جدیدترین اخبارکاناداکِبِک

اجرای مقررات واکسیناسیون اجباری راننده کامیون ها می تواند باعث افزایش هر چه بیشتر قیمت مواد غذایی در هفته های آینده شود

سیلوین شارلبوا گفت واکسیناسیون اجباری راننده کامیون ها باعث آسیب هر چه بیشتر به زنجیره تامین مواد غذایی خواهد شد که از قبل در وضعیت شکننده ای قرار دارد

اجرای مقررات واکسیناسیون اجباری راننده کامیون ها می تواند باعث افزایش هر چه بیشتر قیمت مواد غذایی در هفته های آینده شود

*سیلوین شارلبوا (Sylvain Charlebois) محقق و پروفسور کانادایی در توزیع غذا و سیاست غذایی در دانشگاه دالهاوزی در هلیفکس، نوا اسکوشیا است. 

اتاوا امروز برنامه الزامی کردن ارائه گواهی واکسیناسیون توسط تمامی راننده کامیون هایی که از ایالات متحده وارد کشور می‌شوند را به اجرا گذاشت. اجرای مقررات واکسیناسیون اجباری راننده کامیون ها میتواند باعث افزایش قیمت مواد غذایی شود

واکسیناسیون موثرترین راه کاهش ریسک، توقف شیوع ویروس و نجات جان مردم است. جای هیچ شکی وجود ندارد. اما وضعیتی که در حال اثرگذاری بر صنعت کامیون داری است می تواند به طور بالقوه چالش برانگیز باشد و بر دسترس پذیری مواد غذایی برای کانادایی ها تاثیر بگذارد.

از ابتدای پاندمی تا به حال این اولین مقررات بهداشت عمومی است که می تواند موجب مختل شدن تجارت بین کانادا و ایالات متحده آمریکا شود.

طبق اعلام اتحادیه کامیون داران کانادایی ممکن است در حدود ۱۶،۰۰۰ راننده مجبور به ترک جاده ها شوند. اتاوا معتقد است که تنها ۸،۰۰۰ راننده کامیون تحت تاثیر این مقررات قرار خواهند گرفت و نه ۱۶،۰۰۰ راننده. اما با این وجود ما اکنون بیش از هر زمان دیگری به این راننده ها نیاز داریم و بسیاری از آنها هر روز مواد غذایی را از آن سوی مرزها به داخل کشور منتقل می کند.

اگر راننده ای بدون اینکه واکسینه شده باشد از مرز عبور کند و وارد کانادا شود مجبور خواهد بود ۱۴ روز را در قرنطینه بگذراند. اجرای مقررات واکسیناسیون اجباری راننده کامیون ها میتواند باعث افزایش قیمت مواد غذایی شود

اجرای مقررات واکسیناسیون اجباری راننده کامیون ها میتواند باعث افزایش قیمت مواد غذایی شود
اجرای مقررات واکسیناسیون اجباری راننده کامیون ها باعث افزایش قیمت مواد غذایی

هزینه میز رستوران ها و نهارخوری ها

اجرای مقررات واکسیناسیون اجباری راننده کامیون ها میتواند باعث افزایش قیمت مواد غذایی شود

کانادا سالیانه در حدود ۲۱ میلیارد دلار محصولات غذایی کشاورزی از ایالات متحده آمریکا وارد می کند و در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از مواد غذایی وارداتی از طریق جاده ها حمل می شود. 

این رقم تقریبا برابر با ۲۰ درصد از مواد غذایی است که کانادایی ها از خرده فروشی ها و ارائه دهندگان خدمات خوراک و غذا خریداری می کنند.

زمانبندی اجرای این مقررات نیز چندان مطلوب نیست.

بخش عمده ای از حجم این محموله در طول ماه های زمستانی و هنگامی وارد کشور می شود که محصول ایالت های جنوبی خوار و بار و آذوقه مورد نیاز مصرف کنندگان کانادایی را فراهم می کند.

متوقف ساختن قسمتی از این فعالیت تجاری می تواند مشکل کمبود راننده که از قبل دست به گریبان  این صنعت صنعت بوده را تشدید کند و باعث افزایش هر چه بیشتر قیمت خرده فروشی مواد غذایی در هفته های آینده شود. اجرای مقررات واکسیناسیون اجباری راننده کامیون ها میتواند باعث افزایش قیمت مواد غذایی شود

اجرای مقررات واکسیناسیون اجباری راننده کامیون ها میتواند باعث افزایش قیمت مواد غذایی شود
اجرای مقررات واکسیناسیون اجباری راننده کامیون ها باعث افزایش قیمت مواد غذایی

«یک صنف اقتصادی نه چندان جذاب »

اجرای مقررات واکسیناسیون اجباری راننده کامیون ها میتواند باعث افزایش قیمت مواد غذایی شود

صنعت حمل و نقل با کامیون در حال حاضر نیز با کمبود ۱۸،۰۰۰ راننده مواجه است و با توجه به متوسط سن در صنعت کامیون داری مقررات واکسن اجباری به راحتی می تواند باعث شود که بسیاری از راننده کامیون ها صرفا به سراغ بازنشستگی بروند و کلا از این صنعت خارج شوند.

رانندگی کامیون در مسافت های طولانی صنف چندان جذابی در اقتصاد ما نیست. برخلاف سایر حوزه های صنعت رانندگی کامیون در اغلب اوقات یک فعالیت مستقل است.

اغلب رانندگان کامیون در هر سال بیش از ۲۵۰ شب را دور از خانه های خود می گذرانند. در مقایسه با سایر کارکنان ضروری سطح تماس آنها با دیگران پایین است. مقررات واکسن اجباری در این مورد خاص تاثیر گسترده ای نخواهد داشت.

از ابتدای شروع پاندمی در نظر گرفتن معافیت و استثنا برای برخی از گروه های بخصوص که به عنوان خدمات ضروری تلقی می شدند بحث برانگیز بوده است.

اغلب کانادایی ها به طور جدی مخالف [معافیت گروه های خاص] هستند و دولت ترودو نیز این را می داند. دولت فدرال از ابتدای پاندمی سیاست های واکسیناسیون بسیار سخت گیرانه ای برای کارکنان دولت و کارکنانی که تحت مقررات فدرال کار می کنند پیاده سازی کرده و اومیکرون تنها باعث ایجاد انگیزه در دولت شده است تا به عزم خود برای واکسیناسیون اجباری پایبند بماند.

اما دسترسی به عبور از مرزها می تواند به طور بالقوه به مسئله امنیت غذایی برای کانادایی ها تبدیل شود.

کبک اخیرا از مقررات واکسیناسیون اجباری خود برای کارکنان بخش درمان عقب نشینی کرد چرا که نگران بود چنین اقداماتی می تواند فشارها بر سیستم بهداشت و درمان شکننده استان را تشدید کند.

واکسن با اختلاف بسیار بهترین سلاحی است که می توان برای پایان دادن به پاندمی انتخاب کرد اما علاوه بر این باید به این حقیقت واقف باشیم که همه ما چنین اعتقادی نداریم.

در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از افراد در هر صنف همچنان در مقابل واکسیناسیون مقاومت می کنند و احتمالا هرگز نظر خود را تغییر نمی دهند.

تصمیم گیری در مورد واکسیناسیون اجباری برای رانندگان کامیون هنگامی انجام شده بود که هنوز اومیکرون وجود نداشت. این واریانت جدید به شدت واگیردار است و مثل آتش سوزی طبیعی به سرعت گسترش می یابد. 

اومیکرون از قبل سراسر زنجیره تامین مواد غذایی در کانادا را مختل کرده است. نرخ غیبت از محل کار در خرده فروشی مواد غذایی دست کم ۱۵ تا ۲۰ درصد است، و بخش فرآوری مواد غذایی نیز شاهد نرخ مشابهی است. در واقع یک کارخانه به نام اکسلدور در کبک ناچار شد به دلیل کمبود کارکنان مرغ های خود را معدوم سازی کند. بسیاری از کارکنان یا بیمارند یا در معرض تماس به شخصی قرار گرفته اند که بیمار بوده است.

اومیکرون به شدت و به سرعت در حال ضربه زدن به سراسر اقتصاد است و ما همگی باید در مورد دسترسی کانادا به مواد غذایی نگران باشیم. بسیاری از مواد غذایی هنگامی که به فروشگاه ها در کانادا می رسند یا فاسد شده اند یا به اندازه قبل تازه نیستند و کانادایی ها متوجه این موضوع هستند.

مقررات بهداشت عمومی باید به گونه ای تطبیق پیدا کنند که صنعت مواد غذایی بتواند در حالی که ما مشغول تلاش برای غلبه بر اومیکرون هستیم همچنان به فراهم کردن مواد غذایی ایمن و با قیمت مناسب برای کانادایی ها در طول چند ماه آینده ادامه بدهد.

تورم قیمت مواد غذایی در حال حاضر نیز یک چالش برای کانادا است و مقررات واکسن اجباری که رانندگان کامیون را تحت تاثیر قرار می دهد می تواند اوضاع را به خصوص برای خانواده هایی که دارای امکانات کمتری هستند، بدتر کند.

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا