جدیدترین اخباردولت فدرالکانادا

کمیته ملی واکسن گفت، کانادایی های ۳۰ سال و بزرگتر می توانند واکسن دریافت کنند

کمیته ملی واکسن گفت، کانادایی های ۳۰ سال و بزرگتر می توانند واکسن دریافت کنند

کمیته ملی واکسن گفت، کانادایی های ۳۰ سال و بزرگتر می توانند واکسن دریافت کنند

کمیته مشاور ملی ایمن سازی (NACI) سقف سنی توصیه شده برای دریافت کنندگان واکسن را به ۳۰ سال و بزرگتر کاهش داده، اما همچنان تصمیم گیری درباره امکان سنجی گسترش دسترسی به واکسن بر اساس موجودی فعلی به استان ها و قلمروها بستگی دارد. کمیته ملی واکسن گفت، کانادایی های ۳۰ سال و بزرگتر می توانند واکسن دریافت کنند

دکتر شلی دیکز، نایب رئیس NACI گفت، «در این مقطع زمانی و بر اساس شواهد فعلی، NACI توصیه می‌کند که واکسن آسترازنکا کووید-۱۹ ، بجز در موارد منع مصرف و در صورتی که افراد نمی خواهند منتظر واکسن mRNA بمانند، برای افراد ۳۰ سال و بزرگتر قابل تزریق است و مزایای این واکسن بسیار بیشتر از خطرات احتمالی آن است.»

دکتر شلی دیکز گفت، در آخرین دستورالعمل خود برآورد زمانی دسترسی به واکسن های mRNA را نیز لحاظ کرده است، هرچند براساس برنامه زمانی فعلی واکسن و به خصوص با توجه به واردات منظم هفتگی دو میلیون دوز واکسن های mRNA تولید فایزر-بیو‌ن‌تک در آینده نزدیک، به همراه میلیون ها دوز واکسن های وعده داده شده mRNA مدرنا تا قبل از پایان ماه ژوئن، به احتمال زیاد مردم منتظر محموله واکسن های وکتور ویروسی مانند آسترازنکا خواهند ماند.

با وجود توزیع تنها ۲.۳ میلیون دوز واکسن آسترازنکا در سراسر کانادا، به دلیل عوامل مختلف جهانی، زمان رسیدن محموله بعدی واکسن در هاله ای از ابهام قرار دارد.

دکتر بانی هنری از مسئولان ارشد وزارت بهداشت بریتیش کلمبیا در کنفرانس خبری روز جمعه با ارائه توضیحی درباره اینکه چطور دستورالعمل های به روزرسانی شده می تواند امکان دسترسی زودهنگام به واکسن را برای برخی از کانادایی های دارای ریسک بیماری های زمینه ای فراهم کند، گفت، «از آنجا که اغلب برنامه های [واکسن] ما براساس سن تعیین شده اند، برخی از افراد ممکن است هنوز واجد شرایط برنامه اصلی واکسیناسیون نباشند و بنابراین واکسن آسترازنکا از جمله واکسن هایی است که در دسترس بودن آن برای ما اهمیت فراوانی دارد.» 

کمیته مشاور ملی ایمن سازی (NACI) در مورد استفاده از واکسن وکتور ویروسی جانسون اند جانسون دوز-تکی که توسط وزارت بهداشت کانادا نیز برای همه افراد ۱۸ سال و بزرگتر تایید شده است، هنوز هیچ دستورالعملی صادر نکرده است. انتظار می رود اولین محموله شامل ۳۰۰،۰۰۰ دوز واکسن جانسون اند جانسون از هفته ۲۷ آوریل تحویل داده شود و در اوایل ماه می در استان موجود و آماده تزریق باشد.

توصیه جدید NACI درباره مصرف واکسن وکتور ویروسی دوز-دوگانه، به‌روزرسانی دستورالعمل ماه مارس NACI است که توصیه می کرد، به دلیل نگرانی های مربوط به ریسک نادر لخته شدن خون، این واکسن تنها می تواند برای افراد ۵۵ ساله و بزرگتر استفاده شود که به مرور زمان مشخص شد احتمال وقوع ریسک های گزارش شده در تمام گروه های سنی وجود دارد.

وزارت بهداشت، واکسن آسترازنکا را برای تزریق به افراد ۱۸ سال و بزرگتر کانادایی مجاز اعلام کرد.

برخلاف پیام هایی که بطور گسترده از طرف دولت ها و مسئولان بهداشت عمومی درباره دریافت اولین واکسن قابل ارائه برای هر فرد منتشر می شود، شلی دیکز گفت که NACI همچنان «به دلیل بوجود آوردن محافظت عالی، فقدان نگرانی های مربوط به ایمنی، عمومیت پذیرش واکسن در بین مردم کانادا، ترجیحا واکسن مجاز mRNA  کووید-۱۹ را توصیه می کند.»

آخرین دستورالعمل NACI به سرعت توسط پزشکان بخش مراقبت های ویژه سسکچوان و پروفسور دکتر حسن مصری محکوم شد، دکتر مصری گفت، انتشار پیام های NACI در گوشه و کنار کشور درباره انتظار بالقوه برای یک واکسن متفاوت مأیوس کننده و «به شدت زیان آور» بود.

دکتر مصری گفت، «آنها درباره برداشت شخصی از ریسک صحبت می کنند و شما می دانید که ریسک فردی شما چیست، واقعیت این است که … در واقع هیچ منطقه ای، به جز منطقه محصور آتلانتیک، در کانادا وجود ندارد که در وضعیت ریسک پایین باشد و بتوانید بدون متحمل شدن ریسک آنجا در انتظار واکسن بمانید.» «این توصیه با واقعیت همخوانی ندارند.» کمیته ملی واکسن گفت، کانادایی های ۳۰ سال و بزرگتر می توانند واکسن دریافت کنند

کمیته ملی واکسن گفت، کانادایی های 30 سال و بزرگتر می توانند واکسن دریافت کنند
کمیته ملی واکسن گفت، کانادایی های ۳۰ سال و بزرگتر می توانند واکسن دریافت کنند

نسبت زیان به فایده

 

طبق گفته دیکز ، تغییرات دستورالعمل NACI منعکس‌کننده تحولات جاری روند توزیع واکسن درکانادا است، که عواملی مانند تعداد و نوع واکسن های در دسترس، کارایی آنها، و واقعیت پاندمی را در توصیه خود لحاظ کرده و در پی ایجاد تعادل بین ریسک های متوجه سلامتی و فواید حاصل از افزایش لایه محافظتی در اثر ایجاد مصنویت در مقابل ابتلا جدی به کووید-۱۹ است.

کمیته مشاور ملی واکسن (NACI) می گوید که به طور مشخص، فواید دریافت زودهنگام دوز واکسن آسترازنکا را نسبت به ریسک عوارض جدی ناشی از کووید-۱۹ براساس عوارض شدید مشاهده شده در موارد ابتلا مردم کانادا به واریانت های خطرناک کووید-۱۹، و همینطور ریسک تجربه ترومبوتیک ترومبوسیتوپنیک ایمنی ناشی از واکسن (VIITT) بررسی کرده است.

دیکز می گوید این ریسک در قسمت های مختلف کشور براساس شدت پاندمی محلی و نرخ شیوع متفاوت است. بنابراین، ممکن است دریافت واکسن آسترازنکا برای یک فرد جوان‌تر در یکی از محله های پرتجمع در مقایسه با شخص دیگری در منطقه‌ای با تعداد ابتلا کمتر، سودمندی بیشتری داشته باشد.

ریاست NACI، دکتر کرولاین کوچ- تان گفت، «آنچه ما می خواهیم واکسیانسیون کانادایی ها در سریعترین زمان ممکن است. با این حال، اگر در منطقه ای هستید که انتقال کووید وجود ندارد، اگر هیچ تماسی با بیرون از خانه ندارید، یا اگر می توانید از طریق اقدامات بهداشت عمومی از خود محافظت کنید، بنابراین امکان منتظر ماندن برای واکسن mRNA وجود دارد،» «اما اگر می خواهید زودتر واکسن دریافت کنید، فکر می کنم آسترازنکا راه ایمنی برای محافظت است.»

دکتر مصری پیام متفاوتی داشت: «به عنوان یک پزشک و کسی که در ICU کار می کند، توصیه من این است که واکسن بزنید، و اولین واکسنی که در اختیار شما قرار داده می شود، را بزنید.»

تا به حال این سومین باری است که کمیته مشاور ملی گروه سنی جدیدی به عنوان واجد شرایط دریافت واکسن آسترازنکا اعلام کرده است. قبلا NACI توصیه کرده بود که با توجه به اطلاعات محدود به دست آمده از کارایی واکسن آسترازنکا در جمعیت مسن‌تر، کانادایی های ۶۵ ساله و بزرگتر باید در اولویت دسترسی به تزریق فایزر-بیو‌ن‌تک و مدرنا قرار بگیرند.

با وجود تغییر و تحول در توصیه های NACI، وزارت بهداشت کانادا همچنان توصیه می کند که واکسن آسترازنکا ایمن و موثر است، و هر گونه ریسک احتمالی واکسن در مقابل فواید مصونیت نسبت به کووید-۱۹ بسیار ناچیز است.

تا به حال، چهار مورد عوارض نادر لخته شدن خون پس از تزریق واکسن آسترازنکا در کانادا گزارش شده است.

در مجموع، برآورد می شود که احتمال وقوع VIITT در افراد دریافت کننده واکسن آسترازنکا در محدوده یک نفر از هر صدهزار نفر تا یک نفر از هر دویست و پنجاه هزار نفر قرار داشته باشد.

 

مناطقی که باید توصیه ها را درنظر بگیرند

 

مقرر بود که NACI توصیه به روزرسانی شده براساس آخرین شواهد را روز سه شنبه منتشر کند، اما اعلان خبری را «به منظور اعتبارسنجی بیشتر تحلیل اطلاعات خود» به تعویق انداخت. دیکز روز جمعه گفت که این کمیته تصمیم گرفت که اعلام توصیه جدید را تا پس از دریافت اطلاعات جدید استانی که به بررسی ریسک های جدید بیماری در نقاط پرتجمع و واریانت های مختلف می پردازد، به تعویق بیاندازد و این تاخیر به هیچ وجه به دلیل نگرانی های ایمنی جدید نیست.

در حالی که دور قبلی دستورالعمل های NACI به سرعت توسط استان ها به اجرا گذاشته شد، هنوز مشخص نیست که آیا استان ها دوباره براساس آخرین گزارش ها اهداف تعیین شده خود را جابجا می کنند یا خیر. دستورالعمل NACI قرار است مجموعه پیشنهادات باشد و هنوز تعیین نحوه اولویت بندی دسترسی به موجودی فعلی واکسن به هر استان و قلمرو بستگی دارد. شواهد اولیه نشان می دهد که ممکن است قبل از گسترش سقف دسترسی به واکسن آسترازنکا به محموله های بیشتری نیاز باشد.

شورای مسئولین ارشد وزارت بهداشت گفت توصیه NACI مبنی بر پایین آوردن سقف سنی دریافت واکسن آسترازنکا «برای حوزه های تصمیم گیری اختیاراتی فراهم کرده است که در تعیین چگونگی دستیابی به بیشترین مزیت های استفاده از این واکسن به ما کمک می کند.»

در حالی که واکسن های آسترازنکا- به دلیل شیوع واکسن هراسی که به عقیده کارشناسان بهداشت در اثر دستورالعمل های متغیر مربوط به ریسک لخته شدن خون ایجاد شده- در قفسه‌های داروخانه ها خاک می‌خورند، چندین استان در روزهای اخیر سقف سنی دریافت واکسن را به ۴۰ یا ۴۵ سال کاهش داده اند.

وضعیت بوجود آمده امکان تعیین وقت تزریق برای بزرگسالان جوان‌تر از جمله نخست وزیر جاستین ترودو را فراهم آورده، که روز جمعه به همراه همسرش سوفی اولین دوز واکسن خود را دریافت کرد.

کمیته مشاور ملی          کمیته مشاور ملی

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا