرمندان کانادایی از این پس بر اساس تغییر قوانین کپی رایت از فروش مجدد آثار خود دستمزد دریافت خواهند کرد

هنرمندان از این پس با تغییر قوانین کپی رایت که بخشی از سود کلکسیونرها را به هنرمندان اختصاص می دهد در صورت فروش مجدد آثارشان دستمزد دریافت می کنند.

نقاشان، مجسمه‌سازان و دیگر هنرمندان تجسمی از این پس بر اساس اقدام جدید دولت که هدف آن حمایت از هزاران هنرمندی است که در حال حاضر زیر خط فقر زندگی می کنند، در صورت فروش مجدد آثارشان در حراجی‌ها و گالری‌ها دستمزد دریافت خواهند کرد.

دفتر وزیر نوآوری گفت بر اساس اصلاحات قانون کپی رایت که پیشنویس آن توسط فرانسوا فیلیپ شامپین (Francois-Philippe Champagne) وزیر نوآوری و پابلو رودریگز (Pablo Rodriguez) وزیر میراث تهیه شده است، هنرمندان از «حق فروش مجدد» برخوردار می شوند که برای آنها در طول مدت حق کپی رایت یک حق‌الامتیاز در نظر می گیرد.

هنرمندان از این موضوع شکایت دارند که اگر ارزش نقاشی‌ها و مجسمه‌های آنها به‌طور چشمگیری افزایش یابد، طبق قوانین فعلی هیچ مبلغی به دست نمی‌آورند.

هنرمندان کانادایی از این پس بر اساس تغییر قوانین کپی رایت از فروش مجدد آثار خود دستمزد دریافت خواهند کرد
هنرمندان کانادایی از این پس بر اساس تغییر قوانین کپی رایت از فروش مجدد آثار خود دستمزد دریافت خواهند کرد

کلود توسینانت (Claude Tousignant) هنرمند انتزاعی مونترال که نقاشی اکسلریتور کروماتیک ۹۰ (Accelerateur Chromatique) او در سال ۲۰۱۲ به قیمت ۱۱۰،۰۰۰ دلار مجددا فروخته شد، از جمله هنرمندانی است که از اصلاح قانون حمایت می کنند. اگر در زمان فروش مجدد اثر توسینانت تغییرات قوانین کپی رایت تدوین شده توسط وزرا به اجرا درآمده بود او مبلغ ۵،۵۰۰ دلار دریافت می کرد.

کنوجواک آشواک (Kenojuak Ashevak) هنرمند فقید اینوک اثری به نام جغد افسون شده (Enchanted Owl) را در سال ۱۹۶۰ به قیمت ۲۴ دلار فروخت و بعداً به قیمت ۱۵۸،۵۰۰ دلار دوباره فروخته شد.

لوری بوچارد، سخنگوی شامپین گفت «دولت ما در حال حاضر مشغول پیشبرد کار بر روی اصلاحات احتمالی قانون کپی رایت برای محافظت بیشتر از هنرمندان، پدیدآورندگان و دارندگان حق امتیاز کپی رایت است.» «حق فروش مجدد برای هنرمندان در واقع گام مهمی در جهت بهبود شرایط اقتصادی هنرمندان در کانادا است.»

سازمان نماینده هنرمندان کانادایی (CARFAC) می خواهد که هنرمندان پنج درصد ارزش بازفروش اثر خود را دریافت کنند و این وجوه طبق قوانین کپی رایت تا چندین دهه پس از مرگشان به میراث آنها تعلق بگیرد.

سازمان نماینده هنرمندان کانادایی می‌گوید حداقل ۹۰ کشور از جمله بریتانیا و فرانسه در حال حاضر حق فروش مجدد برای هنرمندان دارند، اما کانادا عقب‌مانده و باعث شده است که بسیاری از هنرمندان هنر خود را ترک کنند، زیرا نمی‌توانند از طریق آن امرار معاش کنند.

بیش از ۲۱،۰۰۰ هنرمند تجسمی در کانادا وجود دارد و طبق سرشماری سال ۲۰۱۶ میانگین درآمد آنها از همه منابع درآمدی در این سال ۲۰،۰۰۰ دلار بوده است.

پدی لمب (Paddy Lamb) هنرمند مستقر در ادمونتون گفت گذران زندگی در عرصه هنر حتی برای هنرمندان سرشناس بسیار سخت است.

لمب گفت که بارها دیده است که وقتی هنرمندان معروف می‌شوند و آثارشان در گالری‌های بزرگ یا اتاق‌های حراج فروخته می‌شود، ارزش آثارش افزایش می‌یابد.

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا